شاخص کل از 2.1 میلیون واحد گذشت

دیروز رکورد ارزش معاملات خرد با 8400 میلیارد تومان شکست

 
شاخص کل بورس پس از 48 روز کاری و بیش از دو ماه دوباره به ارتفاع دو میلیون و 100 هزار واحدی رسید. آخرین بار در روز سوم مهرماه بود که شاخص در کانال 2.1 میلیون واحد قرار داشت و پس از آن با تشدید نوسانات زیر این کانال قرار گرفت. اما با بهبود شرایط از هفته گذشته و به‌خصوص روزهای پایانی این هفته، دوباره روند صعودی به بازار بازگشت به‌طوری که در روز گذشته شاخص کل بورس تهران توانست از مرز دو میلیون و 100 هزار واحد عبور کند.
در همین شرایط از روز چهارشنبه هفته گذشته، با افزایش امید در میان سهامداران حقیقی، ارزش معاملات خرد در بازار با عبور از مرز 6‌ هزارمیلیارد تومان رکورد زد. این درحالی است که در روز دوازدهم آذرماه با افزایش دوهزارمیلیارد تومانی ارزش معاملات خرد بازار به بالای هشت‌هزارمیلیارد تومان رسید که بیشترین رقم از ابتدای تابستان سال‌جاری محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان بازار، با ثبات ارزش معاملات خرد در این سطح می‌توان به روند سبز بازار امیدوار بود.  اجرای برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ بورسی و همچنین تداوم سیاست تثبیت اقتصادی ازسوی دولت، آینده‌ای روشن‌تر را در مقابل سهامداران و صنایع بورسی قرارداده است. دراین میان تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز از افت قابل‌توجه تورم تولیدکننده خبرمی دهد که نشان‌دهنده افت هزینه‌های تولیدکنندگان است که بخش عمده‌ای از آن‌ها در بازارسرمایه حضور دارند.

رشد 33 هزار واحدی شاخص بورس تهران
براین اساس روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش 33 هزار و 489 واحدی همراه شد. به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با رشد 1.6 درصدی به رقم 2 میلیون و 121 هزار و 185 واحد رسید. همه شاخص‌های بورس در روز یکشنبه سبز شدند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.6 درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 38 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 1.58 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 2.18 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس معادل 93 صدم درصد افزایش یافت. همچنین شاخص هموزن با افزایش ۲هزار و ۷۳۳ واحدی به رقم 731 هزار و 444 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 371 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دراین روز بیش از 21.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 532 هزار فقره معامله و به ارزش 10 هزار و 189 میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین؛ بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای تابستان نیز به ثبت رسید و ارزش معاملات خرد (سهام و صندوق‌های سهامی) ۸۴۰۴ میلیارد تومان بود. در این روز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری غدیر، مخابرات ایران و مپنا بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.
در فرابورس ایران هم شاخص کل با 138 واحد افزایش به رقم 25 هزار و 730 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 446 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 398 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 6.1 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 308 هزار فقره معامله و به ارزش 6015 میلیارد تومان دادوستد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس معادل 54 صدم درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 7 دهم درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس 48 صدم درصد و شاخص بازار دوم فرابورس 56 صدم درصد افزایش یافتند. نمادهای آریاساسول، فولاد هرمزگان، ایران خودرو دیزل، پتروشیمی تندگویان، تجلی توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی زاگرس و انتخاب الکترونیک بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.
 
۵۰۵ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شد
گفتنی است روزگذشته حجم معاملات سهام و حق تقدم ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی ۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین سرانه خرید افراد حقیقی ۳۲ میلیون تومان و سرانه فروش ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رقم خورد.
دراین روز ۵۰۵ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شد و ۷۱ درصد بازار و به عبارتی ۵۴۱ نماد در وضعیت مثبت به کار خود پایان دادند. دیروز فلزات اساسی شاهد بیشترین میزان ورود نقدینگی بود و بیشترین خروج نقدینگی به صنعت انبوه‌سازان اختصاص یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی