صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گفت و گو
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و نه - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و نه - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

ضرورت 10 برابر شدن سرمایه صندوق ضمانت صادرات

500 میلیون دلار ضمانت‌نامه صادراتی صادر شد

توسعه صادرات طی دو سال اخیر روندی متفاوت را طی کرد و توانست نقططه عطفی در رونق تجاری کشورمان ایجاد کند اگرچه در آمد‌های صادراتی با جهش قابل‌توجه مواجه شد اما تداوم آن نیاز به ضرورت‌هایی دارد. بر این اساس مسئولان امر در آیین پنجاهمین سالگرد تأسیس صندوق ضمانت صادرات دراین خصوص و علل دستاوردهای حاصله بیان نکاتی را مد نظر قرار دادند.

لوازم تداوم جهش صادراتی
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از نکات مهم در توسعه صادرات، اتصال شرکت‌های بزرگ و کوچک به یکدیگر است که اکنون با برگزاری رویدادهای ماهانه، شرکت‌های صنعتی کوچک را به‌صورت موضوع به شرکت‌های بزرگ پیوند می‌دهد و به‌زودی نیز رقم قابل توجه‌ای قرارداد برای حل مسائل روز کشور امضا خواهد شد.
وی افزود: صندوق ضمانت صادرات وسیله‌ای برای تأمین امنیت تجارت است، پیش از این امنیت به معنای حفاظت فیزیکی بود، اما صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با مشارکت امنیت مالی ایجاد کند.
علی‌آبادی با تأکید بر اینکه سرمایه صندوق ضمانت صادرات اندک بود و قابلیت پشتیبانی به میزان لازم را نداشت، تصریح‌کرد: اکنون نیز صندوق رقم بزرگی در اختیار ندارد و باید برای افزایش سهم بازار ایران در کشورهای هدف این رقم را به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش داد که بیش از ۱۰ برابر سرمایه فعلی است وتحقق این موضوع می‌تواند نقطه عطفی دیگر در جهش صادراتی کشورمان به شمار آید.
وی با بیان اینکه برقراری ارتباط با کشورهای هدف از سوی صندوق ضمانت صادرات راهی برای توسعه تجارت است، بیان داشت: با فراهم کردن شرایط در زمینه کاهش تعرفه‌ها، پیدا کردن مسیرهای برخلاف محدودیت‌های تجاری و استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات می‌توان تداوم توسعه تجارت را رقم زد.
 
افزایش فراگیری بین‌المللی خدمات
امیر برهانی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز با بیان اینکه در این نیم‌قرن بیش از ۲۳ میلیارد دلار خدمات بیمه‌ای و ضمانت صادراتی به تجار ارائه شده گفت: در این مدت فقط حوزه‌های داخلی مورد حمایت قرار نگرفته، بلکه به مؤسسات همراه خارجی نیز خدمات‌رسانی شده است.
برهانی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات با تعداد بسیاری از بانک‌ها و بیمه‌ها برای ارائه خدمات نوین همکاری می‌کند، تصریح‌کرد: در دولت سیزدهم توجه به همسایه‌ها و بازارهای نوین صادراتی در دستور کار قرار گرفت و صندوق به کشورهایی مانند عمان، قطر، بلاروس، صربستان، مجارستان و روسیه خدمات‌رسانی می‌کند.
این مقام مسئول ادامه‌داد: همچنین مقرر شده است تا با ۲ کشور آفریقایی تفاهمنامه امضا شود؛ بر این اساس، تا پایان سال بازار این قاره نیز به سبد صادراتی با ضمانت اضافه می‌شود و به ارائه خدمات خواهیم پرداخت. برهانی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته مورد‌توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: تأمین و تسهیل‌گری مالی با حداقل وثیقه و تسهیل‌گری تجاری انجام شده است. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌هایی با مصوبه حمایتی، ضمانت دریافت می‌کنند زیرا فضای کشور برای این شرکت‌ها کوچک شده و زمان صادرات این بخش فرا رسیده است. وی با تأکید بر اینکه خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در اولویت صادراتی و حمایتی تجاری قرار دارد، گفت: همکاری بسیاری با سازمان توسعه تجارت انجام شده است و در هر کشوری که مرکز تجاری راه‌اندازی شد، صندوق ضمانت صادرات نیز دارای نمایندگی است تا از خدمات این نهاد در حوزه برون‌مرزی استفاده شود.همچنین از ابتدای امسال تا پایان آبان ۵۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ارائه شد که این میزان تا پایان سال افزایشی خواهد بود.مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تأکید کرد: اگرچه طی چند وقت اخیر سرمایه ثبتی صندوق به ۲۴۷ میلیون یورو افزایش یافت اما صندوق ضمانت صادرات ایران حداقل به یک میلیارد دلار سرمایه ثبتی نیاز دارد تا مسیر حمایت از صادرات با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی