صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پانزده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پانزده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

لبخند رضایت صنعتگران از تأمین بدون قطعی برق در تابستان

برنامه مدیریت مصرف امسال، بهترین برنامه، نسبت به سال‌های گذشته بوده است

 
غافلگیری صنعتگران از نتیجه‌بخش بودن فوری برنامه‌های وزارتخانه‌های نیرو و صمت، بابت تأمین انرژی بدون قطعی برق در بسیاری از صنایع؛ از تهران گرفته تا سایر مرکز استان‌های صنعتی و حتی غیر صنعتی.
با شروع فصل تابستان و فرا رسیدن گرمای شدید، انتظار می‌رفت با افزایش مصرف به دلیل استفاده حداکثری از دستگاه‌های برودتی قطعی برق داشته باشیم اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که صنایع، فعالیت خود را بدون قطعی ادامه می‌دهند.
در این میان از جمله صنایعی که حساسیت‌های بسیاری در آن وجود داشت و حتی اخبار ناخوشایندی از خرابی و فاسد شدن محصولاتشان به دلیل قطع برق منتشر شده بود، صنعت دامداری بود.
محمد کریم‌آبادی عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی دام گستر در تشریح چگونگی اجرای برنامه مدیریت بار برق در شهرک‌های صنعتی دامداری گفته است که برنامه مدیریت برق امسال با بررسی نظرات و درخواست‌های فعالان صنعت دامداری و دامپروری طراحی و به گونه‌ای تنظیم شده که آسیبی به عملکرد دستگاه‌های شیردوشی وارد نشود.
کریم‌آبادی با بیان اینکه برنامه مدیریت مصرف امسال، بهترین برنامه، نسبت به سال‌های گذشته بوده است، گفت: امسال برنامه مدیریت بار برق در بهترین زمان از روز انجام می‌شود و اداره برق و وزارت نیرو به درخواست ما نسبت به زمان و ساعت اجرای طرح توجه کرده است. وی، خاطرنشان کرد: قطعی برق بدون برنامه در شهرک‌های دامپروری موجب خراب شدن شیر موجود در یخچال می‌شود.
عضو هیأت مدیره شهرک دامپروری دام‌گستر ضمن تأکید بر ضرورت حفظ پایداری برق در واحدهای دامپروری عنوان کرد: پیشتر قطع برق موجب عدم کارکرد دستگاه‌های شیردوشی می‌شد که این امر آسیب و ضررهای جبران ناپذیری را به دامداران وارد می‌کرد. وی همچنین افزود: در گذشته به دلیل قطع برق و قطع سیستم‌های سرمایشی و تهویه هوا به دلیل نبود برق، موجب تلف شدن یا آسیب دیدن گوساله‌ها نیز شده بود.
کریم آبادی در خصوص برنامه زمانبندی مدیریت بار برق در این شهرک گفت: سال‌های گذشته در هفته‌هایی که گرمای هوا شدید بود به صورت روزانه قطعی برق داشتیم ولی در مواردی به‌صورت یک روز در میان قطعی اتفاق می‌افتاد اما اکنون به دلیل مدیریت مصرف در شهرک‌ها و بخش‌های دیگر، این همکاری صورت گرفته و برق قطع نشده است. وی یادآور شد: زمان برنامه مدیریت بار از پیش اطلاع‌رسانی شد و به صورت منظم اجرایی می‌شود و همین موضوع باعث شده مجموعه‌های حاضر در شهرک‌ها به‌طور کامل همکاری کنند.
کریم آبادی، با تأکید بر ضرورت اجرای راهکارهای مدیریت مصرف برق در واحد‌های دامپروری و دامداری، نسبت به رفع کامل ناترازی برق ابراز امیدواری کرد.
در این بین، دبیر کل انجمن صنایع ایران با بیان اینکه صنایع نیز از برنامه‌های مدیریت مصرف برق تابستان که زمینه تأمین حداکثری برق را برای آنها فراهم کند، استقبال می‌کنند، گفت: برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع وزارت نیرو در سال‌جاری رضایت‌بخش است.
محمدرضا ستوده، با اشاره به برخی اشکالات برنامه‌ریزی مدیریت مصرف برق صنایع در تابستان سال‌های گذشته اظهار داشت: امسال وزارتخانه نیرو و صمت برنامه منسجم‌تری برای مدیریت مصرف برق صنایع تنظیم کرده‌اند که امیدوارم در فرایند اجرا نیز با کم‌ترین اشکال اجرایی شود. اینکه صنایع تقسیم‌بندی شده‌اند و وزارت نیرو متعهد است برق صنایع خرد و کوچک را بدون هیچ‌گونه محدودیتی تأمین کند، رضایت‌بخش است.
اما وضعیت برق در شهرک صنعتی شمس آباد چگونه است؟
مدیرعامل شرکت شهرک‌ صنعتی شمس‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی حومه تهران، اعلام کرده که در سال‌های گذشته همواره به نمایندگی از صنایع مستقر در این شهرک گلایه‌های متعددی را از کمبود برق مطرح می‌کرده است.
مسلم ولی‌پور، تصریح کرد: در سال‌های گذشته برق کل شهرک یک روز در هفته قطع می‌شد و در عین حال در طول هفته نوسان و افت ولتاژ بسیاری نیز وجود داشت که این موضوع، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد. به گفته وی، برنامه مدیریت برق، امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار عالی و اصولی پایه‌ریزی شده است.
ولی‌پور در عین حال با اذعان به اینکه صنعتگران و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که قطعی و محدودیت برق نداشته باشند، برای همکاری با صنعت برق کشور، برنامه‌های ابلاغی را پذیرفته و نسبت به تغییر شیفت کاری و مدیریت مصرف اقدام کرده‌اند.
وی از اجرای طرحی جدید در شهرک خبر داد که باعث افزایش راندمان در تأمین برق شهرک شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی شمس آباد، درخصوص اقدامات گسترده شهرک صنعتی شمس آباد برای مدیریت مصرف انرژی گفت: جلساتی با مشاوران سازمان گسترش و نوسازی صنایع داشتیم. در این جلسات تصمیم به اجرای طرحی برای اولین بار در تهران به‌صورت آزمایشی گرفته شده است. ولی‌پور توضیح داد: امسال با همکاری برق منطقه‌ای و توزیع برق تهران، برق شهرک به‌صورت فیدری قطع می‌شود یعنی روزانه فقط برق تعدادی از مجموعه‌ها قطع می‌شود و باقی شهرک دارای برق است.
وی، با تأکید بر اینکه امسال افت ولتاژ در شبکه وجود نداشته است، یادآور شد: با اجرای این طرح روزانه برق 30 درصد از شرکت‌ها در شهرک صنعتی شمس‌آباد قطع شده و ۷۰ درصد شهرک صنعتی دارای برق و راندمان لازم است.
مدیرعامل شهرک‌صنعتی شمس‌آباد با بیان اینکه در این شرایط، حراست از 30 درصد منطقه بخصوص در ساعات شب آسان‌تر است، یادآور شد: این طرح قبلاً در خراسان رضوی به انجام رسیده است.  ولی‌پور در عین حال از نشست با سازمان ساتبا جهت استفاده از انرژی‌های نو در شهرک صنعتی شمس‌آباد خبر داد و افزود: با اینکه برخی واحدها از پنل‌های خورشیدی در واحد‌های صنعتی خود استفاده کرده‌اند، اما این موضوع هنوز فراگیر نشده که به نظر می‌رسد رواج بهره‌گیری از انرژی خورشیدی نیازمند تسهیلات دولتی و حمایت‌های بیشتری است.
مروری بر اظهارات صاحبان صنایع بیانگر آن است که در سال‌جاری رضایت بسیار خوبی از اجرای طرح مدیریت بار صنایع وجود دارد و صاحبان صنایع اگرچه انتظار تأمین برق بدون محدودیت را دارند اما به دلیل برنامه منظمی که تدوین شده و در حال اجراست، به درک خوبی از شرایط کشور و حوزه انرژی رسیده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی