صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس

دولت قول ۵۰ همتی برای حل مشکل بازنشستگان داد؛ مجلس کل بودجه را رد کرد

به رغم وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه در تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس، نمایندگان با اکثریت آرا کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد کردند؛ این در حالی است که طبق آیین‌نامه دولت در مرحله اول فقط منابع بودجه‌ای را در قالب لایحه به مجلس ارائه کرده و هنوز بخش مصارف لایحه را ارائه نکرده است.
به گزارش ایرنا، در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، مخالفان تصویب کلیات لایحه بودجه انتقادات تندی را مبنی بر عدم تأمین منابع مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح کردند که این موضوع ناظر بر تغییرات آیین‌نامه داخلی مجلس بود.
در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات این لایحه با ۹۱ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قبل از رأی‌گیری در صحن علنی مجلس برای رفع دغدغه نمایندگان در این خصوص گفت: بسیاری از نگرانی‌های مطرح شده از سوی نمایندگان ناظر بر بخش دوم بودجه است، ما هنوز وارد بخش دوم نشدیم و در مرحله اول فقط منابع، سقف منابع، احکام و تراز عملیاتی را تقدیم مجلس کردیم بنابراین لایحه در چهارچوب ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه مجلس تنظیم شده است و ما در بخش اول وارد مصارف نشدیم.
داوود منظور گفت: برخی دوستان درباره وضعیت اعتباری بخش بهداشت و درمان، بخش کشاورزی، همسان‌سازی بازنشستگان را مطرح کردند که باید بگویم ما به هیچ وجه در این مرحله نمی‌توانستیم به این موضوعات ورود کنیم یا در مورد مصارف جدولی ارائه کنیم. ما در سقف منابعی که تصویب می‌کنیم حتماً مصارف را با رویکردی که شما در برنامه هفتم تکلیف کردید تنظیم می‌کنیم یعنی ما خود را مقید می‌دانیم برنامه هفتم مصوب شده از سوی مجلس را عیناً در بخش مصارف بودجه ۱۴۰۳ اعمال کنیم.
وی ادامه داد: در بخش منابع و بخش احکام تلاش خود را کردیم که این موضوع را اعمال کنیم. نگرانی اصلی همه عزیزان در مورد بازنشستگان و دغدغه ما در زمان تصویب برنامه هفتم موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود در حالی که ما اصلاً وارد تعیین و تکلیف هزینه‌ها و مصارف نشدیم حتی برای حقوق شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... نیز اعتباری پیشنهاد نکردیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: روز گذشته نیز تأکید کردم با توجه به اینکه سقف اعتبارات مورد نیاز برای همسان‌سازی در مرحله اول را ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌اند و ما گفته‌ایم این مبلغ را در مرحله دوم در مصارف حتماً تأمین خواهیم کرد بنابراین شما نمایندگان عزیز سقف بودجه را تصویب کنید تا در ادامه هرگونه اصلاح لازم را انجام دهیم.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بحث بازنشستگان که مجدد توضیح دادید باز منوط بر سقف بودجه شد. سازمان برنامه و بودجه به صورت کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده که این بندها در لایحه برنامه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی است؛ بنابراین دولت باید به صورت روشن و کتبی اظهار نظر کند، چرا که اگر به صورت شفاهی ارائه شود شورای نگهبان از ما قبول نمی‌کند.
بعد از اظهارات قالیباف مجدداً منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: در سرجمع اعتبارات، ۵۰ همت را به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص می‌دهیم که هیچ‌گونه ابهامی ندارد و به صورت مکتوب نیز یادداشت می‌کنیم. حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ نیز در نشست علنی مجلس و در دفاع از کلیات لایحه بودجه گفت: دولت در تدوین بودجه به افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده توجه کرده و رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه مکتوب ارائه کرده است و در این رابطه قول شرف گرفته‌ایم.
وی اظهار داشت: در گزارش کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نکات مثبت و منفی لایحه احصا شده است و با توجه به ایرادات جمع‌بندی باید صورت گیرد.
وی افزود: نمایندگان و رئیس مجلس تأکید فراوانی بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داشتند و ما قول شرف برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گرفتیم، بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن نباشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت. آقای منظور در این زمینه نامه‌ای مکتوب ارائه کرده است. حاجی‌بابایی با بیان اینکه نقاط قوت بودجه را باید تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم، تأکید کرد: بودجه‌ای که به مجلس رسیده دو مرحله‌ای بوده و امروز فقط مرحله اول یعنی بخش منابع را بررسی می‌کنیم پس از این، در مرحله دوم بخش مصارف را بررسی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تأکید کرد: یک مورد از منابع کشور از نفت تشکیل می‌شود که در ۸ ماهه اول امسال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن محقق نشده است.
حاجی‌بابایی با تأکید بر واقع‌نگری در منابع نفتی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا به امروز یک هزار و ۶۳ همت اوراق به فروش رفته و برای سال آینده دولت مکلف است ۲۲۵ همت اوراقی را که قبلاً فروخته شده پرداخت کند. این نشان می‌دهد بسیاری از مواردی که روی آن اصرار داریم امکان‌پذیر نیست.
وی با طرح این سؤال که اگر لایحه بودجه رد شود چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: پس از رد بودجه موظفیم کمیسیون تلفیق تشکیل دهیم و دوباره همین مسائل را بررسی کنیم اما همین امروز بررسی شده که چه عددی برای بازنشستگان نیاز است و این رقم با دیوان محاسبات دولت و سازمان برنامه و بودجه محاسبه شده است.
 بر اساس این گزارش  با وجود قول مساعد منظور برای اختصاص ۵۰ همت به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی، کلیات لایحه بودجه را رد کردند. بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش تقدیم مجلس کند که مرحله اول آن مربوط به احکام موردنیاز برای اجرای بودجه کل کشور شامل سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آنها از جمله مالیات، حقوق و عوارض گمرکی، درآمد ناشی از فروش کالا، خدمات و حقوق مالکانه، منابع حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و گازی، منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم‌الشرکه و اموال دولت و واگذاری اوراق مالی اسلامی می‌شود. پیش از این در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه نیز کمیسیون تلفیق برنامه با افزودن بندهای هزینه‌ساز به لایحه دولت، موجب تحمیل بار مالی شده بود که پس از نامه گلایه‌آمیز رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب، ایشان به مجلس تأکید کردند که مصوبات مجلس نباید خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی و تکلیف مالایطاق برای مسئولان اجرایی باشد.
لایحه بودجه ۱۴۰۳ آخرین لایحه بودجه‌ای است که مجلس یازدهم آن را در سالی منتهی به انتخابات بررسی می‌کند و قرار است ۱۱ اسفند ماه، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی