صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تولید 300 هزار قطعه هواپیما

با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، 2 هزار قطعه مورد نیاز هواپیماها در داخل طراحی شده است

از حدود 350 هواپیمای مسافری، حدود 134 فروند به علت خرابی قطعه دو سال یا بیشتر از دو سال زمینگیر هستند. برای جبران کمبود صندلی پروازی و پاسخ به تقاضای موجود، 500 هواپیما نیاز است که بخشی از این نیاز با تعمیر هواپیماهای زمینگیر تأمین می‌شود. محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته از روند رو به رشد تعمیر هواپیماهای زمینگیر خبر داد.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با فعالیت شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان، در حال حاضر 2 هزار انواع قطعه هواپیما در کشور طراحی و 300 قطعه تولید شده است.
محمدی‌بخش تأکید کرد: در کنار برنامه تعمیر هواپیماهای زمینگیر، خرید هواپیما هم ادامه دارد و ما با تعمیرات و واردات هواپیما تعداد صندلی‌های پروازی را افزایش داده‌ایم اما با توجه به تقاضای بالا در حوزه هوایی، همچنان به افزایش تعداد هواپیماها و صندلی پرواز ادامه می‌دهیم و پایان آذر‌ماه ناوگان عملیاتی را اعلام خواهیم کرد، همچنین تا پایان سال اینکه چه تعداد صندلی به مجموعه هوایی کشور اضافه شده است، اعلام می‌شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ناوگان فعال کشور بیان کرد: بنا به دلایلی شاید نخواهیم ورود هر هواپیما را رسانه‌ای کنیم، اما باید آمار را از ابتدای دولت تا الان مقایسه کرده و به آمار ناوگان و نشست و برخاست‌ها توجه کنید.
طبق اعلام فرودگاه مهرآباد، رکورد پروازهای مسافری ماه گذشته به بالای ۴۰ هزار نفر در روز رسید و به قبل از کرونا و اوج پروازها و همچنین تعداد پروازهای عبوری هم به قبل از کرونا بازگشت.

ازسرگیری پروازهای عمره
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ازسرگیری پروازهای ایران و عربستان گفت: مقدمات ازسرگیری پروازها انجام شده و برای پروازهای برنامه‌ای، مقاصدی مورد نظر هر دو طرف ایران و عربستان است که بعد از نهایی کردن توافقنامه و اجرایی شدن اعلام خواهد شد.
 
حذف سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها در دستور کار
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از بررسی حذف سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و گفت: پروازهای ایران و عربستان بزودی ازسر گرفته می‌شود. موضوع حذف سوخت یارانه‌ای هواپیما از سال 94 و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد. این موضوع طی سال‌های اخیر به دلایلی به تعویق افتاد. در زمان حاضر موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
وی افزود:در این موضوع باید به یک نکته اشاره کنم که شرکت‌های هواپیمایی خارجی سوخت را با قیمت آزاد دریافت می‌کنند. نرخ سوخت پروازهای باری و هلیکوپتری نیز آزاد است. فقط پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین‌های داخلی سوخت یارانه‌ای 600 تومانی دریافت می‌کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همه سوخت جت تولید شده یارانه‌ای متعلق به بخش مسافری نیست، گفت: اینکه کل تولید روزانه سوخت جت را با قیمت 600 تومانی محاسبه کنیم، درست نیست. اگر آمار پروازهای مسافری داخلی و خارجی شرکت‌های داخلی را از عدد کل تولید سوخت جت کم کنیم به عدد واقعی می‌رسیم.
وی بیان کرد: تنها مزیت رقابتی ایرلاین‌های داخلی با شرکت‌های خارجی همین سوخت یارانه‌ای است. موضع سازمان هواپیمایی کشوری مشخص است؛ اگر امروز قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار رعایت شود، مورد تأکید ماست. اگر قیمت برداشته و از قیمت‌گذاری خارج شود، بر اساس قانون، قیمت مصوب کمیسیون اقتصادی دولت ملاک‌عمل خواهد بود.
وی تأکید کرد: محدودیتی برای اجرای این کار نداریم. با توجه به حساسیت قیمت بلیت هواپیما، قیمت‌های احتمالی سوخت را به تصمیم‌گیران اعلام کرده‌ایم.
 
برگزاری نمایشگاه صنعت هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام، روزهای ۱۶ تا ۱۹ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ در محل فرودگاه پیام برگزار خواهد شد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: برگزاری این نمایشگاه‌های هوایی، پیامی برای دنیاست که اعلام کنیم صنعت هوایی کشور با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه با تکیه بر متخصصان و توان داخلی و ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها زمینگیر نشده بلکه روز‌به‌روز گسترده‌تر و توسعه‌یافته‌تر شده است.
وی افزود: نمایشگاه صنعت هوایی در سه بخش برگزار می‌شود؛ بخش نمایشگاهی با حضور تمام متقاضیان مؤثر در این صنعت خواهد بود، بخش دوم در حاشیه نمایشگاه با هدف تبیین دستاوردهای حوزه هوایی برای عموم مردم و آموزش و در بخش سوم نمایشگاه هوایی هم هواپیماهای تجاری، غیرتجاری و فوق‌سبک به نمایش گذاشته می‌شود. زمان برگزاری نمایشگاه نیز از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ اسفند‌ماه خواهد بود، برای اینکه بخش‌های مختلف مخاطبان از جمله دانشجویان و کارمندان بتوانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.
وی افزود: هشت مؤسسه آموزش خلبانی و ۵۰ پرونده سبک و فوق‌سبک در فرودگاه پیام فعال و امکان پرواز هواپیماهای سنگین و سبک در فرودگاه پیام برقرار است. در چهار سال گذشته این فرودگاه ۵۵۰ پرواز مسافری داشته است که ۳۳ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. امسال نیز پروازهای نجف در ایام اربعین در این فرودگاه دایر شده و به دنبال آن هستیم که پروازهای مشهد، اهواز و کیش را هم در فرودگاه پیام برقرار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه صنعت هوایی ما با وجود تحریم‌ها نه ‌تنها زمینگیر نشده، بلکه روز‌به‌روز فعال‌تر می‌شود، اظهار کرد: امروز صنعت هوایی کشور چهار راهبرد دارد و بخشی از این اقدامات و دستاوردهای فناورانه، ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتقای سطح نهضت تعمیر باید در نمایشگاه هوایی ارائه شود.
برای نشان دادن تلفیق علم و تجربه، تصمیم گرفتیم این کار را در فرودگاه پیام انجام دهیم که یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش خلبانی و یک فرودگاه بین‌المللی است.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: از تمام کشورهایی که امروز با آنها ارتباط داریم برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌کنیم. آنها هم اعلام آمادگی کرده‌اند، البته بعد از دریافت پاسخ رسمی اسامی‌شان اعلام می‌شود.
شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این نمایشگاه حضور دارند، بنابراین شرکت‌های زنجیره تأمین و دانشی ما در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و به همین خاطر فرودگاه پیام به‌ دلیل وسعت انتخاب شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی