صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و چهار - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و چهار - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

«ایران اقتصادی» از تداوم خلف‌ وعده خودروسازان گزارش می‌دهد

تحقق روند مثبت شاخص تولید صنعت

تولید و فروش خودرو و قطعات آن در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش اندکی را نشان می‌دهد، این در حالی است که دولت سیزدهم تأکید بر افزایش تولید و عرضه در راستای ثبات‌بخشی به بازار دارد.

عقبگرد خودروسازان
به گزارش ایرنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر اساس پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران اعلام کرد: شاخص تولید خودرو و قطعات در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه امسال رشد ۵.۳ درصدی داشته، اما نسبت به آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرده، همچنین در هشت ماه امسال شاخص تولید خودرو و قطعات کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است.
شاخص فروش و قطعات آن نیز در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه امسال رشد ۲۴.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. اگرچه شاخص فروش خودرو و قطعات در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال گذشته کاهش ۲۲.۴ درصدی داشته اما از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه نیز فروش خودروی صفر کیلومتر کاهش ۱۱.۲ درصدی را نسبت به سال قبل رقم زده است. مسائل مذکور در حالی مطرح است که طبق برنامه‌های وزارت صمت قرار بود خودروسازان حداکثر توان خود را برای افزایش تولید با هدف پاسخگویی به نیاز متقاضیان و برقراری ثبات نسبی در بازار خودرو متمرکز کنند.

عملکرد قابل تأمل صنعت و معدن
در حوزه صنعت نیز بر اساس گزارش مرکز پژوهش مجلس، شاخص تولید در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه امسال کاهش ۴.۴ درصدی داشته است. البته این شاخص در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال گذشته کاهش 8 درصدی را نشان می‌دهد. مجموع شاخص تولید در بخش صنعت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱.۷ درصدی را به ثبت رسانده است.
شاخص فروش در بخش صنعت در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه امسال رشد ۲ درصدی داشته اما این شاخص نسبت به مدت مشابه آبان‌ماه سال قبل روند کاهشی ۷.۷ درصدی و در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۰.۴ درصدی را ثبت کرده است.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، در بخش معدن، تولید در آبان‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل کاهش ۶.۷ درصدی را تجربه کرده است.
در آبان‌ماه تولید در حوزه معدن، امسال نسبت به مدت مشابه آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ کاهش ۲ درصدی و نسب به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵.۱ درصدی را رقم زده است.
شاخص فروش در بخش معدن، در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه امسال رشد ۱.۵ درصدی و در آبان‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به آبان‌ماه سال گذشته کاهش ۱۷.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. شاخص تجمیعی فروش از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

بــــرش

تابستان پررونق در تولید و فروش صنایع
این مسائل در حالی مطرح است که چندی پیش براساس پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران، اعلام شد که شاخص تولید و فروش فعالیت‌های صنعتی در پنج ماه امسال نسبت به پنج ماه سال گذشته نیز با رشد ۵.۱  و ۳.۶ درصدی مواجه بوده است. بر اساس این گزارش، شاخص تولید در مردادماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، هشت رشته‌فعالیت، افزایش در شاخص تولید داشته‌اند که در این بین رشته‌فعالیت‌های سیمان، دارو و تجهیزات برقی بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید به ثبت رسانده‌اند. همچنین در مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال گذشته، رشته‌فعالیت‌های محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات، سیمان و دارو افزایش در شاخص تولید داشته‌اند. این گزارش افزوده است: در بازه زمانی مذکور شاخص تولید رشته‌فعالیت خودرو و قطعات افزایش ۲.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته را به ثبت رسانده و شاخص تولید و فروش رشته‌فعالیت فلزات پایه در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳.۲ و ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است. شاخص تولید شرکت‌های معدنی در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۲۳.۳ درصدی را تجربه کرده و در بخش فروش نیز افزایش ۲۴.۶ درصدی رقم خورده است. رشد شاخص تولید و فروش فعالیت‌های معدنی نیز در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳.۶ و ۲۲.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی