صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و هفت - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و هفت - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۳

انرژی

آنگولا از اوپک خارج شد

با خروج آنگولا از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام یعنی اوپک، اعضای این گروه به 12 کشور رسید. به گزارش «ایران اقتصادی»، آنگولا که از سال 2007 به اوپک پیوسته بود روزانه 1.1 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند؛ این درحالی‌ است که تولید کل اوپک حدود 28 میلیون بشکه در روز است.  پیش از این هم اکوادور در سال 2020 و قطر در سال 2019 از اوپک خارج شدند. کشورهای عضو اوپک در 26 نوامبر نشست داشتند اما به علت اختلاف با کشورهای آفریقایی بر سر میزان تولید در نهایت نشست در 30 نوامبر برگزار شد. در نهایت اوپک پلاس در این نشست توافق کردند تا به طور داوطلبانه حدود 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش تولید را در سه ماه نخست 2024 انجام دهند. این رقم شامل کاهش تولید داوطلبانه 1.3 میلیون بشکه‌ای عربستان و روسیه نیز است.  سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در سال 1960 توسط ایران، عربستان، کویت و عراق تشکیل شد. آنگولا در سال 2007 به این سازمان پیوست. اوپک از سال 2017 با روسیه و سایر کشورهای غیراوپکی تولیدکننده نفت که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند برای مدیریت بازار نفت همکاری می‌کنند.  خروج آنگولا از اوپک تعداد اعضای این گروه را به 12 کشور و سطح تولید نفت آن را به حدود 27 میلیون بشکه در روز می‌رساند که این میزان برابر با 27 درصد از 102 میلیون بشکه نفتی‌ست که روزانه در جهان تولید می‌شود، در نتیجه سهم اوپک در بازار نفت دنیا که در سال 2010 برابر با 34 درصد بود، بیشتر کاهش می‌یابد. خروج برخی از اعضا و تصمیم اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید و همچنین افزایش تولید کشورهای تولیدکننده غیراوپکی نظیر امریکا نیز بر سهم این سازمان از بازار تأثیر گذاشته است.  آنگولا در سال‌های اخیر نتوانسته سهمیه تولید اوپک پلاس را به علت کمبود سرمایه‌گذارای تأمین کند. طبق گزارش فارس از رویترز، اوپک پلاس هم سهمیه تولید نفت این کشور در سال 2024 را در نشست ماه گذشته خود به 1.11 میلیون بشکه در روز کاهش داد. این کشور که خواهان سهمیه 1.18 میلیون بشکه‌ای بود با آن موافقت نکرد و نامه اعتراضی به اوپک نوشت.

 

تورم ژاپن رکورد ۱۶ ماهه را شکست

آمارهای رسمی نشان داد که نرخ تورم سالانه در ژاپن در ماه نوامبر به پایین‌ترین سطح در ۱۶ ماه گذشته رسیده است. به گزارش «ایران اقتصادی»، به گفته وزارت امور داخله و ارتباطات، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته به ۲.۸ درصد رسید که نسبت به ۳.۳ درصد ماه اکتبر کاهش ثبت کرده است. این نرخ در ماه جولای ۲۰۲۲ در ۲.۶ درصد قرار گرفت و در ۱۶ ماه گذشته به بیش از3 درصد رسید حتی بیش از 4 درصد برای چند ماه بود.  نرخ تورم اصلی نیز در ماه نوامبر با رقم ۲.۵ درصد به پایین‌ترین حد ۱۶ ماه گذشته رسید. طبق گزارش ایسنا از بیزنس، با وجود افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای مدتی، بانک ژاپن نرخ بهره سیاستی خود را برای مدت طولانی در منفی ۰.۱ درصد نگه داشت و به اجرای سیاست‌های پولی خود ادامه داد.

 

چشم‌انداز اقتصاد امارات عربی متحده

بانک مرکزی امارات پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۲۴ خود را به ۵.۷ درصد افزایش داد. به گزارش «ایران اقتصادی»، بانک مرکزی امارات عربی متحده (CBUAE) با اعلام افزایش قابل توجه تولید نفت اوپک در سال آینده، پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۴ این کشور را از ۴.۳ درصد به ۵.۷ درصد تغییر داده است؛ البته بانک پیش‌بینی‌های رشد خود را برای سال ۲۰۲۳ از ۳.۳ درصد به ۳.۱ درصد بازبینی کرده که تا حد زیادی منعکس‌کننده تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال است. تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در هفته اول دسامبر، با کاهش داوطلبانه تولید در مجموع ۲.۲ میلیون بشکه در روز برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ موافقت کردند که در رأس آن عربستان سعودی کاهش داوطلبانه فعلی خود را نزولی کرد. امارات همچنین موافقت کرد که تولید خود را از ماه ژانویه تا پایان ماه مارس سال آینده ۱۶۳ هزار بشکه در روز کاهش دهد. بانک مرکزی نرخ رشد مورد انتظار اقتصاد غیرنفتی امارات را برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۵.۹ و ۴.۷ درصد تغییر داده که دلیل آن گسترش بخش‌هایی مانند خدمات مالی و بیمه، ساخت و ساز، املاک، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی است. در این گزارش آمده است: «علاوه بر تغییرات تولید نفت که منعکس‌کننده اطلاعیه‌های اخیر است، پیش‌بینی‌ها در بخش غیرنفتی برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با کاهش تقاضای جهانی کاهش می‌یابد». طبق گزارش ایسنا ازعرب نیوز، پیش‌بینی‌ها برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بویژه به دلیل تحولات درگیری‌ها در اوکراین و غزه، کاهش سریع‌تر از حد انتظار در رشد جهانی، کاهش بیشتر یا افزایش تولید نفت اوپک پلاس همچنین کاهش تولید نفت سایر اعضای اوپک پلاس همچنان در معرض ابهام قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی