صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تقاضای جهانی انرژی یک درصد افزایش یافت

گزارش بررسی آماری انرژی جهان نشان می‌دهد رشد عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲ میلادی نتوانست تغییری بر سلطه سوخت‌های فسیلی ایجاد کند.
داده‌های گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» که انتشار آن از سوی شرکت بی‌پی انگلیس به مؤسسه انرژی (EI) واگذار شده است، نشان می‌دهد تقاضای جهانی انرژی سال گذشته میلادی یک درصد افزایش یافته است و رشد بی‌سابقه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نتوانست تغییری در سلطه سوخت‌های فسیلی که همچنان ۸۲ درصد عرضه انرژی جهان را تشکیل می‌دهد، ایجاد کند.
 پارسال پس از آغاز تنش‌های اوکراین و روسیه بازارهای انرژی با آشفتگی همراه شد و این شرایط قیمت‌های گاز و زغال‌سنگ را در اروپا و آسیا افزایش داد.
 در گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» آمده است که تقاضا برای نفت، گاز و زغال‌سنگ در سبد تقاضا برای انرژی در سال ۲۰۲۲ میلادی تقویت شد، در حالی که جهان در این سال شاهد بزرگ‌ترین افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر درمجموع ۲۶۶ گیگاوات و در عین افزایش تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی بود.
 جولیت داونپورت، رئیس مؤسسه انرژی (EI) که در بریتانیا مستقر است، در این باره گفت: با وجود افزایش تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی در بخش برق، حجم گازهای گلخانه‌ای مرتبط با حوزه انرژی دوباره افزایش یافت و ما همچنان مخالف توافق اقلیمی پاریس پیش می‌رویم.
 گزارش «بررسی آماری انرژی جهان»، معیاری برای صنعت انرژی، برای نخستین بار از سوی «مؤسسه انرژی» همراه با شرکت حسابداری کی‌پی‌ام‌جی (KPMG) و شرکت مشاوره کرنی (Kearny) منتشر شد.
 گزارش سالانه بررسی آماری انرژی بی‌پی از زمانی که نخستین بار در آوریل سال ۱۹۵۲ میلادی منتشر شد، منبع و مرجعی مناسب برای صنایع انرژی جهان بوده و داده‌های دقیقی درباره تولید و مصرف جهانی نفت، گاز و زغال‌سنگ ارائه داده است.
 بی‌پی از گزارش تازه پشتیبانی خواهد کرد، در حالی که شرکت‌های کی‌پی‌ام‌جی (KPMG) و کرنی به‌عنوان شریکان ئی‌آی به تأمین مالی انتشارات کمک خواهند کرد.
 جمع‌آوری داده‌ها برای این گزارش از سوی مرکز تحقیقات و سیاستگذاری اقتصاد انرژی در دانشگاه هریت‌وات ادامه خواهد یافت.
دانشمندان می‌گویند جهان برای تحقق هدف توافقنامه اقلیمی پاریس به‌منظور حفظ گرمایش زمین زیر دو درجه سانتیگراد باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۴۳ درصد نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ کاهش دهد.
 در ادامه این گزارش بعضی از نکات برجسته گزارش مربوط به سال ۲۰۲۲ آمده است:

 مصرف
تقاضای جهانی انرژی اولیه حدود یک درصد افزایش یافت که نسبت به افزایش ۵.۵ درصدی سال پیش از آن کاهش نشان می‌دهد، اما تقاضا همچنان حدود ۳ درصد بالاتر از سطح پیش از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا در سال ۲۰۱۹ بود.
 مصرف انرژی در همه جا به غیر از اروپا، از جمله اروپای شرقی افزایش یافت.
 انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون احتساب نیروگاه‌های آبی، ۷.۵ درصد از مصرف انرژی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال پیش از آن (۲۰۲۱) حدود یک درصد افزایش نشان می‌دهد.
 سهم سوخت‌های فسیلی در مصرف انرژی جهانی ۸۲ درصد باقی‌مانده است.
 تولید برق ۲.۳ درصد افزایش داشت که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشت.
 انرژی بادی و خورشیدی به رکورد ۱۲ درصد از تولید برق رسید و دوباره از انرژی هسته‌ای که کاهش ۴.۴ درصدی را ثبت کرده پیشی گرفت و انرژی‌های بادی و خورشیدی ۸۴ درصد رشد خالص تقاضای برق را تأمین کرد.
سهم زغال‌سنگ در تولید برق همچنان با حدود ۳۵.۴ درصد ادامه دارد.

 نفت
 مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی با افزایش روزانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹۷ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش روبه‌رو بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی