صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • گزارش
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و یک - ۰۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و یک - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

سوت تجدید ارزیابی‌ها زده شد

جلسه سازمان بورس با هلدینگ‌ها و ناشران بزرگ در راستای اجرایی شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها برگزار شد

پس از فراخوان پنجم آذر ماه سال‌جاری سازمان بورس به شرکت‌ها و هلدینگ‌های بورسی برای آماده‌سازی بستر تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اکنون نوبت به جلسات محدودتر و جدی‌تر مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس با بزرگان بازار سرمایه رسیده است. برهمین اساس، با هدف اجرایی شدن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، جلسات مستمر و جداگانه‌ هیأت‌مدیره و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل و هیأت مدیره هلدینگ‌ها و ناشران بزرگ دیروز (چهارشنبه) در سازمان بورس برگزار شد.
در راستای برگزاری جلسات سازمان بورس و اوراق بهادار و وزیر اقتصاد با مدیران عامل و هیأت‌مدیره هلدینگ‌ها و ناشران بزرگ بازار سرمایه، روز گذشته با هدف اجرایی شدن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، جلسات مستمر و جداگانه‌ای با مدیران عامل و هیأت‌مدیره این شرکت، در این سازمان برگزار شد.
سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تحقق این امر، صبح دیروز جلسه‌ای با اعضای هیأت مدیره و مدیران «هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری غدیر» و... برای پیگیری تسهیل فرایند افزایش سرمایه این شرکت‌ها از تمامی طبقات دارایی‌ها با رویکرد ویژه و نیز تمهیدات لازم برای رفع موانع حسابرسی و مالیاتی برگزار کرد.
گفتنی است، جلسات مستمر و جداگانه‌ای نیز در این خصوص با حضور سایر هلدینگ‌ها و ناشران بزرگ بازار سرمایه طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.
پیش از این در نخستین روزهای آذرماه، مدیران عامل ۲۶ هلدینگ و شرکت بزرگ بورسی برای آماده‌سازی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از سوی سازمان بورس فرا خوانده شدند.
امیر مهدی صبایی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اشاره به وظایف و اختیارات هیأت‌مدیره مبنی بر اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، اعلام کرد: در این راستا و بر اساس ماده دو این قانون با هدف ساماندهی حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون، سازمان در نظر دارد از ظرفیت‌های قانونی موجود مبنی بر حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران استفاده کرده و با هدف همگرایی و نزدیک‌تر شدن ارزش بازار سهام و ارزش ذاتی شرکت‌ها با دنبال کردن بسترهای قانونی از طریق انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به این مهم دست یابد.
برهمین اساس از مدیران عامل شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری کشتیرانی، مخابرات، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، ارتباطات سیار ایران، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری ملی، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، هلدینگ دارو پخش، گروه دارویی برکت، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری البرز، البرز دارو، سرمایه‌گذاری شفادارو و گروه سرمایه‌گذاری مسکن، برای شرکت در جلسه‌ای در روز یازدهم آذرماه دعوت شد.
به دنبال آن در تاریخ 27 آذر ماه نیز 22 شرکت‌ بزرگ بورسی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها درنشستی با حضور وزیر اقتصاد، شرکت کردند.
این درحالی است که در گذشته مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به صورت کلی افزایش سرمایه شرکت‌ها دشوار و زمانبر بود اما با تمهیداتی که وزارت اقتصاد اندیشیده است، قرار است این فرایند تسهیل شود ضمن اینکه مشکل مالیات که یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌ها برای افزایش سرمایه بود نیز رفع شده است.
پیش از این، عضو هیأت‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، تجدید ارزیابی دارایی‌ها را یکی از وجوه ارزشگذاری شرکت‌ها برشمرده و گفته بود: اکنون ارزش بازار شرکت‌ها بسیار کمتر از ارزش روز دارایی‌های شرکت‌هاست.
رضا عیوضلو با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است، افزود: یکی از وجوه حقوق سرمایه‌گذاران، دسترسی سهامداران به اطلاعات کامل و مرتبط در مورد سهامی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارزش دفتری دارایی‌ها در ترازنامه شرکت‌ها معمولاً با بهای تمام شده در دفاتر ثبت شده است، به نظر می‌رسد در شرایط تورمی اطلاعات کامل و کافی به ذینفعان و سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌شود و این موضوع، هم ترازنامه و هم سود و زیان شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
عیوضلو اضافه کرد: از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال آن بود که از طریق مواد قانونی در قانون برنامه هفتم توسعه، این موضوع نیز لحاظ شود که شرکت‌های ثبت شده نزد این سازمان در راستای شفافیت صورت‌های مالی ملزم به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شوند. او افزود: علاوه بر پیگیری این مهم، به‌تازگی هلدینگ‌ها هم به‌صورت موازی به سازمان فراخوانده شدند تا با هم‌اندیشی هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بازار، تجدید ارزیابی انجام شود.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: سرمایه‌گذاران و سهامداران حق دارند از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند. این اتفاق هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای تصمیم‌گیران و سیاستگذاران مزایایی در پی خواهد داشت زیرا در برخی مواقع صورت‌های مالی که با بهای تاریخی در سامانه کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس) منتشر می‌شود، مبنای سیاستگذاری نیز قرار می‌گیرد. وی افزود: وقتی تجدید ارزیابی انجام نشود، ارزشگذاری بر اساس اطلاعات تاریخی صورت گرفته ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. علاوه بر این، هم به دلیل ارائه اطلاعات مناسب برای سرمایه‌گذاران و هم به منظور ارائه اطلاعات کامل و مرتبط به سایر ذینفعان اعم از دولت و سیاستگذاران اقتصادی و غیره، از هلدینگ‌ها برای حضور در جلسه هم‌اندیشی در خصوص تجدید ارزیابی دعوت شد.

جستجو
آرشیو تاریخی