صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و سه - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و سه - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ثروت

صدرنشین ثروتمندان جهان در سال ۲۰۲۳

فهرست ۵۰۰ میلیاردر برتر بلومبرگ نشان می‌دهد ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۲۳ ثروتمندتر شده‌اند. به گزارش «ایران اقتصادی»، حدود ۷۷ درصد از میلیاردرهایی که در این فهرست قرار گرفتند شاهد افزایش ثروت خود بودند، در حالی که دیگران ضررهای خاصی را تجربه کردند.  به گزارش «ایران اقتصادی»، ایلان ماسک با ثروت خالص ۲۳۵ میلیارد دلاری همچنان در صدر قرار دارد. این میلیاردر متولد آفریقای‌جنوبی برای نخستین‌بار جف بزوس، مالک آمازون را در اواسط سال ۲۰۲۱ از جایگاه صدرنشینی خارج و از آن زمان تاکنون جایگاه اول را حفظ کرده است. امسال ماسک شاهد رشد نزدیک به ۹۸ میلیارد دلاری ثروت خود بود. در حالی که پلتفرم رسانه اجتماعی وی، ایکس با نام سابق توئیتر در آشفتگی قرار داشت، اما دارایی شاخص ماسک، تسلا از رشد ثابتی برخوردار بود و موقعیتش را مستحکم‌تر کرد. بزوس در حال حاضر با ۱۷۸ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد که با فاصله کمی از برنارد آرنو، مدیرعامل شرکت لویی ویتون موت هنسی است؛ دارایی وی در سال‌ جاری به ۱۷۹ میلیارد دلار رسیده است. مارک زاکربرگ، رقیب سرسخت ماسک و مالک متا، دومین رشد مطلق ثروت در سال‌ جاری را تجربه کرد و دارایی خالص وی نزدیک به ۸۳ میلیارد دلار افزایش یافت. این رشد که با افزایش سهام امپراطوری رسانه‌های اجتماعی وی پس از فروپاشی سال ۲۰۲۲ امکان‌پذیر شد، زاکربرگ را با ۱۲۸ میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار داد. طبق گزارش ایسنا از بلومبرگ، در میان ۱۵ نفر برتر، در واقع تنها یک میلیاردر شاهد کاهش ثروت خود بود؛ میلیاردر هندی گوتام آدانی، رئیس گروه آدانی، شاهد کاهش ارزش خالص دارایی خود با ۳۶.۳ میلیارد دلار بود که حدود ۸۴.۳ میلیارد دلار از دست داد و وی را از فهرست ۱۰ نفر برتر خارج کرد.

 

پیش‌بینی سینوپک از زمان اوج مصرف زغال‌سنگ

شرکت پتروکمیکال چین (سینوپک) پیش‌بینی کرد مصرف زغال‌سنگ در حدود سال ۲۰۲۵ به اوج ۴.۳۷ میلیارد تن خواهد رسید. به گزارش «ایران اقتصادی»، سینوپک در گزارش دورنمای ۲۰۲۶ که در پکن منتشر شد، پیش‌بینی کرد عرضه انرژی غیرفسیلی که در رأس آنها خورشیدی و بادی وجود دارند، احتمالاً از معادل ۳ میلیارد تن استاندارد زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۵ فراتر خواهد رفت و به منبع اصلی انرژی برای بیش از نیمی از مصرف انرژی اولیه تبدیل خواهد شد.
این غول انرژی چینی پیش‌بینی کرد مصرف نفت در اواسط سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به ۸۰۰ میلیون تن معادل حدود ۱۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که بخشی از آن به دلیل رشد سریع‌تر از حد انتظار در بخش خودروهای انرژی جدید است. پیش‌بینی می‌شود چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، امسال ۷۶۰ میلیون تن معادل ۱۵.۲ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کند. سینوپک همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای چین برای گاز طبیعی که سوخت رابط کلیدی پیش از دستیابی به وضعیت کربن خنثی است، در حدود ۶۱۰ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۴۰ ایستاده و یکنواخت می‌شود و ۱۳ درصد از مصرف انرژی اولیه را تشکیل می‌دهد که قابل مقایسه با ۴۲۵ میلیارد مترمکعب برابر با ۹ درصد از مصرف انرژی اولیه پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۲۵ است. طبق گزارش ایسنا از رویترز، پیش‌بینی می‌شود مجموع انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های انرژی در دوره پانزدهمین برنامه پنج ساله چین به ۱۰.۱ میلیارد تن می‌رسد که در مقایسه با ۱۰.۰۲ میلیارد تن در سال ۲۰۲۳ بالاتر است.

جستجو
آرشیو تاریخی