صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و سه - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و سه - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اخبار

در هفته گذشته رقم خورد
رشد ارزش معاملات در بازارهای فرابورس
بازارهای فرابورس در نخستین هفته دی‌ماه شاهد رشد حجم و ارزش معاملات بودند که این رونق در جدیدترین بازارهای فرابورس که شامل دو بازار توافقی و نوآفرین است، چشمگیر بود. به گزارش فرابورس، در هفته‌ای که گذشت اقبال سرمایه‌گذاران به بازارها و ابزارهای متنوع فرابورسی، رشد و رونق را در همه بازارها رقم زد و شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بودیم.
بر اساس این گزارش، در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته در 8 بازار فرابورس بیش از ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه دارایی مالی به ارزش بالغ ‌بر ۳۰۵ هزار میلیارد تومان در ۱.۳ میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد. همچنین در این مدت حجم معاملات ۲۶ درصد و ارزش معاملات حدود ۱۰ درصد رشد کرد. تعداد معاملات نیز ۳۸ درصد رشد را ثبت کرد.
این گزارش می‌افزاید: رتبه‌بندی بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد، بیشترین ارزش معاملات در هفته گذشته متعلق به بازار اول بود که معاملاتی به ارزش بالغ‌ بر ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. ارزش معاملات این بازار نسبت به هفته ماقبل، ۲۹ درصد رشد داشت. افزون بر این، پس از آن بازار دوم با ارزش معاملاتی ۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی و رشد ۱۹ درصدی، رتبه دوم را از آن خود کرد. در عین حال، بازار پایه نیز با ارزش معاملاتی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی افزایشی ۲۲ درصدی داشت و در رتبه سوم قرار گرفت. بررسی سایر بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد، در این مدت ارزش معاملات بازار نوآفرین به‌عنوان جدیدترین بازار فرابورس با رشدی ۱۱۳ درصدی مواجه شده است. بر پایه این گزارش، ارزش معاملات بازار توافقی نیز در هفته گذشته ۴۰۴ درصد افزایش یافت و معاملات بازار ابزارهای مشتقه نیز با رشدی ۲۴۵ درصدی همراه بود که نشان از رونق معاملات در بازارهای متنوع فرابورس در هفته گذشته دارد.
 
انتفاع سرمایه‌گذاران با مشارکت در اوراق سلف مسکن
سرپرست اداره مطالعات مالی اسلامی مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: سرمایه‌گذاران به واسطه انتشار اوراق سلف مسکن می‌توانند از طریق بازار سرمایه در فعالیت ساخت‌وساز حضور یافته و از تمام یا بخشی از درآمد مرتبط با قیمت مسکن منتفع شوند.
مجید پیره، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) در رابطه با ماهیت انتشار اوراق سلف در حوزه مسکن، گفت: اوراق سلف بر اساس ضوابط بیع سلف طراحی شده‌ و در راستای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی منتشر می‌شود. وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی که قصد تأمین مالی از طریق اوراق سلف را داشته باشند باید کالایی را تحت عنوان بیع سلف به فروش رسانند سپس بعد از گذشت مدت معینی از دریافت مبلغ، کالای فروخته شده را تحویل دهند؛ همچنین ثمن معامله طبق ضوابط بیع سلف به صورت نقد پرداخت خواهد شد و این موضوع راهکاری برای فراهم شدن تأمین مالی بنگاه‌های فعال در حوزه ساخت مسکن خواهد بود. سرپرست اداره مطالعات مالی اسلامی مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سرمایه‌گذاران به واسطه انتشار اوراق سلف مسکن می‌توانند از طریق بازار سرمایه در فعالیت ساخت‌وساز حضور یابند و طبق ساختار انتشار اوراق سلف و توافق صورت گرفته، از تمام یا بخشی از درآمد مرتبط با قیمت مسکن منتفع شوند.
پیره در پایان درباره مزایای انتشار اوراق سلف برای ارگان‌هایی همچون شهرداری، گفت: یکی از کاربردهای مهم اوراق سلف مسکن، تخریب و ساخت مجدد بافت‌های فرسوده است زیرا این اوراق می‌تواند بخشی از نقدینگی مورد نیاز سازندگان را برطرف کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی