صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و هفت - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و هفت - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

معاون وزیر صمت اعلام کرد

ثبت موجودی طلا در سامانه الزامی نیست

معاون وزارت صمت با بیان اینکه ثبت موجودی طلا و کد ملی خریدار از اساس در قانون سامانه مؤدیان مالیاتی نبوده و در این رابطه سوء‌تفاهم شده است، گفت: اعتراضات صنف طلا با تعامل و رفع سوء‌تفاهم‌ها حل شد و قانون سامانه مؤدیان مالیاتی هم بدون تأخیر اجرایی می‌شود.
علیرضا شاهمیرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ثبت اطلاعات موجودی اولیه طلا و کد ملی خریدار نهایی هیچ‌کدام الزامی نیست و ثبت در یک سامانه کافی است. بنابراین اصناف فعال در حوزه فروش طلا متوجه شدند هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود و سوء‌تفاهم‌ها رفع شد.
وی با تأکید بر اینکه در ماه‌های اخیر هیچ ابلاغی غیر از اجرای سامانه مؤدیان انجام نشده است، گفت:عده‌ای شبهه ایجاد و سعی کردند القا کنند اختلاط سامانه‌ها رخ داده است و مشکل سیستمی وجود دارد، اما الان که مسأله غیرواقعی مرتفع شده است، موضع دیگری دارند. این در حالی است که صرفاً با تعامل و رفع سوء‌تفاهم‌ها موضوع حل شده و از اساس قرار نبوده است اجرای پروژه‌ای دیگر با اجرای سامانه مؤدیان مخلوط شود.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت درباره خبر تعویق سه ماهه اجرای قانون نیز گفت: این خبر درست نیست و این مهلت سه ماهه برای وزارت صمت و سازمان مالیاتی تعیین شده است که سامانه‌های جامع تجارت و مؤدیان را کاملاً با یکدیگر یکپارچه کنند، اما در اجرای قانون سامانه مؤدیان هیچ تأخیری ایجاد نشده است و این قانون به صورت صددرصد اجرایی می‌شود و اصناف طلا هم این موضوع را پذیرفته‌اند. وی همچنین با تکذیب این خبر که فاز جدید سامانه جامع تجارت همزمان با سامانه مؤدیان اجرایی شده و اختلالی ایجاد کرده است، گفت: از ماه‌ها قبل بین سامانه‌های صمت و مؤدیان مالیاتی اتصال وجود داشته و دارد و تنها در برخی از بخش‌ها باید یکپارچه‌سازی کامل‌تر شود تا همه فعالان یک پنجره واحد را ببینند. بنابراین سه ماه فرصت تعیین شد تا این یکپارچه‌سازی انجام شود، ولی برخی در اخبار القا کردند که قرار است پروژه دیگری همزمان با پروژه سامانه مؤدیان اجرایی شود که این موضوع تکذیب می‌شود. در ماه‌های اخیر و در سال ‌جاری هیچ ابلاغی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وجود نداشته است.
 
قرار نیست از اثر تورم بر قیمت طلا، مالیات بگیریم
شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه خبر مالیات ۲۵ درصدی بر موجودی طلا نیز خبر غلطی بود، تصریح کرد: چنین چیزی در قوانین مالیاتی کشور نیست و قانون مالیات عایدی سرمایه هم هنوز نهایی نشده است و بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها با مشمول شدن طلا در آن مخالف هستند. طبق قوانین موجود هر کس خرید یا فروش طلای خود را شفاف‌سازی کند، مورد حمایت و تشویق قرار خواهد گرفت. مردم هم همیشه هنگام خرید طلا مطالبه سند و فاکتور رسمی می‌کنند تا از عیار طلا و تقلبی نبودن کالای فروخته شده کسب اطمینان کرده و بتوانند از طلای خود به عنوان تضمین استفاده کنند، وام بگیرند و از مزیت سرمایه‌گذاری در طلا بهره ببرند. بنابراین اینکه برخی در اخبار اعلام کرده‌اند دولت می‌خواهد بابت افزایش قیمت طلا ناشی از تورم، از کسی مالیات بگیرد، چنین موضوعی مطرح نیست.
معاون وزیر صمت همچنین از توافق با اصناف طلا خبر داد و گفت: فعالان این حوزه اکنون به طور دقیق آگاه شدند که نیازی به ثبت موجودی اولیه طلای خود ندارند و همچنین طلافروشان الزامی به گرفتن کد ملی مشتری خود را ندارند. ایجاد سوء‌تفاهم و نگرانی در شروع اجرای یک پروژه عظیم مثل سامانه مؤدیان مالیاتی طبیعی است و به معنی آن نیست که آموزش و فرهنگ‌سازی انجام نشده و در حال حاضر هم این نگرانی‌ها برطرف شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی