صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و هفت - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و هفت - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

رشد صادرات ایران به اوراسیا
شرکت‌های ایرانی می‌توانند از ظرفیت موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا برای واردات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز کشور و صادرات کالاهای ایرانی اقدام کنند که این موضوع سبب رونق تولید در کشور و رشد شاخص‌های اقتصاد ایران خواهد شد.
 بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بر اساس آخرین آمار، از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان ماه، ۲ میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۴ درصدی در ارزش داشته که از این میزان یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار از ایران به اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش داشت.
عبداللهی افزود: یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار نیز از این میزان تجارت مربوط به واردات ایران از اوراسیاست که نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است. بر اساس چشم‌انداز این موافقتنامه، میزان تجارت دو طرف در گام نخست و در یک بازه زمانی پنج تا هفت ساله به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

برخورد با تخلفات پیمانکار سامانه تدارکات الکترونیکی
تخلف اصلی پیمانکار سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در سال ۹۳ رخ داد، همچنین شرکت پیمانکار، بیش از هشت سال است که کاملاً خلاف قانون کارمزدهای سامانهرا  که درآمد دولتی است به حساب حقوقی شرکت واریز می‌کند.
امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه عملکرد سامانه تدارکات، در دولت سیزدهم بسیار چشمگیر و قابل توجه است، گفت: سامانه ستاد در سال ۱۴۰۱ به اندازه کل ۱۰ سال قبل از آن، شفافیت ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار تأمین کننده و سازمان در حال فعالیت در این سامانه هستند و این عزم دولت سیزدهم برای ایجاد شفافیت و توزیع عادلانه فرصت‌هاست. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: بررسی ابعاد مختلف و وضعیت سامانه ستاد، طی ۸ ماه و با جلسات متعدد کارشناسی انجام شد. در این مسیر متخصصان خبره حقوقی، فنی و مالی در کنار نهادهای نظارتی و بویژه سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات حضور داشتند و جمع‌بندی این شد که این کار نه در مسیر قانونی خود قرار دارد و نه با رعایت صرفه مالی دولت انجام می‌شود. این جمع‌بندی باعث شد که بلافاصله اقدام اصلاحی و برخورد را در مرکز با پیمانکار شروع کردیم.

عرضه خودروهای وارداتی آغاز شد
سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی نیز از دیروز (چهارشنبه ۱۳‌دی‌ماه) به مدت سه روز برای آن دسته از متقاضیانی که در اسفندماه۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند و اولویت آنان مشخص شده است، با عرضه ۱۲ مدل خودرو باز شد.
به گزارش ایرنا، طبق اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو، در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر را انتخاب کنند. لازم به ذکر است هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه فقط برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی است.

جستجو
آرشیو تاریخی