صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و هشت - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و هشت - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

عقب‌نشینی شورای رقابت از بازار خودرو

صنعت خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند

صنعت خودرو با تکیه بر زنجیره ارزش، افزایش داخلی‌سازی و توسعه محصول، رقابت‌پذیر خواهد شد و همچنین می‌تواند زمینه فعالیت در فناوری‌های نوین را فراهم کند؛ به‌گونه‌ای که شاهد تحول در این حوزه باشیم.
عبدالله توکلی‌لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت  با تأکید بر اینکه صنعت خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند تا شاهد رشد مضاعف در این حوزه باشیم،‌ گفت: خودروسازان از طریق توسعه محصول و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانند خودروهای کیفی و رقابت‌پذیر تولید کنند.
وی افزود: به هر میزان که خودروسازان در مسیر توسعه محصول تلاش کنند، به همان اندازه می‌توان بر زنجیره ارزش خودرو اثر گذاشت و از مونتاژکاری و وابستگی به خارج از کشور فاصله گرفت.
توکلی تصریح‌ کرد: تولیدکنندگان خودرو در مورد فناوری‌های نوین صنعت خودرو می‌توانند رویکردهای متعددی را پیگیری کنند؛ این رویکردها شامل ‌برقی‌سازی، خودروهای متصل، همجوشی داده‌ها و خودروهای حمل و نقل اشتراکی و خودران است. حرکت به این سمت چهره خودروسازی کشور را تغییر می‌دهد و حتی این فرصت را فراهم می‌کند که خودروسازان کشورمان در بازارهای جهانی نقش‌آفرین شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با تأکید بر اینکه چشم‌انداز خوبی در انتظار صنعت خودرو کشور است، ‌اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم،‌ توانسته‌ایم از مسیرهای سخت صنعت خودرو عبور کنیم و در حال حاضر ضمن فاصله گرفتن از تولید شکننده سال‌های گذشته به تولید نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو دست یافته‌ایم.
تنظیم بازار براساس کف عرضه
شورای رقابت که در سال جاری به شورای رفاقت با خودروسازان تبدیل شده بود و همه خواسته‌های خودروسازان برای افزایش قیمت را محقق و به مصرف‌کنندگان ضربه وارد کرد و عامل متورم شدن بازار خودرو شد، اکنون خود را کنار کشیده است.
با توجه به برگزاری جلسه اخیر شورای رقابت، اعضای این نهاد اصلاحاتی را در دستورالعمل ۵۴۳ اعمال کردند که شامل فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار براساس کف عرضه می‌شود.
افزایش نقش‌آفرینی صمت
بر این اساس، شورای نظارت مسئولیت خود را پس از ابلاغ قیمت خودرو انجام خواهد داد به این معنا که در صورت ایراد در نحوه اجرای دستورالعمل‌های نرخ‌گذاری خودرو، شورای رقابت وارد عمل خواهد شد و موارد تخلف را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته پیش از آن، وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ابلاغ کند.
همچنین وزارت صمت مسئول نظارت و سیاستگذاری در زمینه ثبت اطلاعات مشتریان و خودروی خریداری شده در سامانه یکپارچه عرضه است تا عرضه کنندگان خودرو اطلاعات لازم را در زمان انعقاد قرارداد بدون تخلف ثبت کنند.
از سوی دیگر، برای کاهش دامنه قیمت‌گذاری بندی به دستورالعمل ۵۴۳ اضافه شده که بر اساس آن، وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی