اخبار

رایزنی ترکمنستان و آذربایجان برای برقراری مجدد سوآپ گاز

دوکشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در حال مذاکره پیرامون رفع مشکل قطع موقت سوآپ گاز و برقراری مجدد آن هستند. سوآپ گاز ترکمنستان که بین این کشور، ایران و جمهوری آذربایجان اجرا می‌شود، موقتاً قطع و در حال حاضر، دو کشور ترکمنستان و آذربایجان در حال مذاکره پیرامون رفع مشکل و برقراری مجدد سوآپ گاز هستند. بنا بر این گزارش، ایران روزانه گاز وارداتی از کشور ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان سوآپ می‌کند که در حال حاضر، تا حصول نتیجه بین دو کشور یادشده، این جریان به‌طور موقت متوقف شده و پس از توافق دو کشور بر سر این مسأله، سوآپ گاز بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

 

سطح پوشش برف کشور نصف شد

 با پوشش ۴درصدی مساحت کشور از برف، نسبت به شرایط نرمال (متوسط درازمدت) در این وقت سال، سطح پوشش برف کشور نصف شده است.
 بارش برف در پاییز و زمستان به عنوان یک پشتوانه تأمین آب در تابستان سال بعد خواهد بود و هرچه بارش برف بیشتر و گسترده‌تر باشد، شاهد ورودی بیشتر آب به سدهای کشور در طول بهار و حتی تابستان خواهیم بود. در سال آبی جاری در کنار کاهش شدید بارش‌ باران در نقاط مختلف کشور، کاهش برف نیز با کاهش قابل توجه نسبت به سال گذشته و نسبت به شرایط نرمال (متوسط درازمدت) مواجه شده است. به گزارش چابک آنلاین، درحال حاضر تنها در 4درصد مساحت کشور پوشش برف داریم، درحالی‌که این رقم در سال‌های نرمال (متوسط درازمدت) باید در این وقت سال حدود 9 درصد باشد. درواقع با کاهش بیش از 50درصدی سطح بارش برف در کشور مواجهیم.  بررسی داده‌های ماهواره‌ای و پیگیری از شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که از نظر آب معادل برف باریده شده، در سال آبی جاری با کاهشی 35درصدی نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجهیم.

 

افزایش ۳۵ درصدی تولید نفت شرکت فلات قاره در سال‌جاری

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از افزایش ۳۵ درصدی تولید نفت این شرکت در ۹ ماهه سال‌جاری خبر داد. علیرضا مهدی‌زاده در نشست پیش‌بینی تولید و بهره‌دهی چاه‌های این شرکت گفت: با حمایت‌های وزیر محترم نفت و مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران و تلاش‌های همکاران عزیز در ستاد و مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران، بویژه همکاران شاغل در دکل‌های حفاری و سکوهای بهره‌برداری، تولید نفت این شرکت در ۹ ماهه سال‌جاری بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت. وی افزود: این افزایش تولید حاصل از اقدامات تعمیراتی و توسعه‌ای از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مناطق عملیاتی بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی