صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصادی
  • کلان
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

هواپیمای ترابری سیمرغ، به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد

 

 

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران(هسا) با اشاره به اولین پرواز موفق هواپیمای ترابری سیمرغ، اعلام کرد: توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حمل و نقل مسافری کشور اضافه شود.
وی افزود: پیرو بازدید رئیس‌جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است.  وزیر راه و شهرسازی گفت: از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیت‌های هواپیماسازی را در خدمت هواپیماهای مسافری نیز گسترش دهند. در این زمینه به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم و توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حمل و نقل مسافری کشور اضافه شود.
بذرپاش با اشاره به ظرفیت‌های مجموعه هسا برای افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی، اضافه کرد: این صنعت می‌تواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را نیز تأمین کند. صنعت هواپیمایی کاملاً تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیت‌های این حوزه شده است.
وی ادامه داد: شاخص تاب‌آوری صنعت نشان می‌دهد که چقدر یک صنعت در برابر تحریم‌ها زمینگیر نمی‌شود. حضور مجموعه‌هایی همچون هسا می‌تواند تاب‌آوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز کمتر موردی را برای ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور داریم و می‌توان گفت همه نیازهای تعمیراتی هواپیمایی در کشور انجام می‌شود. بذرپاش اضافه کرد: امید است هرچه سریع‌تر بتوانیم هواپیمای مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت‌های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می‌توانیم با تأمین دیگر زیرساخت‌ها، هواپیمای ایرانی کاملاً داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم‌ها را در این بخش نیز بی‌اثر کنیم.

برنامه دولت برای نظارت بر قیمت‌گذاری در بازار مسکن
وزیر راه و شهرسازی همچنین در مراسم افتتاح بیش از 600 واحد مسکونی در استان اصفهان گفت: بازار مسکن در سال‌های اخیر رها شد و در حالی که برای همه چیز قیمت‌گذاری شده بود ولی مشاوران املاک قیمت‌گذار مسکن شدند، اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت سیزدهم داریم.
بذرپاش اظهار کرد: در نهضت ملی مسکن تاکنون 32 هزار هکتار زمین در سراسر کشور تأمین شده است در حالی که در کل پروژه مسکن مهر 8 هزار هکتار زمین تأمین شد و اراضی تأمین شده در نهضت ملی مسکن چهار برابر پروژه مسکن مهر است.
بذرپاش ادامه داد: عرضه بیشتر مسکن به بازار باعث رشد تولید می‌شود و این در حالی است که ما شاهد عقب‌ماندگی در تولید مسکن طی 10 سال اخیر بودیم و وقتی به نیازها پاسخ ندهیم این ناترازی‌ها شکل می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: 27 شهرک ساحلی در نوار ساحلی کشور احداث خواهد شد که هدف آن توسعه اقتصاد دریامحور است و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید دارند.

 راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر
وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران گفت: قطعاً راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم است.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تأمین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی