صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اخبار

به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت
طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید
جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی‌هوا و نیز ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور پیش از ظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. دکتر محمد مخبر در این جلسه بر ضرورت توجه به اجرای برخی اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: دولت با جدیت به دنبال حل مسائل و مشکلات پیش‌روی توسعه حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرهای کشور است تا از این طریق گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌ها و اقدامات مؤثر در راستای کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: آلودگی هوا با آسیب‌های جدی برای سلامت جامعه همراه است، از این‌رو باید ضمن سرعت‌بخشیدن به روند اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و زودبازده، برنامه‌های بلند‌مدت در این‌خصوص را نیز به صورت زمانبندی‌شده اجرایی، با تقسیم کار مشخص و با اهتمام ویژه دنبال کنیم. وی سازمان حفاظت محیط‌زیست را مکلف کرد برنامه‌های اصلاحی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آلودگی هوا را احصا و به آنها ابلاغ کند تا با زمانبندی مشخص در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد. در این جلسه که وزرای کشور، نفت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، استاندار اصفهان و رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز حضور داشتند، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گزارشی از وضعیت محیط‌زیست استان اصفهان و مقایسه وضعیت کیفی هوای این استان در آبان و آذر ماه های سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ارائه کرد و به تشریح اقدامات انجام‌شده و برخی موانع پیش‌روی مصوبات مرتبط با کاهش آلودگی هوای استان اصفهان پرداخت. در این نشست همچنین پیشنهاداتی با اثربخشی عمده در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی نیز در جهت رفع موانع پیش‌روی مصوبات کاهش آلودگی هوای اصفهان اتخاذ شد. در جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور نیز پس از ارائه گزارش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از اقدامات صورت گرفته در خصوص دستور رئیس‌جمهور پیرامون دریاچه نمک که در سفر به استان قم انجام شد، طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید. گفتنی است طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قرار است در سه محور جلوگیری از خشک شدن و ایجاد کانون‌های گرد و غبار، کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تغذیه‌گرایی تالاب و حفاظت و بهره‌برداری پایدار، جلوگیری از تخریب غیرقابل جبران و تصرف اراضی تالاب اجرایی شود. در این نشست همچنین گزارشی از شیوه‌نامه تعیین حریم اکولوژیک (بوم‌شناختی) تالاب‌ها ارائه شد و پس از بحث و بررسی، کلیات این شیوه‌نامه به تصویب رسید و مقرر شد اعضای ستاد، ظرف یک هفته نظرات و پیشنهادات اصلاحی خود را به دبیرخانه ارسال کنند.


آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم
بزودی ابلاغ می‌شود
سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودروهای نو و دست‌دوم گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم نهایی شده و بزودی ابلاغ می‌شود.
به گزارش ایرنا، علی بهادری‌جهرمی با اعلام این خبر که اصلاحیه آیین‌نامه صدور گواهینامه ابلاغ شد، گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌ها و جلسات معاون‌اول، تفاهم میان دولت و نظام بانکی حاصل شد و با تأیید و ابلاغ شورای پول و اعتبار اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به حدود ۵ میلیون تومان در دوسال ابتدایی بازپرداخت این وام کاهش می‌یابد. وی در ادامه گفت: مطابق مصوبه جدید، ۱۶ساله‌ها هم گواهینامه موتور‌سیکلت‌های مندرج در جدول زیر را دریافت می‌کنند. در راستای تحقق دولت الکترونیک، تمام مراحل ثبت‌نام متقاضی به‌صورت برخط انجام می‌شود. به‌منظور فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، این ابلاغیه از یک‌سال دیگر اجرایی خواهد شد. همچنین تمام این فرایندها به‌صورت الکترونیکی است و دیگر شاهد صف‌های حضوری نخواهیم بود.  سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودروهای نو و دست‌دوم گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم نهایی شده و بزودی ابلاغ می‌شود. در مرحله اول از واردات خودروهای کارکرده، امکان واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی را فراهم کرده‌ایم و آیین‌نامه آن تصویب شده است خودروهایی که واردات آن ممنوع نبوده نیز امکان وارداتشان فراهم می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به ایرنا تصریح کرد: واردات خودروهای نو هم اصلاحاتی داشت و تسهیل‌هایی برای بخش ارزی آن صورت گرفت، عموماً به سمت تسهیل واردات خودروهای برقی و هیبریدی و خودروهای عمومی متمایل شده است، استانداردها و مقررات فنی به‌روز‌رسانی‌شده فرایندها هم امکان سرعت‌بخشی به واردات را دریافت کرده‌اند. امیدواریم نیاز خودرو را جوابگو باشد، با اولویت‌دهی ارزی با تدابیر بانک مرکزی امیدواریم شاهد تسریع در اجرای آنها باشیم.
سخنگوی دولت درباره افتتاح پروژه‌ها در دهه فجر و طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی بیان کرد: ستاد بزرگداشت دهه فجر در دولت بیش از یک ماه است که فعال شده و برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمامی که در دست تکمیل است، برنامه‌ریزی کرده است اما هر طرحی که تکمیل شود، منتظر ایام دهه فجر نمی‌مانیم و بلافاصله آن را افتتاح می‌کنیم. این طرح‌ها در حوزه‌های راهسازی، سدسازی، مسکن، صنعتی و... است، به محض نهایی‌شدن جزئیات این طرح‌ها اعلام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی