صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و پنج - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و پنج - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مشترکان آب در تهران پاداش خوش مصرفی می‌گیرند

شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام ‌کرد: مشترکان تهرانی که در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و مصرف خود را مدیریت کنند، مشمول پاداش خوش‌مصرفی خواهند شد.
وضعیت بارش‌های 100 روز ابتدایی سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تا پایان پاییز) چندان امیدوارکننده نبود و نتوانست انتظارات را برآورده کند.
همین چند روز پیش بود که «عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه امسال در چهارمین سال خشک پیاپی قرار گرفته‌ایم، میزان بارش‌های کشور را ۴۸.۲ میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارش‌ها در شرایط نرمال باید ۸۰ میلیمتر می‌بود که نشان از ۴۰ درصد عقب‌ماندگی در بارش نسبت به شرایط نرمال دارد.
وی خاطرنشان‌کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه) تا ۱۶ دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته (که ۶۱ میلیمتر بوده است) نیز ۲۱ درصد کاهش دارد.
بزرگ‌زاده ادامه ‌داد: امسال ضروری است مردم با دقت بیشتری مدیریت مصرف داشته باشند و صنعت آب کشور را بیشتر یاری کنند تا این شرایط به‌خوبی پشت سر گذاشته شود.
وی از پیش‌بینی برنامه‌های اضطراری برای عبور از خشکسالی برای استان‌های خراسان رضوی (مشهد)، مرکزی (ساوه)، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سمنان، تهران و فارس خبر داد و گفت: سیستان، مشهد، گلستان، فسا در استان فارس و تهران در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.
سخنگوی صنعت آب بیان‌ داشت: تأمین آب پایتخت از سدهای امیرکبیر و طالقان در غرب استان و ماملو، لار و لتیان در شرق استان انجام می‌شود.
بزرگ‌زاده اضافه‌کرد: تلاش می‌شود با مدیریت فشار در شبکه، میزان هدررفت آب را کاهش داده و به سمت مصرف هدایت شود.
وی گفت: با آگاهی‌رسانی به شهروندان تلاش می‌شود همراهی بیشتری با صنعت آب داشته باشند تا با همراهی خوب آنان بتوان شرایط را به‌خوبی مدیریت کرد.
 «محسن اردکانی» مدیرعامل آبفای استان تهران هم در جلسه اخیر قرارگاه مدیریت تنش آبی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها با سرانه بارش سالیانه ۷۵۰ میلی‌متر، میزان مصرف آب هر نفر ۱۶۸ لیتر در شبانه‌‎روز است، اما در تهران با وجود متوسط بارندگی ۱۹۰ میلی‌متری در سال‌های اخیر، هر شهروند تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند؛ با‌وجود این، نوبت‌بندی آب در دستور کار ما نیست.

سرانه مصرف آب در تهران همچنان بالاست
تهران چهارمین سال خشک را در حالی پشت سرمی‌گذارد که سرانه مصرف آب در آن ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز به‌ازای هر نفر است. برای مقابله با بی‌آبی در تهران در تازه‌ترین تصمیم ادارات دولتی ملزم به صرفه‌جویی ۲۵ درصدی آب شدند.
بررسی‌های آماری ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که متوسط حجم بارش‌های یکساله استان تهران ۲۸۰.۴ میلیمتر بوده اما میزان بارندگی‌هایی که در ۱۰۰ روز نخست سال آبی جاری در این استان رخ داده، فقط ۳۳.۹ میلی‌متر معادل ۱۲.۱ درصد بارندگی‌های سالانه است.
 در بسیاری از کشورها با سرانه بارش سالانه ۷۵۰ میلیمتر میزان مصرف آب هر نفر ۱۶۸ لیتر در شبانه‌روز است اما در تهران با وجود متوسط بارندگی ۱۹۰ میلیمتری در سال‌های اخیر، هر شهروند تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که این میزان حدود دوبرابر الگوی تعیین‌شده ۱۳۰ لیتر در شبانه‌روز است.
 هر چند که مسئولان آبی اعلام کرده‌اند، برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تهران وجود ندارد اما نگرانی تأمین آب در تهران وجود دارد، به همین دلیل به تازگی قرارگاه مدیریت تنش آبی در تهران تشکیل و قرار شد که اداره‌ها و سازمان‌های دولتی برای صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در مصارف آب ملزم شوند.  آن‌طور که محسن اردکانی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده، مدیریت تنش آبی در شرایطی که تهران چهارمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند، یک اقدام و مأموریت فراسازمانی است. مدیران عامل شرکت‌های اقماری و مناطق آبفای استان تهران باید ضمن برقراری تعامل و نشست‌های مشترک با مسئولان سایر دستگاه‌ها از جمله فرمانداری‌ها، حساسیت موضوع را تبیین و همکاری مسئولان شهرها و روستاهای مختلف را در این زمینه جلب کنند تا با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و منابع موجود، شرایط تنش آبی را با دغدغه کمتری پشت سر گذاریم.

جستجو
آرشیو تاریخی