آینده‌پژوهی حوزه خاک از ارکان برنامه‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بر نگاه راهبردی در اجرای فعالیت‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تأکید کرد و گفت: آینده‌پژوهی حوزه خاک از ارکان برنامه‌های این پژوهشکده است و در این راستا، تعامل با مسئولان ملی و استانی ضروری است.
سیدمجتبی خیام‌نکویی در گردهمایی ملی مسئولان بخش‌های تحقیقاتی اجرایی آبخیزداری کشور که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، با اشاره به اجرایی ‌شدن سند ملی الگوی کشت پس از ۵۱ سال در کشور گفت: با اجرای این سند، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و تولیدات آن افزایش می‌یابد.
وی چشم‌انداز اجرایی سند ملی الگوی کشت را دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به حاکمیت و اقتدارغذایی عنوان کرد و افزود: الگوهای آبخیزداری بسیار خوبی توسط پژوهشکده حفاظت آبخیزداری آب و خاک این سازمان انجام‌ شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی، نگاه راهبردی در انجام فعالیت‌های پژوهشکده را ضروری خواند و توجه به نقش‌آفرینی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در سطح ملی و پاسخگو بودن در قبال چالش‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را مورد تأکید قرار داد.
وی با تأکید برهماهنگی درون‌سازمانی و درون وزارتی برای مدیریت منابع طبیعی گفت: هماهنگی بخش اجرا و تحقیقات در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های منابع طبیعی کشور مثمرثمر خواهد بود.
خیام‌نکویی با اشاره به طبقه‌بندی وظایف مؤسسات و مراکز تحقیقاتی ملی سازمان تات، بر ضرورت احصا و تلاش در جهت رفع چالش‌ها و مشکلات جاری بخش کشاورزی تأکید کرد. وی همچنین با تأکید بر تشکیل شورای راهبردی در راستای همسویی تحقیقات با نیازهای بخش اجرا، گفت: مدیریت منابع طبیعی و اقدامات متناسب با آن به منظور اجرای طرح‌های الگویی در هر استان ضروری است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تنوع زیستی بالا با ۳۰۰ روز آفتابی در کشور گفت: ایران کشوری است که از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم آن را دارد و همزمان چهار اقلیم در ایران وجود دارد و این ظرفیت باعث می‌شود در کل سال تولیدات متنوعی در بخش کشاورزی داشته باشیم.
وی افزود: تدابیر مبتنی بر مستندات علمی برای کاهش اثرات تغییر اقلیم و چالش‌های آب ضروری است. خیام‌نکویی، امنیت زیستی را در گرو مشارکت مردم و آگاهی‌بخشی در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی برنامه‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری باید در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی