افزایش 25 درصدی حقوق مستمری بگیران روستایی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: ۱۸۴ هزار خانوار در حال حاضر از این صندوق مستمری دریافت می‌کنند که این تعداد در حال افزایش است. حقوق‌ها در سال گذشته ۴۳ درصد و امسال نیز حدود ۲۵ درصد افزایش یافت. به سمت کیفی‌سازی خدمات و کفایت مستمری‌ها در حال حرکت هستیم که برای دستیابی به این دو امر با محاسبات بیمه‌ای برنامه‌ای تدوین کردیم و به دنبال پایداری صندوق هستیم. بیت‌الله برقراری در خصوص برنامه‌های پیش روی این صندوق نیز گفت: اولین اولویت ما افزایش حقوق و سطوح درآمدی تحت پوشش آن صندوق بود؛ اولویت دیگر افزایش سالانه مستمری‌ها؛ و دیگری نیز بیمه تکمیلی بازنشستگان است که در سه استان اجرا شده و پوشش بیمه تکمیلی تمامی ۱۸۴ هزار بازنشسته را در دستور کار داریم.
برقراری افزود: ۴۴ اقدام تحولی در این دولت انجام دادیم همچنین بودجه صندوق ۱۶۵ درصد در این دولت افزایش یافت. وی درخصوص پایداری صندوق روستاییان و عشایر و تعادل منابع و مصارف آن گفت: در این خصوص نکات قوت و ضعف سایر صندوق‌های بیمه‌ای کشور و محاسبات بیمه‌ای را استخراج کردیم، چراکه معتقدیم قوانین باید پیوست بیمه‌ای داشته باشد. لذا تمامی برنامه‌های ما بر اساس محاسبات بیمه‌ای است. در عین حال برنامه راهبردی بر اساس محاسبات بیمه‌ای تدوین کرده‌ایم که افق آینده را نشان می‌دهد و طبق آن، تراز مالی این صندوق تا ۲۰ سال آینده مثبت است اما نباید از مدار بیمه‌ای خارج شویم. همچنین بحث پشتیبانی صندوق مطرح است که الان وضعیت ما مطلوب است چون در حال جذب افراد جدید هستیم.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص شرایط پوشش بیمه‌ای در این صندوق بیان کرد: هر فردی که در مناطق روستایی، عشایری و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کند می‌تواند با شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سالگی و همچنین با مراجعه به کارگزاری‌های ما در سراسر کشور، به عضویت صندوق دربیایند. همچنین کشاورزان نیز می‌توانند با دریافت گواهی از جهاد کشاورزی و ارائه آن خود را بیمه کنند. پس از ثبت مشخصات افراد در سامانه و پرداخت حق بیمه رسماً بیمه می‌شوند و پس از رسیدن به سن بازنشستگی، فوت و یا از کار افتادگی، مستمری برای آنها و یا بازماندگانشان برقرار می‌شود. وی با بیان اینکه سن بازنشستگی در صندوق ۶۵ سالگی است، گفت: کسانی که در جوانی و مثلاً ۱۸ سالگی وارد صندوق می‌شوند، سنوات بیمه پردازی آنها تا ۶۵ سالگی بیشتر از ۳۰ سال می‌شود که برای اصلاح این بخش قانون در حال رایزنی هستیم. این در حالی است که بر اساس برنامه هفتم توسعه، ۷۰ ساله‌هایی که قبلاً سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند، با ۱۰ سال سابقه، می‌توانند بازنشسته شوند. برقراری با اشاره به اینکه در این دولت ۷۰۰ هزار نفر جذب صندوق شده‌اند، ادامه داد: اساسنامه صندوق اصلاح  و پس از تأیید دولت، وارد شورای نگهبان شده و در انتظار تصویب است.
جستجو
آرشیو تاریخی