کیوسک مجازی

حمله تاجگردون به یک نماینده مجلس

در شماره قبلی به حواشی انتشار تصویر فیش حقوقی مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس، در شبکه‌های اجتماعی پرداختیم که البته هیچ منبعی تاکنون صحت این فیش حقوقی را تأیید یا تکذیب نکرده است. در جدیدترین واکنش، تاجگردون که در مجلس یازدهم اعتبارنامه اش به دلیل گزارش تخلفات وی با اکثریت آرای نمایندگان باطل شد، در فضای اینستاگرام به فیش حقوقی منتسب به سخنگوی کمیسیون انرژی، تاخته که با واکنش شریعتی همراه شد.
شریعتی در توییتر خود نوشت:
نباید زرنگ تر از این‌ها می‌بود؟
کسی که سال ها در کمیسیون بودجه، پرداخت نقدی «هزینه‌ نمایندگی» (ازجمله برای خودش) را تصویب کرده و نتوانسته خوشحالی‌اش از # تسویه_حساب اخیر را پنهان بدارد ظاهرا برای انتخابات مجلس فعال شده؛ «رد اعتبارنامه» مهم‌ترین سندملی برای #ردصلاحیت_تاجگردون خواهد بود.

 

روایت سلطان چاپ پول از نظریات گورباچف!

رئیس کل بانک مرکزی دولت حسن روحانی در جدیدترین توییت خود نوشت: نحوه حکمرانی بر مبنای شاخص‌های کلان اقتصاد ارزیابی می‌شود نه پیشرفت‌های موردی و خرد. از گورباچف، آخرین رهبر شوروی پرسیدند: ارزیابی مردم از عملکرد نظام سوسیالیستی چگونه است؟ پاسخ داد: ارزیابی مردم از پیشرفت، به میزان پول خُردی است که هنگام برگشت به منزل، ته جیبشان باقی می ماند!
این توییت همتی ما را به مرور ارزیابی برخی شاخص‌ها در دوران مدیریت وی در بانک مرکزی ایران واداشت تا شاید بتوانیم تحلیل درستی از توییت حکیمانه سلطان چاپ پول داشته باشیم.
طبق آمارهای موجود، دوره آقای همتی در بانک مرکزی یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های این مجموعه محسوب می‌شود. از ۶ مردادماه ۱۳۹۷ تا سال 1400، پول ملی ایران بیش از 180 درصد ارزش خود را از دست داده است. در این دوره نرخ دلار نزدیک به 200 درصد رشد قیمت داشته، نرخ تورم اعلامی مرکز آمار به 47.1 درصد رسید. در دوره آقای همتی، نقدینگی رشد قابل توجهی (بیش از دو برابر) داشته است. نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۷ از 1882هزار میلیارد تومان به 3476 هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۹ رسید. همچنین ضریب فزاینده نقدینگی به 7.5 درصد در پایان سال ۱۳۹۹ رسید. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 54 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. در انتهای سال ۱۳۹۷ بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۹۶ همت بود، اما در پایان سال ۱۳۹۹ این رقم به 150 همت رسیده است. همچنین میزان مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها 110 همت بوده که این میزان در انتهای سال ۱۳۹۹ به 146 همت رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی