صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و یک - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و یک - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

تولید مرکبات ۲ برابر افزایش یافت
نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید مرکبات نسبت به سال قبل ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد.
مجتبی شادلو گفت: باتوجه به شرایط مساعد تولید در اکثر استان‌ها، پیش‌بینی می‌شود که تولید مرکبات و کیوی نسبت به سال قبل ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد.
به گفته او، امسال پیش‌بینی می‌شود که تولید مرکبات به بیش از ۸ میلیون تن برسد که ۴ میلیون تن از این میزان پرتقال خواهد بود.
شادلو ادامه داد: براساس برآورد تولید، امسال حداقل بیش از ۵۰ درصد محصولات باید صادر شود تا دچار مشکلات بازار و خسارت تولیدکنندگان نباشیم.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: هم‌اکنون وضعیت تولید سردرختی‌ها از جمله سیب و مرکبات به‌گونه‌ای است که این محصولات با خسارت سنگین برای تولیدکننده عرضه می‌شود، از این رو انتظار می‌رود در ارتباط با صادرات میوه و سردرختی هرچه سریع‌تر تمهیداتی اتخاذ شود تا از زیان باغداران کاسته شود، در غیراین صورت با استمرار این روند خسارت باغداران قابل‌توجه خواهد بود.
او گفت: باتوجه به آنکه نهال‌های غرس‌شده ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد تا به ثمر بنشیند، لذا در ارتباط با تنظیم بازار و تعادل‌بخشی صادرات باید تمهیداتی اتخاذ شود تا شاهد هدررفت محصولات نباشیم.
 
 
گوجه‌فرنگی ایران به ۲۰ کشور دنیا صادر می‌شود
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۴۸۰ هزار و ۴۴ تن انواع گوجه‌فرنگی به ۲۰ کشور دنیا صادر شده است. سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: از ابتدای سال صادرات گوجه‌فرنگی زراعی به ترتیب در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و آبان، صادرات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای در خرداد، اردیبهشت و فروردین و صادرات گوجه‌فرنگی گیلاسی در آذر، فروردین و اردیبهشت از سایر ماه‌ها بیشتر بوده است.  او گفت: در ۹ ماهه امسال سه نوع گوجه‌فرنگی زراعی، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و گوجه‌فرنگی گیلاسی صادر شده است.
به گفته لطیفی، بیش از ۹۴.۷ درصد صادرات انواع گوجه‌فرنگی به ۶ کشور صادر شده است که در این میان ۷۶ درصد این محصول به دو کشور عراق و امارات صادر شده است.
او در پاسخ به این سؤال که مقاصد صادرات گوجه ایرانی به کدام کشور‌ها است؟ گفت: عراق با خرید ۳۰۸ هزار تن، امارات با ۱۶۷ هزار تن، پاکستان با ۳۱.۵ هزار تن، قطر با ۲۷.۶ هزار تن، افغانستان با ۱۸.۶ هزار تن و عمان با ۱۱.۸ هزار تن ۶ مقصد نخست صادرات گوجه‌فرنگی ایران بودند و روسیه با خرید ۱۰.۳ هزار تن، سوریه با ۵.۱ هزار تن، ترکمنستان با ۲.۷ هزار تن، ارمنستان با ۲.۵ هزار تن، تاجیکستان با ۲.۱ هزار تن، قزاقستان با ۶۵۴ تن، کویت با ۱۱۰ تن، ترکیه با ۶۳ تن، بلاروس با ۵۳ تن، گرجستان با ۵۱ تن، جمهوری‌ آذربایجان با ۴۶ تن، بلغارستان با ۱۷ تن، قزاقستان با ۴.۸ تن و اوکراین با ۴.۷ تن، مقاصد هفتم تا بیستم صادرات انواع گوجه‌فرنگی زراعی، گلخانه‌ای و گیلاسی در  ۹ ماه امسال بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی