صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و شش - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و شش - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

رئیس سازمان امور اراضی با اشاره به سنددار شدن ۴۵ درصد از اراضی

۶۳ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شد

رئیس سازمان امور اراضی گفت: از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار یعنی ۶۳ درصد اراضی رفع تداخل شده‌اند. رضا افلاطونی در نشست خبری خود  با بیان این‌که خرد شدن اراضی مشکلات بسیاری برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کند، گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش هزینه‌های تولید، به صرفه نبودن کشاورزی، عدم امکان کشاورزی مکانیزه و عدم اعمال مدیریت صحیح در بخش کشاورزی اشاره کرد.
وی افزود: سال ۱۳۸۵ قانونی تحت عنوان قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی تصویب شد که مورد ایراد شورای نگهبان از نظر شرعی قرار گرفت که فقهای شورای نگهبان عنوان می‌کردند که نمی‌توان به مالک اجبار کرد که زمین خود را خرد نکند. این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا به تصویب رسید. ۱۰ سال یعنی سال 1395 آیین‌نامه اجرایی قانون نوشته شد. یعنی عملاً از سال 1395 به بعد می توانیم حد نصاب فنی برای اراضی کشاورزی  را تعیین کنیم. رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: سال 1398 یعنی ۱۳ سال پس از تصویب قانون، دستورالعمل اجرایی آن نوشته شد. دراردیبهشت سال ۱۴۰۲  اولین بخشنامه با برنامه برای تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی ابلاغ شد و اعلام کردیم که در هر شهرستان یک پایلوت اجرایی شود. بنابراین در سطح  ۲۵۶ شهرستان و مساحت ۱۶۶ هزار هکتار ۴۱۱ پایلوت در حال انجام است. وی عنوان کرد: به دلیل نقایص قانونی، قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کارساز نبود. سازمان امور اراضی با مشارکت نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان طرح تجمیع، ساماندهی و ثبت مالکیت و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی تدوین کرد که تقدیم مجلس شده است. افلاطونی در ادامه همچنین به آمار رفع تداخلات نیز اشاره کرد و گفت: از سال  1394 تا  شهریور ۱۴۰۰ از کل ۱۵میلیون هکتار اراضی کشور یک میلیون و۸۰ هزار هکتار یعنی ۱۱ درصد رفع تداخل شد. از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار  یعنی ۶۳ درصد اراضی رفع تداخل شده‌اند. همچنین تا شهریور ۱۴۰۰ یک میلیون و ۷۸۰ هزار هکتار سند مالکیت حدنگار معادل ۴ درصد اراضی کل کشور صادر شده بود که در حال حاضر این عدد به ۷ میلیون و ۴۶ هزار و ۱۲۲ هکتار رسیده که این یعنی ۴۵ درصد از اراضی سنددار شده‌اند. وی تصریح کرد: تا زمانی که حدنگار به طور کامل انجام نشود آمار دقیقی از اراضی کشاورزی نداریم. حدنگاری آمار دقیق را تعیین می‌کند. لازم است اول سند مالکیت حدنگار اراضی صادر شود تا وضعیت موجود را به تثبیت برسانیم و سپس تجمیع و یکپارچه‌سازی اعمال شود.

قلع و‌قمع ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی ۵۲ درصد افزایش یافت
معاون یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور گفت: ۳۴ هزار و ۸۵۷ هکتار ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی در سال‌جاری قلع و‌قمع شده ‌است که در مقایسه با رقم ۲۲ هزار و ۴۰۰ هکتار سال قبل، ۵۲ درصد افزایش سطح داشته‌ایم.
ناصر همت‌زاده، معاون یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: در سال‌جاری 68 هزار و 604 مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شد که 34 هزار مورد آن به‌صورت علی‌الرس قلع و‌قمع شد. وی افزود: عمده تغییر کاربری در اراضی کشاورزی در ابتدای تخلف بر اساس گزارش‌های دریافتی در محل حاضر و جلوی آن گرفته شده است. معاون یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: میزان قلع وقمع اراضی کشاورزی به صورت علی‌الرس در مقایسه با سال قبل 52 درصد افزایش یافته است و همچنین میزان شناسایی تخلفات صورت‌گرفته در10 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 3 درصدی داشته است. وی تصریح کرد: 34 هزار و 857 هکتار ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی در سال‌جاری قلع و قمع شده است که در مقایسه با رقم 22 هزار و 400 هکتار سال قبل، 52 درصد افزایش سطح داشته‌ایم. همت‌زاده گفت: بیشترین اجرای احکام قطعی در ارتباط با تخلف تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی در استان تهران صورت گرفته است و بعد از آن در آذربایجان و کردستان بیشترین اجرای احکام قطعی را داشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی