صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و شش - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و شش - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

انتقاد از تحمیل بار مالی به بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواست منابع درآمدی ۴۴۱ هزار میلیارد تومانی که مجلس در تبصره‌های مختلف بودجه به لایحه تحمیل کرده است، تعیین تکلیف کند.
به گزارش ایرنا، در نشست علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و بخش هزینه‌ای آن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) که اصلاحیه کمیسیون تلفیق است، به تصویب رسید.
در ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه آمده است: با هدف حمایت از اشتغال در چهارچوب مصوبات هیأت امنای حساب پیشرفت و عدالت، معادل ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات جزء (۸) منابع بند «الف» این تبصره بر اساس قوانین مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) معادل۳۵۰ هزار میلیارد ریال، سازمان بهزیستی کشور معادل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال، بنیاد شهید و امور ایثارگران معادل۵۰ هزار میلیارد ریال، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) معادل چهل هزار میلیارد ریال، صندوق نوآوری و شکوفایی معادل چهل هزار میلیارد ریال، سازمان بسیج سازندگی معادل چهل هزار میلیارد ریال و بنیاد علوی معادل سی هزار میلیارد ریال، مراکز نیکوکاری وابسته، نهادها و سازمان‌های خیریه‌ای و سایر مؤسسات و مراکز نیکوکاری، گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی برای توسعه کسب و کار پانزده هزار میلیارد ریال و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشکده‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای برای تجهیز کارگاه‌های خود مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال اختصاص می‌یابد.
پیش از این رأی گیری، داود منظور در مخالفت با این پیشنهاد گفت: نمایندگان محترم مجلس توجه کنند قرار نیست از منابع بودجه عمومی، منابع نهادهای مالی را تقویت کنیم. به عبارتی باید نهادهای مالی به بودجه عمومی مبالغی را اضافه کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: معتقدم باید سهم بودجه کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کل کشور تعیین شود و سایر بخش‌ها توسط استان‌ها تعیین تکلیف شوند. یعنی بخش‌های استانی تصمیم‌گیری کنند که این منابع را در چه فعالیت‌هایی تخصیص دهند.
وی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش هزینه‌های بودجه به جمع‌بندی نهایی رسیدیم، درباره بخش منابعی جلسه خاصی توسط مجلس تشکیل و تصمیم‌گیری شود تا مشخص شود دولت برای هزینه‌های اضافی اعمال شده توسط مجلس به لایحه بودجه، منابع را از چه محلی باید تأمین کند.
منظور تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه و دولت پیشنهاد خود را درباره بخش‌های درآمدی بودجه داده است. اما در مجموع طبق آنچه که سازمان برنامه و بودجه احصا کرده است، در تبصره (۴)، به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۷) به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۴) به مبلغ ۵۱ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۵) به مبلغ ۲۹۵ هزار میلیارد تومان بار مالی الحاقات مجلس به لایحه بودجه است که در مجموع ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بار مالی اضافی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده است.

اعتراض منظور به تصویب «۳ هزار امتیاز فوق‌العاده خاص» برای همه کارکنان دولت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که از ابتدای سال ۱۴۰۳، سه هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی این امتیاز برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر قوانین و مقررات استخدامی تحت عنوان فوق‌العاده خاص در احکام کارگزینی و یا قراردادهای آنها اعمال شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آن بخش از بندهای تبصره ۱۵ لایحه بودجه که نیازمند دو سوم آرای نمایندگان بود رأی مثبت دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح شنبه و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:
«۱- به منظور نگهداشت و ایجاد انگیزش کارکنان وزارت کشور، سازمان‌های تابعه و وابسته و استانداری‌های سراسر کشور، فوق‌العاده خاص به میزان یک و نیم(۵/ ۱) برابر مجموع حق شغل و حق شاغل در احکام ایشان برقرار و مشمول کسور بازنشستگی می‌شود. این فوق‌العاده براساس دستورالعمل پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب شورای حقوق و دستمزد انجام می‌شود.
۲- به منظور نگهداشت و ایجاد انگیزه در نیروی انسانی از ابتدای سال ۱۴۰۳، ۳ هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ و معادل ریالی این امتیاز برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ و سایر قوانین و مقررات استخدامی تحت عنوان فوق‌العاده خاص در احکام کارگزینی و یا قراردادهای آنها اعمال می‌گردد. این فوق‌العاده مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد و صرفاً در محاسبه پاداش پایان خدمت، ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی و حقوق بازنشستگی قابل محاسبه است. اعمال این امتیاز در خصوص کارمندانی که طی سال‌های گذشته از فوق‌العاده خاص بهره‌مند شده‌اند در سقف امتیاز موضوع این ماده بلامانع است.»
در جریان بررسی تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ داوود منظور رئیس سازمان برنامه در صحن مجلس گفت: تعیین فوق‌العاده خاص برای بودجه ۷۷ همت بار مالی به همراه دارد که منبع مالی آن برای ما مشخص نیست. علاوه بر این دوستان نماینده در حال اضافه کردن موارد دیگری نیز به این مقدار هستند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با توجه به اینکه مجموع این تغییرات در پرداخت‌ها بار مالی پیش‌بینی نشده برای دولت ایجاد می‌کند ما با آن مخالف هستیم. وی افزود: مجموع تغییراتی که در تبصره ۱۵ لایحه بودجه اتفاق می‌افتد مجموعاً ۱۲۰ همت بار مالی ایجاد می‌کند.
منظور خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۱۷۰ همت هم برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی در این تبصره پیش‌بینی شده و این یعنی ۲۹۰ همت بار مالی در تبصره ۱۵ برای دولت. رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: درخواست ما این است که بار مالی این تکالیف توسط نمایندگان مشخص شود تا ما بتوانیم جلوی ناترازی بودجه را بگیریم.

اعتراض منظور به ایجاد ۳۴۰ هزار میلیارد ناترازی در بودجه ۱۴۰۳
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تکالیف ایجاد شده در تبصره ۱۵ لایحه بودجه توسط نمایندگان ۲۹۰ همت بار مالی را برای دولت ایجاد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی