صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و هفت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و هفت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

معاون اقتصادی بانک مرکزی مطرح کرد

جایگاه بازار سرمایه در تأمین مالی بلندمدت پروژه‌ها

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: برای کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه و سودجویی‌ دلالان نمی‌توان به‌طور صرف به عرضه‌های اولیه یا افزایش توجه کرد بلکه باید ابزارهای تأمین مالی را متنوع و متکثر ساخت.
محمد شیریجیان در گفت‌وگو با سنا، در رابطه با راه‌های تأمین مالی از طریق بورس، اظهار کرد: بازار سرمایه نهادی است که تمامی سرمایه‌ها را به‌صورت مستقیم و با بهره‌وری مناسب به سمت تولید سوق می‌دهد، حال برای آنکه شاهد تسریع در روند انتقال منابع و بهره‌وری بالا باشیم، باید ضمن تعمیق معاملات، تأمین مالی‌های صورت گرفته معطوف به بنگاه‌های اقتصادی شوند.
وی افزود: در صورت افزایش توجه دولت و مجلس به بازار سرمایه شاهد خروج منابع از بازارهای غیرمولد و کاهش حباب بازارهای موازی بازار سهام همچون (ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو) خواهیم بود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: برای کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه و سودجویی‌ دلالان نمی‌توان به‌طور صرف به عرضه‌های اولیه یا افزایش توجه کرد بلکه باید ابزارهای تأمین مالی را متنوع و متکثر ساخت.

طراحی ابزارها مطابق سطح ریسک‌پذیری
شیریجیان در ادامه در رابطه با راه‌های مهم در بازار سهام به‌منظور تأمین منابع مالی، به سنا گفت: اوراق صکوک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین ابزارهای بازار سرمایه هستند، زیرا آنها بر‌اساس نیاز و مطابق سطح ریسک‌پذیری اشخاص طراحی شده‌اند.
وی افزود: بازار سرمایه بسیار می‌تواند در بحث تأمین مالی بلندمدت پروژه‌های عمرانی مناسب باشد، با اجرای مناسب این مسأله شاهد رشد و توسعه اقتصادی پایدار خواهیم بود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان درمورد مزیت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، اظهار کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب ارتقای وضعیت ترازنامه، صورت‌های مالی و بهبود NAV شرکت‌ها می‌شود.

اقدامات جدید بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی بزودی ابلاغ می‌شود
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: به‌منظور استمرار روند نزولی تورم تا پایان سال، اقدامات جدید بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی بزودی ابلاغ می‌شود.
به گزارش بانک مرکزی، «محمد شیریجیان» با اشاره به کاهش بیش از ۱۷ درصدی تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) از ابتدای امسال تا دی‌ماه و تداوم روند نزولی این شاخص در بازه زمانی مذکور، تأکید کرد: بزودی و پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم، اقداماتی جدید در استفاده بیشتر از ابزارهای سیاست‌های پولی به‌منظور اثربخشی هر چه بهتر و استمرار با قوت این روند نزولی تا پایان سال از سوی بانک مرکزی اعلام و اجرایی خواهد شد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح‌ کرد: با اجرای سیاست‌های پولی کنونی، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی از ۳۳.۱ درصد ابتدای امسال به حدود ۲۶ درصد بر اساس آخرین اطلاعات موجود کاهش یافته است؛ همچنین نرخ تورم تولیدکننده (PPI) نیز با تحقق عدد ۶ دهم درصدی در دی‌ماه، میزان نقطه به نقطه این شاخص از ۴۰.۷ درصد ابتدای امسال با ۹.۵ درصد کاهش به ۳۱.۲ درصد در دهمین ماه سال رسید.
شیریجیان افزود: بانک مرکزی با تداوم سیاست‌های جاری و اتخاذ راهکارهای جدید متناسب با شرایط، با جدیت دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده متغیرهای پولی را در راستای تحقق مهار تورم و کمک به رشد تولید دنبال می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی