شکست رکورد صادرات نفت ایران نتیجه چیست؟

رمضانعلی سنگدوینی
عضو کمیسیون انرژی مجلس

در شکسته شدن رکورد صادرات روزانه نفت خام به کشورهای دیگر، وزیر نفت و دولت اقدامات فراوانی داشتند تا منجر به حصول این نتیجه شد.
دیپلماسی خارجی و دیپلماسی انرژی ما در دولت سیزدهم تغییرات فراوانی کرد و دولت توانسته با بازارسازی گسترده در این راستا گام‌های مؤثری بردارد تا بتواند اقدام به بالا بردن صادرات نفت خام کند.
علاوه بر این دولت در دو سال گذشته تمام تلاش خود را کرد تا ارتباطش با کشورهای همسایه و کشورهای دارنده منابع نفتی را گسترش دهد و با بازار‌سازی اقدام به توسعه ارتباطات خود با کشورهای دارنده منابع نفتی کرد. به عنوان مثال گسترش ارتباط با کشورهای امریکای لاتین مخصوصاً ونزوئلا یکی از این اقدامات دولت بود که تلاش کرد این کشور را نیز در جمع کشورهای صادر کننده نفت خود قرار دهد.
ما از نظر زیرساختی مشکلات فراوانی در حوزه نفت داریم و با وجود این توانستیم رکورد صادرات روزانه نفت خام به جهان را بشکنیم. هم‌اکنون در حال تولید فرآورده‌های نفتی هستیم و این تولید کفاف کشور ما را می‌دهد و دیگر وارد کننده فرآورده‌های نفتی نیستیم که خودش یک اقدام مثبت و رو به‌جلو است.
علاوه بر این ما باید در بحث بهینه‌سازی استفاده از نفت گام‌های رو به جلویی را برداریم. یکی از اقداماتی که می‌تواند ما را به کشوری توسعه یافته تبدیل کند بهینه‌سازی نفت استخراجی از معادن است.
دولت در این راستا با ونزوئلا قرارداد تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی را منعقد کرد، تا به این وسیله پالایشگاه‌های نیمه فعال این شرکت‌ها را فعال و نفت خود را به این کشورها صادر کند تا در این پالایشگاه‌ها نفت را به فرآورده‌های نفتی که غیر قابل تحریم هم هستند، تبدیل کند. این رکوردشکنی موفقیت جمهوری اسلامی است. کشورهای امریکای لاتین مثل ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و… کشورهایی هستند که شرایط ایران را دیده‌اند و اعتماد به ایران پیدا کرده‌اند. کشورهای امریکای لاتین ظرفیت خالی بسیار زیادی را در پالایشگاه‌های خود دارند و از سوی دیگر ما نیروی انسانی قوی و متخصص و توانمندی را در اختیار داریم که می‌تواند این پالایشگاه‌های ما را به روز کند. ما با استفاده از وجود این ظرفیت توانستیم در این کشورها نفوذ کنیم و یکی از نتایج این نفوذ ما شکسته شدن صادرات روزانه نفت خام بود.
۶۵ درصد بودجه کشور از محل فروش منابع نفتی به وجود می‌آید، نفت برای کشور ما اقتدار آفرینی می‌کند و تمام این اقدامات دولت در نتیجه بازارسازی گسترده آن در کشورهای دارنده ذخایر نفتی است.
در حال حاضر ارتباط ما با عربستان و سایر کشورهای همسایه گسترش یافته و می‌توانیم از ظرفیت کشور پاکستان که ۲۵۰ میلیون نفر آن مسلمان هستند نیز استفاده و تجربه کشورهای ونزوئلا را نیز در این کشورها پیاده‌سازی کنیم. بنابراین باید دیپلماسی خارجی نفتی ما تقویت شود تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. علاوه بر این باید شرایط سرمایه‌گذاری صنعت نفت در سایر کشورها را فراهم کنیم تا بتوانیم تجربیات موفق دیگری مثل ونزوئلا را در کارنامه خود ثبت کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی