صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و دو - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و دو - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

مجلس حداقل ۴۰۰همت هزینه‌های بودجه را اضافه کرد

مصوبات نمایندگان موجب کسری می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کاهش وابستگی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمدهای نفتی، گفت: نمایندگان مجلس در تصویب بودجه حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت را افزایش دادند؛ بدون اینکه منابع و درآمدی برای آن دیده شود و این موضوع سبب کسری بودجه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، داوود منظور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار داشت: دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرد یک گام به سمت عملیاتی شدن اصلاح ساختار بودجه، همان طور که مقام معظم رهبری تکلیف کرده بودند، حرکت کند.
وی با تأکید بر اینکه اتکا بودجه به منابع پایدار و کاهش درآمدهای نفتی مهم‌ترین بخش اصلاح ساختاری در بودجه است، افزود: معتقدیم درآمدهای نفتی متعلق به نسل‌های آینده است و باید این درآمد به سمت صندوق توسعه ملی هدایت شود تا با مولدسازی بتوانیم منابع خوبی را برای آینده تأمین کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان اتکای دولت به درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۳ کاهش محسوس داده شد، به طوری که تراز عملیاتی بودجه از منفی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به حدود منفی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد، یعنی توانستیم تراز عملیاتی بودجه را تقریباً یک‌سوم کاهش دهیم.
 
درآمدها در بودجه واقعی دیده شود
منظور ادامه داد: می‌توانیم در دو یا سه گام دیگر به تدریج بودجه جاری دولت را بر اساس درآمدهای پایدار داخلی از جمله درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکانه دولت در معادن و ارتباطات و سایر منابع مختلف از جمله سود سهام دولت تأمین کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نکته دیگری برای اصلاح ساختار بود که به سمت آن حرکت کردیم که اجتناب از کسری بودجه پنهان است؛ یعنی مصارف را با منابع به گونه‌ای معادل کنیم و میزان تحقق منابع برآورد شود و بعد هزینه‌ها را انجام دهیم و اصل تقدم درآمد بر هزینه‌ها را اعمال و تلاش می‌کنیم درآمدها واقعی دیده شود.
وی تأکید کرد: در تصویب بودجه نباید دچار بیش برآوردی شویم، زیرا وقتی منابع تحقق پیدا نکند، در سال آینده به کسری بودجه تبدیل خواهد شد و برای جلوگیری از آن درآمدها را واقعی و شفاف دیدیم به عنوان مثال درآمدهای نفتی را نسبت به بودجه امسال نه‌تنها افزایش ندادیم، بلکه کاهش دادیم.
 
افزایش هزینه‌های دولت توسط مجلس
منظور با بیان اینکه درآمد حاصل از مولدسازی اموال دولت در لایحه بودجه کاهش داشته است، گفت: در قانون بودجه امسال ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری سهام و مولدسازی اموال دولت پیش‌بینی شده بود، اما در کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شده که به ناترازی بودجه‌ای تبدیل می‌شود.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: برای جلوگیری از ناترازی بودجه در سال آینده ابتدا منابع خیلی دقیق و شفاف شناسایی و هزینه‌ها بر اساس آن دیده شد، به همین دلیل میزان رشد هزینه‌ها را کاهش دادیم.
وی گفت: لایحه بودجه توسط نمایندگان مورد تغییر قرار گرفت و مجلس هزینه‌های دولت را به گونه‌ای افزایش داد که با توجه به منابع پایدار قابل تحقق، اجرای آنها امکانپذیر نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان توسط نمایندگان هزینه‌های جدید تعریف شده در حالی که منابعی برای آنها پیش‌بینی نشده و مجلس درآمد جدیدی شناسایی نکرده است.
منظور تصریح کرد: امسال بر اساس قانون بودجه بخشی از درآمدهای اصلی دولت محقق نشده و ناچار شدیم از ابزار تخصیص استفاده کنیم و در برخی موارد، تخصیص پیدا نکرد، البته منابع درآمدی دولت در ۱۰ ماه امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است، اما به میزانی نبود تا همه هزینه‌ها را پوشش دهد، لذا بخشی از هزینه‌ها مانند برخی طرح‌های عمرانی و هزینه‌های جاری دولت پرداخت نشده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید بودجه را به گونه‌ای اجرا کنیم تا برای دولت بدهی و کسری ایجاد نشود، اظهار داشت: میزان درصد تحقق منابع در بودجه در بخش‌های مختلف متفاوت است اما بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ در ۱۰ ماه نخست سال تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۹۵ درصد، حقوق دولت در معادن ۶۰ درصدی و درآمدهای گمرکی ۴۸ درصد است.
 
ایجاد شفافیت و انضباط مالی با نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت
وی ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی را یکی از اقدامات دولت برای ایجاد شفافیت و انضباط مالی عنوان کرد و افزود: این اقدام با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان امور اداری و استخدامی برای رصد جریان مالی بودجه از زمان تخصیص تا هزینه کرد منابع اجرایی شده است.
منظور گفت: باید انضباط مالی و نظارت سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری را افزایش می‌دادیم و ابزار این کار حساب واحد خزانه است، یعنی دستگاه‌های اجرایی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، باید همه منابع را در یک حساب واحد قرار دهند و پرداخت‌ها از طریق آن انجام شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: اما الان حساب همه دستگاه‌ها به خزانه منتقل شده و فقط چند دستگاه مانند دانشگاه‌ها باقی مانده که آنها هم در حال انجام است؛ همچنین در بودجه سال آینده هم مصوب شده که همه حساب‌های باقیمانده باید به حساب واحد خزانه واحد نزد بانک مرکزی منتقل شود.
 
افتتاح حساب ارزی برای دستگاه‌ها در بانک مرکزی
معاون رئیس جمهور از افتتاح حساب ارزی برای دستگاه‌ها خبر داد و گفت: بودجه کشور ریالی است و حساب ارزی تحت ضوابط خاص برای دستگاه‌هایی که خرید ارزی و مراودات بین‌المللی دارند با همکاری بانک مرکزی ایجاد می‌شود.
 
باید به سمت تنوع‌بخشی درآمدها حرکت کنیم
منظور در خصوص کاهش وابستگی بودجه به نفت، پاسخ داد: باید به سمت تنوع‌بخشی منابع درآمدی حرکت کنیم و یکی از موارد این است که بتوانیم مالیات‌ها را به صورت عادلانه، بر اساس سامانه‌ها و با شفافیت بیشتر وصول کنیم. اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای سال آینده با اصلاح شیوه‌های دریافت مالیات ارزش افزوده وارد مرحله جدی می‌شود و بین سازمان مالیاتی، دولت و اشخاصی که مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می‌کنند، ارتباط برقرار خواهد شد.
وی با تأکید بر استفاده از مشارکت عمومی- خصوصی برای اجرای طرح‌ها، اظهار داشت: باید دولت بخشی از هزینه طرح‌ها مانند ساخت راه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و... را تأمین کند و بخش اصلی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی تأمین و پس از تکمیل طرح توسط دولت به صورت خرید خدمت انجام شود.
 
اقتصاد در مسیر رشد و شکوفایی
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: متولی رشد اقتصادی در کشور سازمان برنامه و بودجه است و باید موانع رشد و پیشرفت اقتصادی را برطرف کند. اقتصاد در مسیر رشد و شکوفایی حرکت می‌کند و بر اساس گزارش مرکز آمار در ۶ ماهه امسال رشد اقتصادی به ۷.۱ درصد رسیده که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴.۵ و ۴.۹ درصد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی