صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و پنج - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و پنج - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

کاهش میزان حوادث ناشی از کار در دولت سیزدهم

اقدامات مؤثر در حوزه ایمنی کار، موجب کاهش میزان حوادث ناشی از کار در دولت سیزدهم شده است

سید مازیار شریف‌کیان
خبرنگار

  بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین حوادث کارگری ناشی از ناآگاهی و نداشتن دانش کافی در محیط کارگری بوده است. گزاره‌ای که دولت سیزدهم آن را حلقه مفقوده کاهش این نوع حوادث می‌داند. حالا دولت با پیوستن به مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شماره 155 سازمان بین‌المللی کار عملاً بستر لازم را برای به پایین کشیدن میزان حوادث کارگری آغازکرده است. نشان به آن نشان که از امروز 18 بهمن ماه با آموزش کارفرماهای بنگاه‌های زیر 10 نفر نیروی کار در قالب قرارگاه آموزش ایمنی، محیطی امن و سالم را برای یک میلیون نفر نیروی کار در این بنگاه‌ها فراهم می‌کند.
اثرگذاری عضویت ایران در موافقتنامه ایمنی و بهداشت کار باعث گسترش کار شایسته در ایران و عاملی برای تشریک‌مساعی شرکای سه‌جانبه در حوزه بازار کار خواهد شد؛ گزاره‌ای که می‌تواند نه تنها حوادث کارگری را کاهش دهد، بلکه موجب آرامش خاطر کارگران می‌شود.
دولت سیزدهم در نظر دارد تا یک‌سال آینده ایمنی و بهداشت کار همه بنگاه‌های خرد را به نقطه مطلوب و در مقابل میزان حوادث کارگری را در این بنگاه‌ها به حداقل برساند، چراکه بیشترین آسیب در حوزه کاری از آن بنگاه‌های خرد و کوچک بوده است.
از 18 بهمن ماه سال گذشته که ایران به عضویت کنوانسیون ایمنی و بهداشت شماره 155 سازمان بین‌المللی کار(در تعریف کلی، مقاوله‌نامه عبارت است از معاهده یا موافقتنامه‌ای بین‌المللی که توسط اکثریت نمایندگان دولت‌های عضو سازمان بین‌المللی کار مورد تصویب قرار گرفته‌اند، بنابراین مقاوله‌نامه‌ها جنبه رسمی و چند‌جانبه دارند.) پیوست، مقدمات اجرایی آن آغاز شد.
روز گذشته، نمایندگان سه شرکای اجتماعی کار شامل مسئولان وزرات تعاون، کار ورفاه اجتماعی، نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی درمجتمع فرهنگی تلاش تهران گردهم آمدند تا اجرای این مقاوله‌نامه را عملیاتی کنند. در اولین گام، از امروز دولت با تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمندسازی کارفرماهای کارگاه‌های زیر 10 نفر، به کارفرماهای یک میلیون کارگر که در کارگاه‌های زیر 10 نفر مشغول به کار هستند، ایمنی و بهداشت کار آموزش می‌دهد.
دولت سیزدهم، همچنین با تشکیل کمیته بازرسی کار در سال‌جاری، عملیاتی شدن کار شایسته و امتناع از کار خطرناک برای نیروی کار، بررسی تهیه آیین‌نامه انضباطی ایمنی و بهداشت شغلی در محل کار برای حمایت از نیروی کار و کارفرما، ایجاد سازمان یکپارچه بازرسی کار، ایمنی و بهداشت شغلی را دستور کار خود قرار داده است.
نظم، مکمل و مقوم ایمنی در محیط کار خواهد بود
در این باره وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقدامات مؤثر در حوزه ایمنی کار، موجب کاهش میزان حوادث ناشی از کار در دولت سیزدهم شده است.
صولت مرتضوی، در جریان اولین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارگر بیان کرد: نظم در امور در حوزه بهداشت و ایمنی کار باید ملاک عمل قرار گیرد. به عبارتی نظم، مکمل و مقوم ایمنی در محیط کار خواهد بود.
وی افزود: خلأ وجودی نیروی کار فوت‌شده و افراد آسیب‌دیده به دلیل نبود شرایط ایمنی و بی‌دقتی در این حوزه قابل جبران نیست؛ اگر دقت فردی را در حوزه کار حاکم کنیم، حتماً بخشی از حوادث کار برطرف خواهد شد.
او ادامه داد: بخشی از حوادث کار در کارگاه‌ها ناشی از عدم کنترل خشم و عصبانیت افراد شاغل در کارگاه‌هاست. سازمان جهانی کار، مقررات حوزه ایمنی را وضع کرده و ما در کارگاه‌های کشور موظف به رعایت مقررات این حوزه هستیم.
وزیر کار در ادامه تأکید کرد: توصیه من به همه کارفرمایان و کارگران، بیشتر کردن دقت و مراقبت از کار است تا کاهش آمار حوزه حوادث کار را داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین رسالت‌های همکاران ما در وزارت کار و جامعه کارفرمایی، آموزش همگانی در حوزه ایمنی و بهداشت کار است.
مرتضوی تأکید کرد: کمبود نیروی انسانی حوزه‌های بازرسی و آموزش در راستای کاهش حوادث کار در سطح کشور قابل پذیرش است. در حوزه آموزش، امکان استفاده از خدمات و اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد. وی ادامه داد: تلاش ما در راستای کاهش کمبود نیروی انسانی حوزه بازرسی در حال انجام است. من به عنوان وزیر کار، مسئولان این حوزه و تمامی فعالان حوزه کار و تولید در حوزه کاهش حوادث ناشی از کار مسئولیت داریم.

آموزش نکته کلیدی پیشگیری از حوادث کار است
در این باره علی حسین رعیتی‌فرد، آموزش حلقه مفقوده در این باره است؛ بنابراین آموزش کارفرمایان کارگاه‌های زیر 10 نفر نیروی کار بسیار مهم است.
معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارفرمایان زیر ۱۰ نفر، خاطرنشان کرد: طبق قانون کار، کارگاه‌ها پیش از راه‌اندازی باید چهارچوب ایمنی را داشته و آموزش‌های لازم را به نیروهای خود داده باشند.
وی افزود: در واقع آموزش نکته کلیدی پیشگیری از حوادث کار است. از دیگر اقدامات تحت پوشش آموزش زنان سرپرست خانوار بود که در این راستا 10 هزار نفر از فعالان مشاغل خانگی آموزش داده شدند، در حالی که پیش‌ از این دولت فقط واحدهای بزرگ تولیدی زیر چتر آموزش قرار می‌گرفتند که این موضوع در حال گسترش در بین کارگاه‌های خرد و کوچک است.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال کمیته بازرسی کارگاه راه‌اندازی شد تا مشکلات در این حوزه و حوادث کاهش یابد؛ از 711 فوتی ناشی از حوادث کار، 380 مورد در کارگاه‌های ساختمانی رخ داده است.
آنچه مشخص است، دولت عزم خود را برای ارتقای ایمنی کار جزم کرده است. دولت یکپارچه‌سازی نظام بازرسی کار بویژه در زمینه‌های بهداشت و ایمنی شغلی به منظور افزایش کارایی مؤثر بازرسی و کاهش هزینه‌ها، توسعه و گسترش اصل بنیادین سه‌جانبه‌گرایی و گفتمان اجتماعی با مشارکت گروه‌های اجتماعی در روابط کار به منظور مشارکت در سیاستگذاری‌های اجتماعی و سهولت در اجرای آنها و تلاش در راستای نهادینه کردن شعار جهانی به منظور صیانت و حفاظت از نیروی انسانی، منابع اقتصادی و محیط ‌زیست کار را به عنوان اصلی‌ترین راهبرد برنامه خود در چهارچوب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شماره 155 در نظر گرفته است. محورهایی که در این مقاوله‌نامه به آنها اشاره شده است.

 

بــــرش

آثار مثبت مقاوله‌نامه شماره 155 بر ایمنی کار
اهداف این مقاوله‌نامه حفظ نیروی کار و کاهش هزینه‌های حوادث و بیماری‌های شغلی است. پیوستن ایران به مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی جهانی، برای بهبود شرایط کار و حفظ حقوق کارگران مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. بر این اساس باید موارد ایمنی در کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برای حفظ نیروی کار، کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی رعایت شود. ایمن‌سازی محیط کار، تأمین استاندارد ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، تأمین کار سالم و صلاحیت‌دار و حفظ نیروی کار به جدیت دنبال خواهد شد. در این زمینه سازمان‌های دیگر مانند استاندارد، سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش، صدا‌و‌سیما و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر کدام وظایفی برای تعیین استانداردهای شغلی، تأمین ایمنی و بهداشت محیط کار و آموزش ایمنی برعهده دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی