صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و پنج - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و پنج - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

افزایش ناوگان هوایی با صدور مجوز واردات

واردات هواپیما برای شرکت‌های هوایی با استفاده از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر نفت تسهیل می‌شود

بخش‌های مختلف حمل و نقل با استفاده از تسهیلات ارزی و همچنین تهاتر نفت نوسازی و تأمین ناوگان را در دستور کار قرار داده‌اند. اخیراً صندوق توسعه ملی وام 2 میلیارد دلاری با هدف نهایی تأمین مالی نهضت ملی مسکن در اختیار بانک مسکن قرار داده است براساس سازکار پرداخت تسهیلات ارزی به بانک مسکن، مقرر است این تسهیلات با اولویت به طرح‌های حمل ونقلی اختصاص یابد و سود حاصل از این تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن هزینه شود.
بخش هوایی در حال حاضر یکی از حوزه‌هایی است که با توجه به ناترازی عرضه و تقاضا، افزایش ناوگان آن در دستور کار دولت قرار گرفته است. تعداد هواپیماهای فعال در حال حاضر 180 ناوگان است اما به گفته متولیان صنعت هوایی، برای پاسخ به تقاضای موجود، تعداد هواپیماها باید به 550 فروند برسد. واردات هواپیما در کنار تولید قطعات در داخل و تعمیرات هواپیماهای زمینگیر، برنامه‌ایی است که مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی از آن برای رونق صنعت هوایی خبر داده است. وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از 8 پروژه فرودگاه مهرآباد با دعوت از شرکت‌های هواپیمایی برای واردات گسترده هواپیما، گفت: برای واردات هواپیما از منابع وزارت راه و تهاتر استفاده خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمی‌توانیم به مردم بگوییم تحریم هستیم و باید مشکلات را مدیریت کنیم، گفت: از تمام شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهیم هر کدام که امکان دارند واردات هواپیما را انجام دهند. در این مسیر از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر استفاده می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد برای این کار مجوز هم می‌گیریم. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان است و هر مجوزی که لازم باشد برای این کار صادر خواهد شد.
بذرپاش با تأکید بر اینکه نیاز صنعت حمل‌ونقل هوایی مسافری مشهود است، اضافه کرد: در حوزه توسعه ناوگان محدودیت اطلاع‌رسانی داریم تا واردات ضربه نخورد، ما به توسعه ناوگان هوایی محکوم هستیم. الان عرضه و تقاضا ناتراز است، این وظیفه ما است که مشکل را رفع کنیم و به تقاضاها پاسخ دهیم.

لغو مجوز ایرلاین‌های متخلف
با توجه به مشکلاتی بخش هوایی و بخصوص کمبود صندلی پروازی، ایرلاین‌ها با استفاده از فضای بوجود آمده، در برابر تقاضای موجود، قیمت بلیت‌ها را افزایش داده‌اند. این مشکل در زمان افزایش تقاضا و تعطیلات نوروز، تعطیلات تابستان و زمان‌های اوج تقاضا خود را بیشتر نشان می‌دهد و متقاضیان نمی‌توانند بلیت تهیه کنند. البته بلیت به قیمت‌های مصوب کمبود دارد و آژانس‌ها با افزایش قیمت، به‌راحتی بلیت را تأمین می‌کنند و می‌فروشند. وزیر راه و شهرسازی به این موضوع هم واکنش نشان داد و تأکید کرد مجوز ایرلاین‌های متخلف لغو می‌شود.
وزیر راه با بیان اینکه تعارف با شرکت‌های گران‌فروش بلیت هواپیما نداریم، گفت: «بلیت» بهانه رابطه صنعت با مردم است، مردم بلیت را از ایرلاین می‌خرند اما پشتیبان شرکت، فرودگاه است. من پشت شرکت‌ها هستم اما ایرلاینی که در موضوع بلیت همراهی نکند تا پای لغو مجوزش ایستاده‌ام. با کسی تعارف نداریم، با لغو مجوز یک ایرلاین هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. شرکت هواپیمایی که خودش صاحب همه اختیارات نیست، مگر می‌توان ایرلاین را بدون خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و غیره تصور کرد. دولت سیاستی دارد، همان‌طور که در پروازهای خارجی اجازه آزادی عمل دادیم در پروازهای داخلی هم کمک می‌کنیم تا رضایت‌مندی مردم محقق شود.
وی با بیان اینکه همین الان امکان صدور مجوز برای ۲۰ شرکت هواپیمایی داریم، گفت: اگر یک ایرلاین در کترینگ خدمات نامناسب دهد، کل خدمات صنعت هوایی زیرسؤال می‌رود.
وی گفت: وقتی سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی می‌دهیم یعنی رایگان، در این حوزه برخی بخش‌های دولت ملاحظاتی دارند ولی به احترام نظر ما در موضوع نرخ سوخت هواپیما اقداماتی نکرده‌اند.
بذرپاش اظهار داشت: در موضوع نرخ بلیت، بخش اعظم شرکت‌ها با ما همراه هستند و فقط ۲ الی ۳ شرکت کم‌کاری می‌کنند، قطعاً صرفه و صلاح شرکت‌ها، مردم و کشور باید توامان رعایت شود.
وی تأکید کرد: در صورت بروز تأخیرات هم باید نماینده شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سوداگری بلیت در صنعت هوایی باید جمع شود و به حداقل برسد، این صرف توسعه ناوگان و اصلاح حقوق و دستمزد نمی‌شود. بذرپاش گفت: پلتفرم‌های مجازی هم مقرر شده است در موضوع نرخ بلیت موارد را اصلاح کنند. انتظار ما از مسئولان صنعت این است که تا شب عید عرضه بلیت هواپیما ساماندهی شود.
وی همچنین در موضوع انجام برخی پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخی پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی موافق هستم.
در برنامه هفتم توسعه، دولت استفاده از هواپیماهای خارجی در پروازهای داخلی را برای تراز عرضه و تقاضا و افزایش رقابت در بازار گنجانده بود اما مجلس این بند از لایحه را حذف کرد.
 
خودکفایی در طراحی، ساخت و نوسازی ناوگان هوایی کشور
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های فرودگاهی و هوایی کشور گفت: راهبردهای ۴گانه‌ای در حوزه هوایی کشور توسط وزیر راه و شهرسازی ترسیم شده بود که تمامی آنها را سعی کرده‌ایم اجرایی کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در طراحی، ساخت و نوسازی ناوگان هوایی کشور به همت مهندسان و متخصصان ایرانی به خودکفایی رسیده‌ایم.
وی افزود: امروز به دلیل شرایط سخت تحریم ایران در حوزه ارز، فروش نفت و تأمین منابع مالی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم اما با وجود این توانستیم اقدامات گسترده‌ای را بدون کوچک‌ترین خللی انجام دهیم و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ بخش هوایی کشور با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بود.
محمدی بخش بیان کرد: امروز بزرگ‌ترین مؤلفه صنعت هوایی که ایمنی و امنیت بوده میسر شده و با تلاش شبانه‌روزی تمامی دستگاه‌ها توانستیم در حوزه طراحی و ساخت هواپیمایی کشور به خودکفایی برسیم و با بهینه کردن اقدامات تحریم‌ها را بی‌اثر کردیم. سید کمال هادیان‌فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در آیین‌بهره‌برداری از ۸ پروژه هوانوردی و زیربنایی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اظهار کرد: آنچه امروز در حوزه حمل و نقل هوایی باید مورد توجه قرار گیرد، کلید واژه‌ای به نام سرمایه اجتماعی است که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی