صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اخبار

حافظه تاریخی؛ خسارت آقای همتی به مردم با حبابی ساختن بورس در سال ۹۹
یک کارشناس اقتصادی در واکنش به موضع اخیر رئیس کل بانک مرکزی دولت گذشته گفت: آقای همتی در دوره مدیریت خود با چند تصمیم اشتباه بزرگ سبب خسارت گسترده به مردم در بورس شد. به گزارش ایرنا، محمدطاهر رحیمی، کارشناس اقتصادی، در واکنش به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی در انتقاد از وضعیت نرخ ارز و بورس اظهارداشت: از سال ۹۸ و اوایل ۹۹ بانک مرکزی با چند اشتباه بزرگ در عدم استفاده بموقع و استفاده بدموقع از ابزارهای پولی، بورس را به یک حباب بزرگ و سقوط بعدی دچار کرد.
وی اشتباهات عبدالناصر همتی را اینطور برشمرد: عدم استفاده از ابزار افزایش نرخ ذخایر قانونی یا افزایش کف کریدور بهره در شرایط اوج‌گیری کرونا (و تحدید تسهیلات‌دهی نظام بانکی به بخش حقیقی اقتصاد) و درنتیجه وفور ذخایر و انحراف غیرعادی و حجیم اعتبارات بانکی به سمت کارگزاری‌ها و بازار سهام مبتنی بر آن.
رحیمی درباره دیگر تصمیم اشتباه همتی افزود: تعلل فراوان در استفاده از اوراق بانک مرکزی برای «کاهش سطح ذخایر بین بانکی و افزایش نرخ بهره بین بانکی از قعر کم‌سابقه ۸درصد» آن هم با وجود برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با بحران سیل و کرونا در آن ایام که بازار بین‌بانکی را با وفور ذخایر مواجه کرده بود.
وی تصریح کرد: همچنین عدم افزایش کف و سقف کریدور بهره در عملیات بازار باز برای کاهش ذخایر در دسترس شبکه بانکی، توسعه اعتبارات تنزیلی به بانک‌های مشکل‌دار به جای محدودسازی آن؛ آن هم در شرایط وفور ذخایر بازار بین بانکی و تیر آخر آقای همتی برای رساندن حباب بورس به مرز انفجار تغییر قواعد تصفیه ذخایر قانونی بانک‌ها با افزایش دوره تصفیه و حق استفاده از ۳۰درصد ذخایر قانونی در تصفیه‌های شبانه اوایل ۹۹ بود.
 این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: ترجمان همه این موارد در شرایط کرونایی می‌شود وفور ذخایر و باز گذاشتن کانال انحراف سیلاب نقدینگی به سمت بازار سهام و رساندن بازار به مرز انفجار حباب. وی افزود:‌کاش دانشجویان و مشاوران امروز و دیروز آقای همتی این موارد را به ایشان گوشزد کنند تا اینقدر ساحت علم و صداقت مخدوش نشود.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، ابزاری موفق برای تأمین مالی
رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یکی از ابزارهای موفق بازار سرمایه هستند، گفت: در حال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد تأمین مالی شرکت‌های خصوصی و ۳۰ درصد تأمین مالی دولت توسط صندوق‌های مذکور صورت می‌گیرد.
جلسه «بررسی چالش‌ها و راهبردهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت» با حضور رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی از نمایندگان کارگزاری‌ها و تأمین سرمایه‌ها در تأمین سرمایه تمدن برگزار شد. علی‌اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بویژه درآمد ثابت‌ها یکی از ابزارهای موفق بازار سرمایه هستند، افزود: در حال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد تأمین مالی شرکت‌های خصوصی و ۳۰ درصد تأمین مالی دولت توسط صندوق‌های مذکور صورت می‌گیرد.
رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: تورم در بسیاری از مواقع به نفع بانک‌ها و همواره به ضرر صندوق‌های اوراق بهادار با درآمد ثابت بوده است. ایرانشاهی گفت: صندوق‌ها باید در مدیریت دارایی‌های خود دقت لازم را داشته باشند و مدیریت ریسک را در دستور کار قرار دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی