اخبار

جزئیات ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه

در هفته معاملاتی منتهی به هفته چهارم بهمن‌ماه، خالص خروج جریان وجوه نقد کارگزاری برای اشخاص حقیقی ۲۹۴۸ میلیارد ریال بوده است. در ادامه معاملات بازار سرمایه در هفته معاملاتی منتهی به هفته چهارم بهمن‌ماه، خالص خروج نقدینگی حقوقی به بازار سرمایه ۶۲۸۱۶ میلیارد ریال و خالص خروج نقدینگی حقیقی از بازار، ۲۹۴۸ میلیارد ریال بوده است.
همچنین در هفته گذشته، ارزش معاملات بورس‌های کالایی در مجموع ۳۷۲ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال بود که از این میزان ۳۳۱ هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال مربوط به معاملات بورس کالا و نیز ۴۰ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال برای معاملات بورس انرژی بوده است.

عرضه ۲۱۰ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا
تالارهای بورس کالای ایران در آخرین روز بهمن (دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه) میزبان عرضه ۷۰۴ هزار و ۲۵۸ تن انواع کالا و محصول بود. شمش بلوم با عرضه ۲۱۰ هزار تن، بیشترین عرضه را به خود اختصاص داد.
به این ترتیب در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۲۰۸ هزار و ۸۶۳ تن شمش بلوم و ۲ هزار تن ورق سرد روی تابلو رفت. تالار سیمان عرضه ۲۳۶ هزار و ۳۰۸ تن سیمان را تجربه کرد. در تالار حراج باز ۸۰ هزار تن تختال و ۵۰۶ تن پلی وینیل کلراید روی تابلو رفت.
تالار خودرو نیز میزبان عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت JAC کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری، ۵۰ کامیونت JAC کابین خوابدار ۸.۵ تن بدون کاربری و ۵۰ دستگاه کامیونت JAC کابین خوابدار ۹ تن بدون کاربری بود.

کمک به کاهش بار روانی هیجانات منفی با لغو عرضه اولیه‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: لغو عرضه اولیه‌ها کمک به کاهش بار روانی هیجانات منفی خواهد کرد، اما باید به دنبال درمان حال بازار باشیم.
اکبر ادهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز (30 بهمن ماه) شاهد دو تصمیم در رابطه با بازار بودیم: یکی بحث لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی جهت حمایت از بازار و دیگری ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها که تا پیش از این الزامی بود، با توجه به شرایط بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی لغو شد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: این تصمیمات می‌تواند به عنوان مُسکن تا حدی بار روانی هیجانات منفی را کاهش دهد، اما برای حال بازار سرمایه باید به دنبال درمان قطعی بود. تمامی مشکلات سبب شده که اعتماد به بازار سرمایه سلب شود و تا زمانی که این اعتماد احیا نشود شرایط همین خواهد بود، البته نباید از تصمیمات آسیب‌زننده به این اعتماد به‌راحتی چشم‌پوشی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی