صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مصرف بنزین در اوج

مصرف بنزین کشور به ۱۳۲ میلیون لیتر در روز رسیده و با وجود سرمای شدید در کشور در روزهای اخیر هیچ‌ یک از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع کشور دچار اختلال نشد

مصرف بنزین در آغازین روزهای آخرین ماه فصل سرد سال رکورد زد و با افزایش دست‌کم 15 میلیون لیتری، از مرز 130 میلیون لیتر عبور کرد.
وزیر نفت اعلام کرده است که همزمان با کاهش شدید دمای هوا و استمرار شبکه گازرسانی کشور، شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پخش فرآورده‌های نفتی بیش از ۱۳۲ میلیون لیتر بنزین را در تعطیلات اخیر توزیع کردند.
جواد اوجی در حاشیه بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی نفت ایران به افزایش مصرف روزانه بنزین کشور در ایام تعطیلات اخیر اشاره کرد و گفت: مصرف بنزین کشور به ۱۳۲ میلیون لیتر در روز رسیده  و با وجود سرمای شدید در کشور در روزهای اخیر هیچ‌ یک از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع کشور دچار اختلال و کمبود سوخت نشد و افزود که  همکاران من در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همزمان با تأمین بنزین به‌صورت شبانه‌روز سوخت مایع نیروگاه‌های کشور را نیز در این ایام به نحو احسن تأمین کرده‌اند.
میزان مصرف بنزین تا پیش از ثبت این رقم،  به‌طور میانگین روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور  بوده است.
گفته می‌شود که در حال حاضر میزان تولید و مصرف بنزین در نقطه سر به سر قرار دارد.
تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲۲ درصدی به 115 میلیون لیتر رسیده است.
از قرار معلوم، با احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود و انجام اقدام‌های لازم در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی، تولید بنزین به روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور خواهد رسید.
از فرسوده بودن ناوگان حمل ‌و نقل، عدم جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نوساز و برقی، پایین بودن کیفیت تولید خودروهای داخلی، پرمصرف بودن آنها و عدم حرکت در مسیر دوگانه‌سوز کردن خودروها به‌ عنوان بخشی از دلایل مهم افزایش مصرف بنزین در کشور یاد می‌شود.
گزارش سازمان استاندارد نشان می‌دهد که تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گرید C، D، E، F  و G درجه‌بندی شده‌اند.
بر اساس این آمارها، از ۵۳ مدل خودروی ارزیابی شده، ۳۳ مدل خودرو معادل ۶۲ درصد از خودروهای ارزیابی‌شده در گرید G  یعنی بدمصرف‌ترین‌ها قرار گرفته است.
۱۴ خودرو معادل ۲۶ درصد در گرید F، تعداد ۴ خودرو معادل ۸ درصد در گرید E و درنهایت ۲ خودرو معادل ۴ درصد از کل خودروها نیز در گرید C قرار دارند.
مصرف بنزین در خودروهای داخلی در ایران به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی بوده که به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف و ایجاد ناترازی بنزین در داخل کشور به شمار می‌روند.
از آن گذشته، در پی افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین به هم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف سوخت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است.
هر خودرو فرسوده نسبت به یک خودرو غیرفرسوده ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اگر سالیانه ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط شوند، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار معادل ۱۶.۲ هزار میلیارد تومان در سال در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود. همچنین اگر قیمت هر لیتر بنزین را ۶ دهم دلارحساب کنیم، وجود هر خودرو فرسوده در سطح شهر سالیانه باعث خسارت ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت می‌شود.
برآرود‌ها نشان می‌دهند که در نیمه اول امسال روزانه ١١۶ میلیون لیتر و در نیمه دوم ١١۵ میلیون لیتر مصرف بنزین صورت گرفته هر چند که بنا بر میزان جمعیت در کشور،  این عدد باید بین ۶٠ تا ٧٠ میلیون لیتر در روز باشد.
براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه فرسوده یا در مرز فرسودگی هستند؛ آماری که نشانگر فرسودگی و در حال فرسودگی ۵۹ درصد از کل خودروهاست.
در این بین، بیشترین سهم فرسودگی در وسایل نقلیه موتوری به موتورسیکلت‌ها با ۹۰ درصد اختصاص دارد.
پس از فرسودگی موتورسیکلت‌ها، مینی‌بوس‌ها با ۸۶ درصد، اتوبوس‌های درون شهری با ۸۲ درصد، اتوبوس‌های برون شهری با ۵۷ درصد و تاکسی‌ها با ۴۸ درصد بیشترین سهم فرسودگی را به خود اختصاص داده‌اند. همین وضعیت نه فقط باعث افزایش بی‌رویه مصرف بنزین شده، که مانعی بزرگ برای اجرای قانون هوای پاک نیز است.
آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند؛ همچنین ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده‌اند و عموماً نیز کاربراتوری هستند.

تزریق روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری
اوجی در بخش دیگر اظهارات خود، با اشاره به سرمای بی‌سابقه هوا در اسفندماه امسال اظهار کرد: امروز بر اساس گزارش همکارانم در شرکت ملی نفت ایران بیش از یک میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب گاز خام در کشور تولید می‌شود که پس از پالایش بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می‌شود.
وی با اشاره به همکاری مردم در زمینه رعایت الگوی مصرف گاز و نیز ارائه مشوق‌های خوب شرکت‌ملی گاز ایران برای مشترکان کم‌مصرف گاز گفت: رعایت الگوی مصرف گاز در حالی در کشور از سوی مردم رعایت می‌شود که خدا را شکر شاهد بارش یک متری برف در برخی نقاط کشور همچون شمال شرق ایران بوده‌ایم.
وزیر نفت حفظ دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه منزل، استفاده از پرده‌های ضخیم برای پنجره‌ها و خاموش کردن سیستم گرمایشی بخش‌های غیرقابل استفاده منزل را از جمله راه‌های کاهش مصرف گاز در هفته‌های باقی‌مانده از فصل زمستان دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی