صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و ده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و ده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

قیمت جهانی نفت برنت 82 دلار و 19 سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۲۸ سنت معادل ۰,۳۴ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۱۹ سنت رسید.
قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت و در آستانه یک افزایش هفتگی قرار گرفت، آن هم در شرایطی که بازارها منتظر تصمیم ائتلاف اوپک پلاس در مورد عرضه نفت در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی هستند. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با 28 سنت معادل 0.34 درصد افزایش به 82 دلار و 19 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترنتیت امریکا هم با 22 سنت معادل 0.28 درصد افزایش، 78 دلار و 48 سنت معامله می‌شود.
نفت امریکا در آستانه 2.5 درصد افزایش قیمت هفتگی قرار دارد، در حالی که نفت برنت در حدود قیمت هفته گذشته معامله می‌شود. قیمت نفت برنت 3 هفته است بالاتر از 80 دلار در هر بشکه قرار دارد. تحلیلگران عقیده دارند انتظار ادامه طرح کاهش تولید اوپک پلاس در سه ماهه دوم 2024 بر حساسیت بازار تأثیر می‌گذارد، مخصوصاً در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود ضعف تقاضا ادامه داشته باشد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 62.42 میلیون بشکه در روز در این ماه تولید داشته که 90 هزار بشکه در روز بالاتر از ژانویه است. تولید نفت لیبی 150 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
انتظار می‌رود تصمیم ادامه کاهش تولید اوپک پلاس در هفته اول مارس اعلام شود. ادامه کاهش تولید داوطلبانه عربستان می‌تواند قیمت نفت را بالاتر از 80 دلار در هر بشکه نگه دارد. از طرف دیگر، انتشار اطلاعات اقتصادی امریکا هم از قیمت نفت حمایت کرده است. اما اطلاعات مربوط به شاخص مدیران خرید در ماه فوریه در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیا مانع افزایش قیمت نفت می‌شود.

 

خدمات پالایشگاه‌های ایران در عراق عملیاتی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در زمینه زیرساخت‌های صنعت پالایش از انتقال تا توزیع و صنعت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ظرفیت مطلوبی برای همکاری بین ایران و عراق وجود دارد.
جلیل سالاری در دیدار با حامد یونس الزوبعی، معاون پالایش وزیر نفت عراق در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: دستاوردهای صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خودکفایی در صنعت نفت و پالایش سبب شده است امروز در شرایطی قرار بگیریم که در مجموعه پالایشگاه‌ها نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات و کالاها در داخل کشور ساخته و صفر تا صد کارهای مهندسی، طراحی و دانش فنی مورد نیاز واحدهای پالایشی بومی‌سازی شود. وی تأکید کرد که در دولت سیزدهم تمرکز را بر این گذاشتیم بین کشورهای همسایه و دوست بویژه مجموعه کشورهای مسلمان همکاری و توافق‌هایی داشته باشیم که البته همکاری‌هایی نیز با کشورهای امریکای لاتین از جمله ونزوئلا داشتیم و پالایشگاه بزرگ «ال‌پالیتو» را با فناوری و تجهیزات ایرانی تجهیز و تعمیر کردیم. وی با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود نفت خام بصره را در پالایشگاه آبادان فرآورش و محصول را تهاتر کنیم و مقدمات آن انجام اما اجرایی نشد، افزود: البته ما خودمان تلاش کردیم این پالایشگاه را توسعه دهیم و بزرگ‌ترین واحد تقطیر خاورمیانه را در پالایشگاه آبادان راه‌اندازی کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی