صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و سیزده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و سیزده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

۴ هزار مرکز جوار کارگاهی هم‌اکنون در کشور فعال است

سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای از جمله مجموعه‌های دولتی است که تجربه خوبی در واگذاری مأموریت‌های محوله به بخش خصوصی دارد و یکی از اقدامات خوب سازمان توسعه و ایجاد مراکز جوار کارگاهی بوده است؛ به نحوی که آموزش‌ها در کنار صنایع و بنگاه‌های صنعتی و کارگاهی ارائه می‌شود و بیش از 4 هزار مرکز جوار کارگاهی هم‌اکنون در کشور فعال است.
یکی از فعالیت‌ها آموزش متناسب با آمایش سرزمین و ظرفیت‌های اقلیمی است و علاوه بر تربیت نیروی ماهر در کشور، توانمندی ساخت و تجهیز مراکز آموزش مهارتی در کشورهای دیگر را نیز داریم.
به نظر می‌رسد که تنها راهکار مؤثر برای ارتقای مهارت‌های شغلی کارگران براساس جداول زمانبندی مشخص، تأسیس مراکز جوار کارگاهی‌ است که با صرف کمترین هزینه و زمان، به‌ روزترین تخصص‌های مورد نیاز را در اختیار نیروی انسانی قرار می‌دهند. ایجاد مراکز آموزشی جوار کارگاهی و حمایت از توسعه این مراکز، سیاستی است که چندین سال گذشته در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.
هدف از راه‌اندازی مراکز آموزش جوار کارگاهی  ارتقای سطح مهارت، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، کاهش هزینه‌های جانبی تولید و تربیت نیروی کار  و توسعه آموزش در حوزه صنایع و بنگاه‌های بزرگ است که در دستور کار قرار گرفته.
این سیاست تا امروز منجر به تأسیس 4 هزار مرکز جوارکارگاهی در سراسر کشور شده و به نظر می‌رسد با عقد تفاهمنامه‌های کارآموزی با صنایع بزرگ و موفق، در آینده‌ای نزدیک باید شاهد توسعه روزافزون این مراکز باشیم. دور از انتظار نیست که در یک بازه زمانی مشخص مثلاً ۵ ساله، تعداد مراکز جوار کارگاهی به منظور ارائه آموزش‌های ضمن کار به کارگران، به ۱۰ هزار مرکز فعال یا حتی بیشتر هم برسد.
در حال حاضر عمده گروه‌های هدف آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، سربازان وظیفه، کارجویان، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، اتحادیه‌ها و اصناف، ساکنان مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه‌های غیررسمی، گروه‌های در معرض آسیب و زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، زنان خانه‌دار، افراد دارای معلولیت، روستاییان و عشایر، زندانیان، معتادان بهبودیافته، آسیب‌دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و مربیان سایر کشورها است.
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با داشتن ۶۵۰ مرکز آموزش دولتی و ۲۰ هزار و ۷۹۴ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه‌ای و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی سهم بسزایی در ارائه آموزش‌های مهارتی، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی نیروی کار دارد. طبق آمارها بیش از ۴۵ درصد ورودی‌های مراکز آموزش دولتی و غیردولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، از این رو توجه به مهارت‌های اشتغال‌پذیری افراد در کنار مهارت‌های فنی امری ضروری است.
یکی از عوامل مؤثر و کلیدی در توسعه جوامع، آموزش نیروی انسانی است که در صورت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.
کارشناسان بر این باورند که ارائه آموزش‌های مهارتی نوعی سرمایه‌گذاری است و توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی