صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • انرژی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و پانزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پانزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

در دیدارهای رئیس سازمان توسعه تجارت با مقامات ویتنام و ازبکستان تاکید شد

برنامه ایران برای توسعه تجارت با کشورهای آسیایی

اگرچه 30 هیأت تجاری از ازبکستان در نمایشگاه 2023 میلادی ایران شرکت کردند، اما تمایل داریم تعاملات تجاری دو کشور ادامه داشته باشد و هیأت‌های دولتی و بخش خصوصی ازبکستان در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 نیز حضور فعالی داشته باشند.

لزوم تقویت تعاملات تجاری
مهدی ضیغمی، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با ناظم جان خان مرادوف، معاون اول وزارت صنعت و تجارت ازبکستان ضمن اشاره به مذاکرات تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 می‌تواند به منزله شناخت بیشتر از کالاهای ایرانی قلمداد شود، همچنین بدون تردید ایران اکسپو کالاهای تولیدی بیشتری از ایران را معرفی خواهد کرد.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ضمن تأکید بر لزوم تقویت تعاملات تجاری ایران و ازبکستان و اجرای هدفگذاری‌های تجاری دو رئیس‌جمهور، بیان کرد: رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند حجم مبادلات تجاری تا سال 2025 به یک میلیارد دلار برسد. همچنین تکمیل و توسعه زیرساخت‌های تجاری دو کشور نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه مذاکرات مربوط به تجارت ترجیحی در حال تکمیل شدن است، افزود: همچنین باید در راستای تأمین کالاهای مورد نیاز دو کشور نیز مذاکراتی انجام شود.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه هیأت‌های ازبکی در بازدیدهای اخیر فقط با 5 درصد ظرفیت‌های اقتصادی ایران آشنا شدند، افزود: ظرفیت بالای ایران در تولید صنایع‌ «های‌تک» و تجهیزات پزشکی، قابل توجه است و هم‌اکنون یک یا دو کشور در دنیا توانایی تولید برخی تجهیزات پزشکی تولید شده در ایران را دارند.

شروع تجارت آزاد؛ بزودی
وی با تأکید بر اینکه سودآوری باید دغدغه اصلی در تجارت باشد، گفت: دریافت عوارض در مرزها نباید اولویت در تجارت محسوب شود؛ همچنین برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که در سال 2025 شرایط برای شروع تجارت آزاد بین دو کشور فراهم شود. در این زمینه توافق‌های اولیه صورت گرفته است و به نظر می‌آید در اوایل فروردین سال آینده در این خصوص به جمع‌بندی نهایی برسیم.

توافق ایجاد منطقه آزاد مشترک
ناظم جان خان مرادوف، معاون اول وزارت صنعت و تجارت ازبکستان هم با تأکید بر اینکه تجار و بازرگانان ازبکی در ایران اکسپو شرکت خواهند کرد، افزود: هدف ما توافق در زمینه تولید مشترک است. البته تلاش داریم با مشارکت ایرانیان یک منطقه آزاد ویژه اقتصادی در ازبکستان برای ایرانیان در نظر بگیریم و هم‌اکنون زیرساخت‌های این مهم تأمین است.

مشارکت در خوراک حلال
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در دیدار با معاون وزیر خارجه ویتنام با دعوت از هیأت ویتنامی برای حضور در رویداد ایران اکسپو 2024 نسبت به امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور تأکید کرد.
مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت گفت: رئیس‌جمهور ایران بر توسعه روابط تجاری با کشورهای شرق آسیا تأکید دارند و کشور ویتنام در این حوزه، جزو ۱۵ کشور دارای اولویت تجاری است.
ضیغمی با اشاره به اینکه ویتنام جزو مهم‌ترین شرکای تجاری قلمداد می‌شود و ایران خواستار حضور جدی در بازار ویتنام است، افزود: رایزنان بازرگانی ایران در ویتنام مستقر هستند و در پیشبرد معاملات تجاری بین دو کشور تلاش می‌کنند.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت همچنین با توجه به علاقه‌مندی طرف ویتنامی جهت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور از توافق برای تسهیل این امر خبر داد. ضیغمی با اشاره به ابراز تمایل طرف ویتنامی برای توسعه تجارت در زمینه خوراک حلال، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران مرجع رسمی تصمیم‌گیری در حوزه صنعت حلال است و آمادگی داریم در این زمینه اطلاعات و تجربیات خود را با طرف ویتنامی تبادل کنیم. به گفته وی، ایران همچنین در زمینه‌های ساخت تجهیزات پزشکی، فناوری بالا (های‌تک) و حوزه‌های نفت و گاز آماده همکاری با ویتنام است.
 
تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان
معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های محصولات نانو و های‌تک در ایران فراهم است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در ایران آماده ارائه محصولات خود به ویتنام هستند.
ضیغمی با توجه به درخواست طرف ویتنامی برای رفع مشکل دریافت ویزا، بر اهمیت دیپلماسی گردشگری تأکید کرد و افزود: با توجه به لغو روادید گردشگران ویتنامی، تقاضای تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان داریم و این مشکل در آینده نزدیک حل‌و‌فصل می‌شود.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه موضوع برون‌رفت از موانع بانکی برای ایران حائز اهمیت است، در این رابطه راه‌حل‌های جایگزین سوئیفت و همچنین استفاده از ارزهای ملی و ارز کشورهای ثالث را مطرح کرد.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه ایران با بسیاری از کشورها توافقنامه تجارت ترجیحی امضا کرده است، گفت: تمایل داریم با طرف ویتنامی توافقنامه‌ تجارت ترجیحی امضا کنیم، چرا که این اقدام در نهایت به توسعه تجارت بین دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.
 
آمادگی برای توسعه ارتباطات
معاون وزیر خارجه ویتنام با تأکید بر اینکه ویتنام خواستار توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران است، گفت: ویتنام به برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور تمایل دارد و هدف از سفر به ایران، اعلام آمادگی برای توسعه ارتباطات و تعاملات تجاری با ایران است.
معاون وزیر خارجه ویتنام با بیان اینکه هدف ما تدوین نقشه‌راه برای توسعه تجارت با ایران است، گفت: وضع تعرفه ترجیحی با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد. ویتنام با کشورهای زیادی موافقت‌نامه تعرفه آزاد را امضا کرده است و آمادگی خود را برای انعقاد تعرفه ترجیحی با ایران نیز اعلام می‌کند. همچنین با عنایت به اینکه دو کشور پتانسیل خوبی در زمینه مواد غذایی دارند، می‌توان در تأمین نیازهای یکدیگر گام‌های مؤثری برداشت.

جستجو
آرشیو تاریخی