صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بورس
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفده - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفده - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

تجارت ایران و عراق گسترش می‌یابد

فراهم کردن استفاده از ریال آفشور در عراق توسط بانک مرکزی به گسترش روابط تجاری  تهران – بغداد  کمک می‌کند.
سید حمید حسینی  دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در رابطه با ابلاغ فعالیت مجدد بانک ملی ایران در بغداد توسط بانک مرکزی عراق گفت: بیش از یک ماه قبل خبری اعلام شد که بانک مرکزی عراق در راستای کنترل پولشویی و خروج ارز از کشور تعدادی از بانک‌های قرض‌الحسنه عراق را از دسترسی به دلار منع کرده و برخی از بانک‌های کشورهای دیگر در این کشور را تعلیق کرده است. در این اقدام اعلام شد که مجوز دو بانک ایرانی پارسیان و بانک ملی نیز دیگر تمدید نخواهد شد.
تمدید مجوز دو بانک ایرانی
وی با بیان اینکه در همان زمان نیز اعلام کردیم که این اقدام از سوی بانک مرکزی عراق ناممکن و این اقدام غیرقانونی است، افزود: با اعتراض بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی عراق نمی‌توانست مجوز این بانک‌ها را لغو کند؛ چرا که طبق قوانین، بانک مرکزی عراق که به بانک‌های ایرانی برای فعالیت و تأسیس بانک مجوز داده است، امکان لغو مجوز بانک‌های تأسیس شده در این کشور تنها در دو صورت امکان‌پذیر است که شامل بانک‌های ایرانی نمی‌شود.  حسینی تشریح کرد: ایران مجوز تأسیس بانک در عراق را دریافت کرده و بانک‌های ملی و پارسیان در این کشور تأسیس شده‌اند و طبق قوانین تنها به دو علت بانک مرکزی می‌تواند مجوز بانک‌ها را تعلیق کند؛ اول اینکه بانک زیانده باشد و دوم اینکه تخلفات آشکاری کرده باشد که در رابطه با بانک‌های ایرانی در عراق هیچ‌کدام از این دو مورد صادق و جاری نبوده است. وی افزود: این اقدام بیشتر فشاری بود که از سوی امریکایی‌ها جهت کمرنگ کردن حضور ایران در بازار عراق انجام شد و با اعتراض بانک ملی در عراق و پیگیری سفارت در ابتدا به نتیجه نرسید.  
راه‌اندازی ریال آفشور
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت : به‌تازگی بانک مرکزی عراق اعلام کرد که تعلیق فعالیت بانک ملی در عراق انجام نمی‌شود و این بانک در بغداد به فعالیت خود ادامه می‌دهد که این اقدام به نفع منافع دو کشور است.
حسینی تصریح کرد : با توجه به اینکه بانک مرکزی برنامه‌ای برای ریال آفشور دارد و می‌خواهد امکاناتی را فراهم کند که فعالان تجاری در عراق بتوانند از این ابزار استفاده کنند؛ بانک‌های ایرانی در عراق می‌توانند بستری برای اجرای این اقدام باشند . این مسأله در کنار تداوم فعالیت بانک‌های ایرانی در این کشور به گسترش روابط تجاری ایران و عراق و اجرای سیاست‌های بانک مرکزی نیز کمک خواهد کرد.


می‌توانیم صادرات پوشاک انجام دهیم
در صورتی که تولید پوشاک رونق بگیرد، می‌توانید به کشورهای منطقه صادرات داشته باشیم که منجر به ارزآوری خواهد شد. محمد ولدخانی رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه تهران با بیان اینکه پنج هزار واحد عرضه‌کننده پارچه در کشور داریم، گفت:مشکل تولیدکنندگان پوشاک و عرضه‌کنندگان پارچه، قاچاق است که باید جلوی آن گرفته شود. وی افزود: کشور نیاز به تولید پوشاک دارد و برای تولید این کالا نیاز به تأمین پارچه است که از طریق عرضه‌کنندگان صورت می‌گیرد. رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه تهران ادامه داد: ورود پوشاک قاچاق در حالی به کشور صورت می‌گیرد که این افراد در مقابل عرضه پوشاک نه مالیات، نه بیمه و نه هزینه‌های جاری تولید را پرداخت می‌کنند و این امر باعث احساس تبعیض بین تولیدکنندگان پوشاک شده است. ولدخانی با بیان اینکه تولید پوشاک ایرانی با کیفیت است، افزود: پوشاک قاچاق با قیمتی ارزان و کیفیتی پایین وارد بازار می‌شود و این امر مشکلاتی را به کارگاه‌های تولیدی پوشاک ایجاد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی