صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

جشن رفع تداخلات اراضی تا پایان سال گرفته می‌شود

 

معاون وزیر جهاد گفت: رفع تداخلات اراضی کشاورزی با استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات تا پایان سال امری ضروری است.
رضا افلاتونی رئیس سازمان امور اراضی کشور در بیست و هفتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: رفع تداخلات اراضی که مورد تأکید وزیر جهاد کشاورزی و مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، باید امسال به پایان برسد، برنامه تکلیفی به استان‌ها اعلام شده است و همه استان‌ها باید براساس آن عمل کنند.
او از اتمام رفع تداخلات در استان سمنان خبر داد و افزود: اعتبارات مورد نیاز برای رفع تداخلات اراضی در استان‌ها تأمین شده و لازم است استان‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات با جدیت این مهم را دنبال و تا پایان سال جشن اتمام رفع تداخلات را برگزار کنند.
افلاتونی بر استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها مانند نظام مهندسی و اتاق اصناف برای اجرای رفع تداخلات تأکید کرد و گفت: فرایند انجام رفع تداخلات به بخش خصوصی واگذار شده است و انتظار داریم همکاران بر فعالیت آنان نظارت داشته باشند و هیچ عذری بابت عدم اتمام رفع تداخلات در زمان مقرر پذیرفته نیست.
او ادامه داد: گروهی متشکل از همکاران سازمان امور اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان ثبت اسناد و املاک به طور مکرر به استان‌ها سفر می‌کنند، لازم است همه استان‌ها از توانایی و دانش این همکاران استفاده کنند.
این مقام مسئول گفت: مصوبات قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی ملاک عمل استان‌ها است و همه باید به آنچه در این قرارگاه مصوب و ابلاغ می‌شود، عمل کنند.
رئیس سازمان امور اراضی کشور بر لزوم حفظ اراضی کشاورزی تأکیدکرد و گفت: ضروری است در این خصوص به بخشنامه‌های سازمان امور اراضی توجه شود، برای مثال در تعیین کلاس خاک و تشخیص نوعیت زمین باید نظر مرکز تحقیقات کشاورزی استان لحاظ شود؛ همچنین باید دقت شود که از اراضی کشاورزی درجه یک و مرغوب برای طرح‌های حوزه تأمین مسکن استفاده نشود، این کار خلاف قوانین و مقررات است.
او با بیان اینکه گزارش‌های تغییر کاربری از طرق مختلف (سامانه ۱۳۱ و سامانه پنجره واحد مدیریت زمین) به استان‌ها اعلام می‌شود، ادامه داد: استفاده از سامانه‌ها و پایش هوشمند اراضی کشاورزی از جمله تمهیداتی است که اندیشیده شده است، بنابراین هیچ عذری بابت عدم وجود امکانات و نیروی کافی در زمینه شناسایی و قلع و قمع ساخت‌وساز‌های غیرمجاز پذیرفته نیست و استان‌ها باید در اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها جدیت به خرج دهند.
رئیس سازمان امور اراضی کشور، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را یکی دیگر از برنامه‌های تکلیفی سازمان و مورد مطالبه نمایندگان دانست و افزود: در این خصوص بخشنامه‌ای با امضای وزیر وقت به استان‌ها ابلاغ شد تا هر شهرستان یک منطقه را به عنوان پایلوت طرح یکپارچه‌سازی معرفی کنند، همچنین با پیگیری و مکاتبات انجام شده مشکلات زیربنایی و مالی اجرای این طرح رفع شده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ۱۷ استان کشور مجهز به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در موضوع پایش اراضی کشاورزی و تمامی استان‌ها مجهز به این سامانه در بحث صدور مجوز هستند، گفت: برخی فعالیت‌های غیرحاکمیتی سازمان و مدیریت‌های استانی به بخش خصوصی یا نظام مهندسی و اتاق اصناف واگذار شده است و با برون‌سپاری این فعالیت‌ها همکاران باید بر فعالیت آنان نظارت و زمان بیشتری را صرف رفع تداخلات کنند.
او اضافه کرد: بخشنامه، دستورالعمل و شرح خدمات و نمونه قرارداد برون‌سپاری اجرای احکام تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به استان‌ها ابلاغ شده است و بر مبنای آن تأمین اعتبار خواهد شد.
افلاتونی اعلام کرد: سالانه ۱۳۱ هزار مورد استعلام از سازمان صورت می‌گیرد و سازمان باید به آن پاسخ دهد، سامانه‌ای کردن پاسخگویی به استعلام‌ها انجام شده و باعث تسریع در این فرایند و کاهش مراجعات حضوری و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده است.
عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: سازمان منابع طبیعی و ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها در اجرای فرایند رفع تداخلات و در نهایت سنددار کردن اراضی کشاورزی همکاری و تعامل لازم را با سازمان امور اراضی خواهند داشت.
 نوبخت گفت: صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی هم مانند کاشت یک میلیارد درخت یا طرح الگوی کشت یکی از مواردی است که برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و با توجه به تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای آن تعامل و همکاری لازم را در سطح ملی و استانی خواهیم داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی