صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و بیست و یک - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و بیست و یک - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

توسعه شهرک‌های صنعتی در 1402 تداوم داشت

رونق ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی جدید

 در راستای سیاست‌های کلی نظام و وزارت صنعت، معدن و تجارت و در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در نشست‌های هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در طول سال 1402 که مزین به نام «مهار تورم، رشد تولید» بود، ایجاد 7 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی در استان‌های هرمزگان، اصفهان، کرمان و همدان به تصویب مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

افزوده شدن 2 هزار و 418 هکتار به مساحت اراضی
ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی سیرجان در شهرستان سیرجان استان کرمان به وسعت 506 هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی فولاد نوین هرمز در شهرستان بندرعباس استان هرمزگان به وسعت 49.9 هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی کیف، کفش و پوشاک کمشچه در استان اصفهان به وسعت 48 هکتار، ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی بردسیر در شهرستان بردسیر استان کرمان به وسعت یک‌هزار و 537 هکتار در این راستا در دستور کار قرار گرفت. همچنین ایجاد شهرک صنعتی تخصصی فرآوری عناصر معدنی نائین در شهرستان نائین استان اصفهان به وسعت 198.7 هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی صنفی تولیدی و صنعتی جاسک در شهرستان جاسک استان هرمزگان به وسعت 30 هکتار و ایجاد ناحیه صنعتی، تخصصی، صنفی، تولیدی و صنعتی بوعلی 4 در شهرستان همدان استان همدان به وسعت 49 هکتار از جمله شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی می‌باشند که در جهت پاسخ به نیازها و تقاضاهای موجود با تصویب هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال‌جاری به میزان مساحت‌های فوق‌الذکر توسعه داده می‌شوند. با ایجاد و توسعه این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دوهزار و 418 هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود تا شرکت‌های استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذاران و به‌تبع آن ایجاد شغل پایدار در سطح کشور اقدام کنند.

توسعه 15 شهرک در انتظار تأیید
از ابتدای سال 1402 تاکنون نیز ایجاد یا توسعه 15 شهرک و ناحیه صنعتی تقاضامحور در 12 استان کشور به وسعت بیش از 3 هزار و 424 هکتار به تصویب هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسیده است که برای طی فرایند تصویب نهایی به مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال شد. با تهیه و ارسال گزارش ضرورت ایجاد و مکان‌یابی شهرک یا ناحیه صنعتی به لحاظ فنی و اقتصادی توسط شرکت‌ شهرک‌های صنعتی هر استان‌ و پس از بررسی و بازدید میدانی کارشناسان معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گزارش اظهارنظر کارشناسی به هیأت مدیره ارائه و در صورت تأیید مورد تصویب قرار می‌گیرد.

بیش از یک میلیون اشتغالزایی
براساس این گزارش، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 862 شهرک و ناحیه صنعتی و 3 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 84 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 7 شهرک فناوری، 40 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌‌افزاری، 104 هزار و 654 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 52 هزار و 24 واحد صنعتی و 3 هزار و 387 واحد کارگاهی به بهره‌برداری رسیده و زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و 48 هزار و 540 نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.
 
روند ایجاد شهرک‌های صنعتی
مطابق ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند 8 قانون راجع به تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران موظف است با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و با تصویب هیأت دولت برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی اقدام لازم را انجام دهد. همچنین مجمع عمومی شرکت‌های تابعه (هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) می‌تواند با توجه به نیاز و ضرورت نسبت به توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب اقدام نماید. همچنین به استناد مفاد قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی؛ مصوبه هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌های استانی تابعه، شرط لازم برای تصویب نواحی صنعتی جدید با وسعت زیر ۵۰ هکتار است و در عین حال تصویب نهایی آن مشروط به تأیید و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

جستجو
آرشیو تاریخی