سریال اشتباهات وزیر ارتباطات دولت گذشته ادامه دارد

خطاهای آماری در نقد دولت

محمدجواد آذری جهرمی درباره مسائل فناوری، اقتصادی و آماری در ماه‌های اخیر مطالب اشتباهی را مطرح کرده است

همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور به استان قم، پروژه بزرگ فیبر نوری به بهره‌برداری رسید و ۴۳۵ هزار نفر از خانواده‌های قمی زیرپوشش این طرح قرار گرفتند. برای اجرای پروژه بزرگ فیبر نوری استان قم، افزون بر ۳۴۰ کیلومتر حفاری و دکل‌گذاری در مدت زمان ۱۸۰ روز انجام شده‌ است. در این میان، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم روایت متفاوتی از این اقدام دولت منتشر کرد و نوشت: رئیس جمهور گفته‌اند اکنون هفت‌ونیم میلیون نفر از فیبر نوری استفاده می‌کنند. این در حالی است که تأکید رئیس‌جمهور بر ایجاد ۷.۵ میلیون «پوشش» فیبرنوری بود نه «اتصال» که آذری جهرمی به اشتباه این موضوع را مطرح کرد. قائم مقام وزیر ارتباطات نیز در این‌باره گفت: رئیس جمهور به این نکته اشاره داشت که به واسطه ایجاد ۷.۵ میلیون پوشش فیبرنوری، مردم می‌توانند از اینترنت با سرعت بالا استفاده کنند. این ادعا که برخی می‌گویند رئیس جمهور گفته‌ هفت و نیم میلیون نفر در حال استفاده از فیبرنوری هستند، بی‌اساس است. امیر محمد لاجوردی، قائم مقام وزیر ارتباطات درباره توسعه فیبرنوری در کشور گفت: در دولت سیزدهم هفت و نیم میلیون پوشش فیبر نوری ایجاد شده و تا پایان ۱۴۰۳ این تعداد به ۱۴ میلیون خواهد رسید. 
محمداحسان خرامید، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات هم در واکنش به مطالب آذری جهرمی گفت: آقای جهرمی، بگذارید مردم از فیبرنوری پرسرعتی که شما فراهم نکردید ولی دولت سیزدهم در حال تحقق آن است بهره‌مند شوند، بازهم مثل موضوع اقتصاد عجله کردید، حوزه خودتان هم درست نمی‌شناسید. رئیس جمهور بیان کردند می‌توانند استفاده کنند نه استفاده می‌کنند، عدد۷.۵میلیون «پوشش»است که لازمه اتصال است.
پس از  این روشنگری، وزیر سابق ارتباطات، مطلب تکمیلی در کانال خود منتشر کرد و نوشت: پس از انتشار ویدئوی سخنان رئیس‌جمهورمشخص شد که ایشان عبارت«در حال استفاده» را به کار نبرده‌اند و گفته‌اند «بتوانند» استفاده کنند.
 
سایر اشکالات آماری جهرمی در اقتصاد
آذری جهرمی اخیراً با استناد به ادعای همتی، اشتباه وی را تکرار کرد. همتی چندی پیش مدعی شده بود حجم نقدینگی در دولت رئیسی به اندازه کل دوران ایران باستان تا قبل از دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده در حالی در قامت مقایسه روند کل‌های پولی نرخ رشد نقدینگی مهم است نه حجم نقدینگی و یک مغلطه صورت گرفت.
به عنوان مثال همین اتفاق در دولت قبل از شهریور ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۴۰۰ سه بار رخ داده. یعنی ۳ بار حجم نقدینگی از زمان ایران باستان تا قبل از دولت روحانی، افزوده شده است.
در واقع هنگامی که نرخ رشد نقدینگی حدود ۳۳ درصد باشد، هر سه سال یکبار حجم نقدینگی کشور ۲ برابر می‌شود. لذا آنچه مهم است نرخ رشد نقدینگی است. جالب آنجاست که دولت قبل با نرخ رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصدی در شهریور ۱۴۰۰ رکورددار نرخ رشد نقدینگی پس از انقلاب بوده است. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز نرخ رشد نقدینگی پیوسته کاهشی بوده تا جایی که از ۴۲.۸ درصد به ۲۴.۳ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسیده است. یعنی دقیقاً آنچه را نقطه قوت دولت سیزدهم بوده است با یک وارونه نمایی به‌عنوان یک نقطه ضعف مطرح کرده‌اند.

 گاف دیگر در آمارخوانی
آذری جهرمی همچنین اخیراً آمار رسمی سازمان ثبت احوال درباره کاهش طلاق را «دروغ» خواند.
بر اساس خبری که سازمان ثبت احوال منتشر کرد، پس از سه دهه نرخ طلاق در کشور کاهشی شده است. با این حال، آذری جهرمی تصور کرده که خبر کاهش نرخ طلاق، ادعای خبرگزاری ایرنا است؛ جهت اطلاع در سال 1401 نسبت به 1400 میزان طلاق در کشور حکایت از افزایش بسیار ناچیز تعداد طلاق در کشور داشت و بیانگر توقف روند رشد شتابان آن بود، اما منفی نشده بود. با این حال، طبق آمار جدید سازمان ثبت احوال، تعداد طلاق در سال 1402 کمتر از تعداد سال 1401 بوده که بیانگر منفی شدن رشد آن است. قطعاً کاهشی شدن تعداد طلاق، خبر مثبتی برای جامعه ایران است و دلسوزان کشور از اینکه این بلای خانمانسوز پس از یک دهه رشد شتابان و افزایشی، هم‌اکنون کاهشی شده باید خوشحال شوند. 
 
 خطای فاحش درباره آمار رشد اقتصادی
‏آذری جهرمی در فروردین ماه امسال بود که با ارائه جدولی از رشد اقتصادی بخش‌های مختلف کشور مدعی شد: آنچه رشد داشته، مربوط به نفت است که بخش مهمی از آن تابع افزایش قیمت جهانی نفت است نه هنر دولت. خوب است توضیح دهند این درآمد‌های نفتی را کجا هزینه کرده‌اند که مردم هزینه کرد آن را احساس نمی‌کنند.
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اظهارنظر آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت گذشته درباره آمار رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲، گفت: در دولت دوازدهم رشد اقتصادی کشور منفی شده بود اما در دولت سیزدهم به ۵.۵ درصد ارتقا یافته است. حمیدرضا مقصودی رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در پاسخ نوشت:‌ آقای جهرمی در دین مبین اسلام بارها تأکید شده است که قبل از سخن گفتن فکر کنید و با اهل علم مشورت کنید. اگر چنین می‌کردید نوشتاری با این خطاهای فاحش از شما صادر نمی‌شد:‌
۱- قیمت نفت در سال‌جاری از سال گذشته کمتر بوده است.
هرچند انتظار می‌رود بدانید که در محاسبه رشد، قیمت‌ها را بر یک شاخص ضمنی تقسیم می‌کنند تا تغییرات کوتاه مدت قیمتی در رشد لحاظ نشود.
اصطلاحاً رشد اقتصادی به قیمت ثابت محاسبه می‌شود.
۲- رشد اقتصادی، منعکس کننده رشد مجموع تولید کالا وخدمت در طول یک سال است و در اثرگذاری آن بر اقتصاد کلان، تفاوتی نمی‌کند که چه آنالیزی داشته باشد.
متوسط رشد اقتصادی در دولت دوازدهم، منفی ۰.۴ درصد و در دولت سیزدهم ۵.۵ درصد بوده است.در دولت شما، اساساً رشدی رخ نداده که آنالیز مناسب یا نامناسب داشته باشد.
۳- سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در دهه ۱۳۹۰، یک چهارم دهه ۱۳۸۰ بوده است. در کرونا هیچ حمایتی از بخش کشاورزی نکردید و هراس دوچندان، کشاورزان را بدون هیچ پشتوانه‌ای خانه‌نشین کرد. دامداران ترجیح دادند دام‌های مولد خود را ذبح کنند تا زندگی کنند. اینها ثمره دولت منفعل دوازدهم است.
۴- اگر بنا به پاسخگویی باشد، اهالی دولت یازدهم و دوازدهم باید پاسخ بدهند که با کدام توجیه، در دوران مسئولیت خود، به بهانه تحریم، همه مقدرات اقتصادی مملکت را معطل کردند؟‌ از این وقفه ۸ ساله، چه چیزی بجز رشد منفی، نرخ منفی ۵.۵ درصدی تشکیل سرمایه و سخت کردن زندگی مردم عایدشان شد؟

جستجو
آرشیو تاریخی