کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت زعفران

علی رغم کاهش تولید زعفران در سال قبل، پیش بینی می‌شود امسال تولید زعفران به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن برسد


ایران به عنوان اصلی ترین تولیدکننده زعفران در جهان شناخته می شود که ظرفیت تأمین ۹۵ درصد زعفران مورد نیاز دنیا را دارد. تولید زعفران برای ایران مزیت مطلق است که در حال حاضر در ۲۳ استان کشور تولید می ‌شود، اما عمده تولید این محصول از لحاظ کمی و کیفی مربوط به استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی است.
تولید زعفران در کشور طی سال گذشته با کاهش تولید ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بود که عمدتاً به دلیل سرمازدگی و خشکسالی بود و منجر به کاهش عرضه گردید، در حالی که تقاضای جهانی برای زعفران همچنان پابرجا بود و این عدم تعادل افزایش قیمت‌‌ها را منجر گردید.
طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ تن زعفران در سطح زیرکشت در بیش از ۱۲۳ هزار هکتار تولید شد، در حالی که سال ۱۴۰۱ میزان تولید این محصول حدود ۲۳۰ تن بود که نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش را نشان می ‌دهد.

پیش بینی افزایش قیمت زعفران
حسین زینلی، مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز پیش از این در خصوص چشم انداز گیاهان دارویی در سال جاری گفته بود پیش بینی ما این است که قیمت گیاه زعفران تا اواسط شهریور ماه به دلیل کمبود قابل ملاحظه زعفران افزایش پیدا کند و ما بالا  رفتن قیمت را در این حوزه شاهد خواهیم بود.
به گفته زینلی، این افزایش قیمت در بازار داخل و همچنین بازار‌های بین‌المللی رقم خواهد خورد. به نحوی که پیش بینی ما این است که قیمت زعفران تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و البته امیدواریم کشاورزان بتوانند از این موضوع منتفع شوند.
در حال حاضر هر کیلو زعفران دسته ۷۵ تا ۷۶ میلیون تومان، پوشال ۹۳ تا ۹۴ میلیون تومان، سرگل ۹۷ تا ۹۸ میلیون تومان، نگین ۱۰۲ تا ۱۰۵ میلیون تومان و هر کیلو زعفران سوپر نگین به ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است.

افزایش تولید زعفران 
در سال ۱۴۰۳
علی رغم کاهش میزان تولید زعفران  در سال قبل اما به دلیل شرایط جوی مناسبی که ایجاد شده است، پیش‌ بینی می‌ شود تولید مناسب زعفران داشته باشیم. در همین راستا نیز دارندگان زعفران اقدام به عرضه و فروش این محصول کرده‌اند.
طبق اعلام مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اگر مشکلات خاصی در حوزه تولید زعفران ایجاد نشود، تولید گیاه زعفران در سال ۱۴۰۳ قابل قبول خواهد بود و با توجه به اینکه انبار‌های زعفران هم در حال خالی شدن هستند، احتمال دارد در شرایط خوب تولید، قیمت زعفران مناسب‌ تر شود.
زینلی اظهار امیدواری کرده است که در سال جدید به دلیل بارندگی‌های مناسب تا ۳۰ درصد افزایش تولید زعفران را شاهد باشیم.

تولید زعفران به ۵۰۰ تن می‌رسد
غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران افزوده است: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که امسال تولید زعفران به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن برسد.
میری با اشاره به بالا رفتن میزان تولید زعفران تأکید کرده است: با توجه به افزایش عرضه، قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین به ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به ماه‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش را نشان می‌دهد.
او با بیان اینکه  ماهانه بیش از ۱۰ تن زعفران از مرز‌های کشور قاچاق می‌شود، گفت: با رفع موانع صادراتی باید جلوی موضوع قاچاق گرفته شود؛ زیرا زعفران ایرانی با نام کشور‌های دیگر در بازار جهانی زیر قیمت آنچه که در داخل کشور است، به فروش می‌رسد.

افزایش صادرات زعفران 
در سال ۱۴۰۲
سالانه حداقل ۲۰۰ تن از زعفران تولید شده در کشورمان به سراسر جهان صادر می‌شود که این امر همواره سبب شده طلای سرخ ارزآوری قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد. در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران ایران در دنیا بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود، اما در شرایط فعلی وجود محدودیت‌های صادراتی در اقتصاد ایران، بی ‌توجهی به برندسازی و بازاریابی علمی در بخش زعفران، نبود مدیریت در تولید بر اساس آمایش سرزمین، نیاز بازار و در نهایت عدم تدوین استراتژی دقیق از ضعف‌های جدی حوزه زعفران محسوب می شود.
 با توجه به اینکه شرایط صادرات زعفران به دلیل وجود موارد مذکور با چالش هایی روبروست اما صادرات زعفران در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۲۲ تن رسید درحالی که در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۱۰ تن رسیده بود که اندکی افزایش را نشان می‌دهد.
زعفران ایرانی به ۲۹ کشور جهان شامل اسپانیا، افغانستان، استرالیا، امارات، انگلیس، تایلند، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، بحرین، بوسنی، تایوان، سوئیس، سوئد، عراق، عمان، فرانسه، قطر، قزاقستان، کانادا، کویت، موریس، نیوزیلند، هند و هلند صادر شده است که کشورهای امارات، چین و اسپانیا بیشترین واردات را از ایران داشته اند.
از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بازه زمانی سال گذشته ۱۳ کشور به جمع مشتریان طلای سرخ ایران اضافه شده‌اند که این امر به معنای متنوع‌سازی مبادی صادراتی محصولات کشاورزی در جهان است.

جستجو
آرشیو تاریخی