چرا نمی‌توانیم در میادین مشترک کار کنیم؟

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: ما حدود 100 میلیارد دلار به دولت‌ها وام داده‌ایم که می‌گویند؛ «از روال قانونی پس بگیرید.» [می‌گوییم؛] میادین نفت و گاز کشور بویژه میادینی که دستی به آن نزدید به صندوق بدهید تا صندوق به بخش خصوصی بسپارد و آن سهمی را که بخش دولت است، به‌جای بدهی دولت به ما بدهید. طبق محاسبات ما حدود یک میلیون بشکه می‌توانست از این ذخایر به‌دست بیاید که حدوداً سالی 12 میلیارد دلار خالص برای ما درآمد ارزی داشت.
مهدی غضنفری ابراز کرد: من همچنان قانع نشده‌ام که چرا این طرح ما رأی نمی‌آورد و اجرا نمی‌شود. ایرادات به پیشنهاد مجلس و دولت و صندوق در جدول زیر آمده است که همچنان که ما گفتیم، تمام این ایرادات را اجرا می‌کنیم.
به گزارش روابط عمومی ‏صندوق توسعه ملی، وی در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی درباره نقش صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: برخی از مشکلاتی که صندوق در ۱۰ سال گذشته با آن درگیر بود ناشی از عدم فهم مأموریت صندوق بود.
وی عنوان کرد: صندوق موفق شده در فضای ارزی چه به صورت عاملیت و چه سپرده‌گذاری ارزی از نزدیک به ۳۶۰ طرح ارزی پشتیبانی کند و ۳۶ میلیارد دلار را در این مسیر به صورت تسهیلات یا سپرده‌گذاری در اختیار متقاضیان قرار دهد.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: 10 درصد از منایع صندوق در یکی از مقرارات مجلس باید به ریال تبدیل می‌شد بنابراین صندوق اندکی هم ریال در طرح‌های خرد دارد، طرح‌های ریالی بسیاری هم بهره گرفتند که مانند متابانک در چارچوب‌های خود با اختیار بانک در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.
وی درباره صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: مقداری هم در دولت قبل به عنوان یکی از مصوبات بالادستی در همان نظام اوکراینی برای این صندوق مشخص شد که در بازار سرمایه شوک‌بازار را مدیریت کند.
دکتر غضنفری گفت: در دولت سیزدهم، ۲۶/۸ عملکرد صندوق برای عملیات مختلفی بوده که در بعضی از زمینه‌ها صرف شد که البته نفت و گاز سهم بیشتری از تسهیلات را دربر گرفته است و بعد پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها هستند که جمع صنایع هم ۷/۱میلیارد دلار را به خود تخصیص داده است.
وی درباره پس گرفتن منابع عنوان کرد: سر جمع از ۳۶/۵ میلیارد دلار تسهیلات، حدود ۲۶ میلیارد دلار سررسید شده، ۸/۳۷ میلیارد دلار وصول شده و عدد قرمزی به بزرگی ۱۷/۷۶ میلیارد دلار در مسیر گیر کرده است.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه سال 1403 سال هوش مصنوعی است، افزود: با مشارکت و درخواست وزارت ارتباطات صندوق آماده است 2.5 همت از 5 همت مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی را تأمین اعتبار کند.
جستجو
آرشیو تاریخی