فصلی نوین در تجارت ایران و سریلانکا

تحریم‌های ظالمانه علیه ایران با مشکلات مالی و عدم ایفای تعهدات مالی سریلانکا مصادف شد، از این‌رو، چندی پیش سازکارهای مختلفی برای وصول مطالبات معوقه حاصل از فروش نفت خام ایران به سریلانکا پیگیری و دنبال شد تا اینکه در نهایت در سال گذشته تهاتر چای با پول نفت در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

تشکیل کمیسیون اقتصادی
هادی طالبیان مقدم، مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران تهاتر پول نفت ایران با چای سریلانکا را زمینه‌ای برای از سرگیری مبادلات تجاری بین دو کشور دانست و افزود: ایران در پروژه «اوما اویا» (پروژه سدسازی و تونل‌سازی در سریلانکا) نقش کلیدی ایفا کرد و این موضوع خاطره خوبی از ایرانیان در ذهن سریلانکایی‌ها ایجاد کرد. این مقام مسئول با اشاره به بازدید وزیر کشاورزی سریلانکا از ایران اکسپو2024 گفت: دستاوردهای حضور وی در ایران مواردی از جمله تبادل‌نظر و جمع‌بندی در خصوص احیای کمیته تجاری مشترک دو کشور، پیگیری تشکیل کمیسیون اقتصادی به همراه برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، تبادل هیأت‌های تجاری، آموزش تجار و صنعتگران، تأکید و تأیید بر استفاده از ظرفیت‌های شیلات، ماهی‌های تزئینی، میوه‌های استوایی، سنگ‌های قیمتی، توتون - تنباکو، برندسازی مشترک، گردشگری سلامت، مصالح ساختمانی و زیرساختی، فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت‌های انرژی و صدور خدمات فنی - مهندسی بودند. همچنین استفاده از ظرفیت کریدور جنوب- شمال از مسیر چابهار به آسیای‌ میانه نیز مورد اشاره و تأکید طرفین قرار گرفت.

فعال‌سازی تجارت ترجیحی
طالبیان‌ مقدم با تأکید بر لزوم توسعه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به سریلانکا، بیان داشت: ایران ظرفیت خوبی در تولید کمباین، تراکتور، کودهای شیمیایی، هوشمندسازی گلخانه‌های صنعتی و اصلاح و بهبود بذر دارد و سریلانکایی‌ها نیز خواهان بهره‌گیری از این توان هستند؛ همچنین در این سفر پیشنهاد موافقتنامه و فعالسازی تجارت ترجیحی بین دو کشور و راه‌اندازی خط هوایی مستقیم نیز مطرح شد. به گفته وی؛ دو طرف بر لزوم ارتباط پولی و بانکی و راه‌های انتقال پول تأکید و اتفاق نظر داشتند. همچنین طرفین توافق کردند عدد تجارت دو کشور را در بازه زمانی 5 ساله حداقل 2 برابر افزایش بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی