اعلام جزئیات بیمه دانشجویان همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب از سوی تأمین اجتماعی

بیمه دانشجویان اشتغال محسوب خواهد شد

از 19 اردیبهشت تا 24 همین ماه که از برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپری می‌شود، بیش از 3 هزار دانشجو بیمه اشتغال شده‌اند. بطور میانگین روزانه 500 دانشجو موفق شده‌اند خود را از بیمه اشتغال برخوردار کنند. این درحالی است که تا پیش از این تنها حدود 20 هزار دانشجو بیمه شده بودند. این سیاستی است که دولت سیزدهم برای رفاه اجتماعی تمامی افراد جامعه در نظر گرفته است. حالا تأمین اجتماعی از فرصت برپایی نمایشگاه کتاب استفاده کرده و در صدد گسترش بیمه اشتغال دانشجویان و بانوان خانه‌دار است.
یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در راستای رفاه اجتماعی، گسترش چتر پوشش بیمه‌ای بوده است. بطوری‌که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور را مأمور کرده که این گزاره را به سرانجام برساند. سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد توسعه پوشش بیمه‌ای و حمایت از فرهنگ خانواده و جوانی جمعیت، پوشش بیمه‌ای دانشجویان و دختران و زنان خانه‌دار را در دستور کار خود قرار داده است. بیمه‌ای که جزو سوابق بیمه شغلی‌شان می‌شود. براین اساس، دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، از نظر تأمین اجتماعی شاغل محسوب شده و سوابق بیمه‌ای آنها، بیمه اشتغال محسوب می‌شود.
از این‌رو، سازمان تأمین اجتماعی این روزها و همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در راستای تحقق اهداف و رسال‍ت‌های خود در این رویداد حضور یافته است. این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین متولی بیمه‌ای کشور که حدود 47 میلیون نفر از جمعیت ایران را تحت پوشش دارد.
اما در شرایطی که تحقق دولت هوشمند و الکترونیک شدن امور در دستور کار دولت قرار گرفته و سازمان‌ها و نهادهای مختلف مکلف به ارائه خدمات بر بستر الکترونیک شده‌اند طبیعی است چنانچه فرصتی برای ارتباط حضوری با سازمان‌ها و دریافت خدمات حضوری از آنها فراهم شود قشرهای مختلف جامعه از این شرایط استقبال خواهند کرد. بویژه آن‌که تأمین اجتماعی سال گذشته نیز رتبه اول زیرمحور «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را در نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات به خود اختصاص داده و از جمله دستگاه‌های پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک محسوب می‌شود. در واقع مرکز ارتباط مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تماس ۱۴۲۰ یکی از مهم‌ترین مراکز برای برقراری مسیر ارتباطی محسوب می‌شود که به طور ماهانه به ۳۳۰ هزار تماس تلفنی مردم پاسخ می‌دهد. با وجود جمعیت 47 میلیونی بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تبعی در این سازمان، ارائه خدمات حضوری به این جمعیت که ۵۳ درصد جامعه ایران را تشکیل می‌دهند امکانپذیر نیست.

بیمه دانشجویی به سوابق بیمه اشتغال اضافه می‌شود
بیمه دانشجویی، که یکی از عمده سؤالات مراجعه کنندگان به کارشناسان مرکز 1420 است امکانی است که از سوی سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده تا سابقه بیمه دانشجویی به بیمه اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی اضافه شود. براین اساس دانشجویان نیز مانند بسیاری دیگر از اقشار تحت پوشش جامعه می‌توانند تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته و از خدمات تأمین اجتماعی استفاده کنند. برای استفاده از این خدمت لازم است دانشجو در دایره سنی 18 تا 50 سال قرار داشته یا چنانچه سنی بیش از 50 سال دارد معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشد و چنانچه فردی معادل 10 سال سابقه بیمه پردازی داشته باشد از این شرط سنی معاف خواهد شد.
البته استفاده از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی و محاسبه سنوات تحصیل به‌عنوان سابقه اشتغال نیازمند پرداخت تعرفه‌های مربوطه است که این بیمه نیز در ردیف بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بوده و لازم است بعد از شروع حق بیمه هر ماه حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت شود. نرخ حق بیمه دانشجویان هم از کمترین نرخ‌های حق بیمه در سازمان تامین‌اجتماعی است. در این طرح پس از انتخاب درآمد یا دستمزد مبنای کسر حق بیمه از سوی فرد دانشجو در قالب مقررات و قوانین، دانشجوی علاقمند به بیمه‌پردازی می‌تواند به انتخاب خود یکی از سه نرخ ۱۲ یا ۱۴ یا ۱۸ درصد درآمد مبنای کسر حق بیمه را برای بیمه‌پردازی انتخاب کند.
افرادی که نرخ ۱۲ درصد را انتخاب کنند از خدمات بلند مدت بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی بهره‌مند خواهند بود. افرادی که نرخ ۱۴ درصد را انتخاب کنند از خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند و در نهایت افرادی که نرخ ۱۸ درصد را انتخاب می‌کنند از کامل‌ترین بسته خدمات یعنی بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی بهره‌مند خواهند شد.
در نمایشگاه کتاب امسال افراد با داشتن یک قطعه عکس پرسنلی یا کد پشت کارت ملی خود می‌توانند به صورت برخط در طرح بیمه دانشجویی ثبت‌نام کنند.

جزئیات بیمه دختران و زنان خانه دار
اما از دیگر خدماتی که به کرات مورد سؤال بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد موضوع بیمه دختران و زنان خانه‌دار است که در این قالب نیز زنان و دختران 18 تا 50 سال می‌توانند به ازای پرداخت تعرفه‌های تعریف شده از بیمه تأمین اجتماعی برای خدمات درمانی و سابقه اشتغال بهره‌مند شوند. البته چنانچه متقاضیان این سرویس بیش از 50 سال داشته باشند هم باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه پردازی داشته باشند. تاکنون از۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان کشور بانوان هستند؛ از این تعداد ۵۲۰ هزاربانو بیمه خانه‌دار هستند.
از دیگر امتیازاتی که برای ثبت‌نام کنندگان این نوع خدمات بیمه‌ای در نظر گرفته شده نیز هدیه 400 هزار تومانی سازمان تأمین اجتماعی است که این هدیه را برای آن دسته افراد که در این دو طرح ثبت‌نام کرده و تا پایان خرداد ماه سال‌جاری نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند در نظر گرفته تا بدین ترتیب بتوانند از طریق سامانه فروش مجازی نمایشگاه (book.icfi.ir) مشمول هدیه ویژه این سازمان در قالب بن خرید ۴۰۰ هزار تومانی کتاب ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی