مشاغل ۳۶ درصد کمتر از کارمندان و کارگران مالیات پرداخت می‌کنند

بررسی وضعیت درآمدهای مالیات در سال گذشته نشان می‌دهد، مشاغل ۵۱ هزار میلیارد تومان و کارمندان و کارگران ۸۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند؛ یعنی کارمندان و کارگران بیش از ۳۶ درصد بیشتر از مشاغل مالیات داده‌اند، در حالی که درآمد و کسب سود مشاغل بیشتر است.
طبق تحلیل درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲، ‏ سهم مالیات مشاغل ۶ درصد از کل این درآمدهاست، به طوری که مشاغل در سال گذشته حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند، در حالی که سهم مالیات کارکنان بخش خصوصی و عمومی ۱۰ درصد از کل درآمدهای مالیاتی است؛ یعنی کارمندان و کارگران ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی سال گذشته پرداخت کرده‌اند که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است.
کارمندان و کارگران پیش از آنکه حقوق دریافت کنند مالیات از حقوق آنها کسر شده و بعد حقوق پرداخت می‌شود، یعنی بدون هیچ وقفه و فرصتی مالیات از این قشر دریافت می‌شود، این در حالی است نظام مالیاتی این فرصت را به مشاغل و اصناف داده است تا حداقل با تأخیر یک‌سال و نیمه مالیات پرداخت کنند. اختصاص مهلت به مشاغل باعث شده تا با توجه به تورم، مالیاتی که پرداخت می‌کنند، نسبت به کل درآمد آنها ناچیز باشد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی