واگذاری حمل بار ریلی به بخش خصوصی

پرداخت مشوق به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه ریلی و طراحی مکانیزم‌های تشویقی برای ورود بخش خصوصی به صنعت ریلی در دستور کار دولت قرار گرفته است


 
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و آذربایجان روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی تهران شروع به کار کرد. همچنین ۱۴ کشور چین، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، ترکمنستان، امارات و عربستان به عنوان بازدیدکننده خارجی در نمایشگاه حضور دارند.
در این نمایشگاه از بلوکه موتور لکوموتیو GM تولید داخل مدل GT۲۶ داخلی‌سازی شده و سیستم کنترل میکروپروسوری لکوموتیو (LCS) داخلی‌سازی شده رونمایی خواهد شد. همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه، پانزدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن کشورهای عضو اکو و نهمین نشست کمیته ریلی شورای هماهنگی حمل ونقل ترانزیت اکو با حضور ایران و ۸ کشور ترکیه، آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان برگزار خواهد شد. بنابر این گزارش در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، رونمایی از بلوکه موتور لکوموتیو GM تولید داخل مدل GT۲۶ داخلی‌سازی شده و سیستم کنترل میکروپروسوری لکوموتیو (LCS) داخلی‌سازی شده انجام خواهد شد.

ورود بخش خصوصی به حوزه ریلی
توسعه حمل و نقل ریلی در ناوگان و خطوط به منظور رشد پایدار اقتصادی در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است. در برنامه ششم توسعه، رشد ۳۰ درصد حمل بار و مسافر پیش‌بینی شده بود اما محقق نشد. دولت سیزدهم در کنار توسعه صنعت حمل و نقل ریلی، رشد ترانزیت را نیز جزو راهبرد اقتصادی قرار داد و برای این اهداف، سرعت بخشی به تکمیل شبکه سراسری بخصوص خطوط ترانزیتی برای تکمیل کریدورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی، با برنامه‌های مختلف در حال انجام است. ورود سرمایه بخش خصوصی یکی از این اهداف است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این برنامه‌ها توضیح داد: سرعت سیر کالاها در شبکه ریلی باید افزایش پیدا کند که این موضوع به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی نیاز دارد و با وجود محدودیت‌های منابع دولت، این مهم با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این زمینه چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزم‌های تشویقی هستیم، گفت: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک‌ دیده‌ شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌ها در ماه‌های گذشته بودیم.
وی ادامه داد: در حوزه واگن‌های باری کمبود خاصی در کشور وجود ندارد، با این‌ حال وزارت راه و شهرسازی به دنبال واگذاری بخش باری راه‌آهن به بخش خصوصی است؛ چرا که این بخش علاوه بر سودآوری برای بخش خصوصی می‌تواند پیامدهای بسیار مثبتی را برای کشور به همراه داشته باشد.
بذرپاش تصریح کرد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد؛ اما در تلاشیم تا حد وسط را برای قیمت بلیت‌ها در نظر بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکت‌ها ضرر نکنند.
وی ادامه داد: همکاری صنعت راه‌آهن با بخش خصوصی در دستور کار است و توفیق این صنعت که به توفیق اقتصادی کشور و مردم منجر می‌شود، با مشارکت بخش خصوصی ممکن خواهد بود.

توافق وزارت راه و صمت 
برای واردات واگن مسافرتی
کمبود واگن مسافری و فرسودگی واگن‌های موجود از مهم‌ترین مشکلات حمل و نقل ریلی کشور است. برای کاهش مشکلات این بخش، وزیر راه و شهرسازی از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و گفت: اگر ظرفیت داخلی جواب ندهد از ظرفیت واردات استفاده خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه باید بار را از بخش جاده‌ای به بخش ریلی منتقل کنیم، گفت: لازمه این کار ارائه مشوق است. این اقدام باعث ایمنی بیشتر در جاده‌ها می‌شود، چرا که یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای تردد خودروهای تجاری است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت افزایش سرعت سیر قطارهای باری اضافه کرد: برای این کار نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم؛ با توجه به محدودیت‌های منابع مالی در دولت نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم که در این راستا مکانیزم‌های تشویقی جدیدی را طراحی کرده‌ایم.
بذرپاش از تهاتر نفت و ارائه تسهیلات تشویقی به عنوان برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نام برد و با یادآوری اینکه در حوزه واگن مسافری پیشنهاد تأمین ۵۰۰ واگن را قبلاً ارائه کرده بودیم، اظهار کرد: در حوزه لکوموتیو نیز تا جایی که امکان داشته باشد، واگذاری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل سودده نبودن بخش مسافری، بخش خصوصی تمایل کمتری به حضور در آن دارد، گفت: در بخش قیمت بلیت قطار با توجه به اینکه اقشار کم بضاعت از این وسیله حمل و نقل استفاده می‌کنند ملاحظات قیمتی را برای تعرفه‌گذاری کنیم.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه امسال رشد ۵۸ درصدی را در ترانزیت جاده‌ای داشته‌ایم، از رشد ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به تقاضای روزافزون در بنادر، باید زیرساخت‌های این بخش را توسعه دهیم تا بتوانیم تقاضاها را پاسخگو باشیم.

حضور شرکای خارجی 
در طرح قطار پرسرعت تهران - مشهد
وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌اندازی قطار پرسرعت تهران - مشهد نیز گفت: این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است و علاوه بر تمهیدات مالی، باید چگونگی توافق با شرکای خارجی آن دیده شود که در این زمینه توافقات خوبی را شاهد بوده و منابع مالی خوبی نیز برای آن تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: طرح قطار پرسرعت تهران - اصفهان نیز با آنکه از نظر فاینانس قدری دچار مشکل شده بود، اما اکنون در حال اجراست.
بذرپاش در خصوص خط ریلی رشت - آستارا گفت: عملیات تملک زمین آن در حال اجراست و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد ابلاغ شده است و دو کشور در پیشبرد این طرح کاملاً مصمم‌اند.
بذرپاش با بیان اینکه زمان سیر کالا از جنوب به شمال کشور در کریدور شمال - جنوب به یک سوم کاهش یافته است، تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها را افزایش دهیم. در این زمینه باید خطوط ریلی تک خطه را دو خطه کنیم که با این کار باز هم شاهد کاهش زمان سیر بار از جنوب کشور به شمال خواهیم بود.
وی ادامه داد: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌ها در ماه‌های گذشته بودیم.
رونمایی از نخستین لکوموتیو تولید داخل
میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی گفت: یکی از گلوگاه‌های اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است با این حال در چند سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی رشد بسیار خوبی داشته‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزودی خبرهای خوبی از این حوزه خواهیم داشت، ادامه داد: در زمینه خودکفایی در حوزه‌های لکوموتیو بویژه موتور به دستاوردهای خوبی دست یافته‌ایم.
صالحی بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ با توجه به شعار سال و احکام برنامه هفتم تلاش می‌کنیم تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم به پیش ببریم و در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده گذاشته تا آنها را احیا کنیم.
وی گفت: دست‌کم ۲۰ سال در حوزه لکوموتیو که یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های حوزه ریلی است غفلت داشته‌ایم، با این حال در سال‌ جاری تلاش می‌کنیم از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون، تهاتر نفت و مشارکت بخش خصوصی این گلوگاه را رفع و برطرف کنیم.
وی به رونمایی از لکوموتیو تولیدی بخش خصوصی هفته گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد: بخش زیادی از مشکلات با توان داخلی حل و فصل شود.

وزیر راه و شهرسازی: به افزایش سرعت سیر قطارهای باری نیاز داریم؛ برای این کار نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و با توجه به محدودیت‌های منابع مالی در دولت نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم که در این راستا مکانیزم‌های تشویقی جدیدی را طراحی کرده‌ایم

جستجو
آرشیو تاریخی