صندوق در دولت سیزدهم به حوزه سرمایه‌گذاری خارجی هم وارد شده، اولویت‌های سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی در کدام کشورها و در چه زمینه‌هایی است؟


اولویت سرمایه‌گذاری خارجی صندوق با کشورهای دوست و همسایه و با اولویت سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت دو کشور در موضوعات مرتبط با اقتصاد مکمل و در کشورهای یکدیگر هدف‌گذاری شده که با چندین کشور مذاکرات متعددی انجام پذیرفته و تفاهمنامه‌های همکاری مشترک نیز رد وبدل شده است.
توجه به موضوعات مرتبط با اقتصاد مکمل می‌تواند انگیزه‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری مشترک و نیز موفقیت آنها حاصل کرده و در صورت تکمیل زنجیره آن در دو کشور، زمینه‌های توسعه همکاری‌ها را نیز گسترش خواهد داد. در این زمینه بالاخص در حوزه‌های تکمیل زنجیره‌های انرژی، امنیت غذایی و سلامت در اولویت برنامه‌های صندوق توسعه ملی است. فراموش نکنیم که یکی از مهمترین ویژگی‌های مهم بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری، ارائه ابزارهای متنوع سرمایه‌گذاری متناسب با موضوعات سرمایه‌گذاری و نیز ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بوده که فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارزی مناسبی را برای مولدسازی آن ارائه نشده ‌است. صندوق توسعه ملی با پشتوانه منابع ارزی در اختیار خود و با همکاری بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند براساس تجارب بین‌المللی و لحاظ مقررات و ویژگی‌های داخلی، این ابزارهای سرمایه‌گذاری ارزی قابل استفاده حسب مقررات کشور را بومی‌سازی کرده و فضای سرمایه‌گذاری را ایجاد کند. دقت در انتخاب طرح‌ها، اهلیت و توانمندی تیم مدیریتی و راهبری آن، داشتن مصارف و درآمد ارزی از نکات کلیدی موفقیت آن بوده که با انجام تجارب موارد موفق، بتدریج اطمینان ورود شرکت‌های دارای منابع ارزی را برای جذب آنها ایجاد خواهد کرد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی