بازار‌سازی جدید صادرات ایران به اندونزی

بازار اندونزی ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که ایران کمتر از یک میلیارد دلار از آن سهم دارد، بر این اساس سعی شده با موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی برای محصولات ایرانی بازار ایجاد کنیم.
کاوه دلیری مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی حدود هشت سال مسکوت مانده بود و نیاز بود مذاکرات احیا شود، اظهار کرد: فرایند احیای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی و تهیه لیست حدود یک‌سال طول کشید.
به گفته وی، در حال حاضر تشریفات قانونی اجرای این موافقتنامه در ایران طی شده و تحت عنوان لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس تقدیم و به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است که این فرآیند قانونی تا اجرای کامل ادامه دارد.
دلیری با بیان اینکه به‌طور کلی بیش از ۸۵ درصد از محصولاتی که صادر می‌کنیم مواد پایه نفتی است و بازار اندونزی هم مستثنی نیست، تصریح کرد: در این موافقتنامه کالاهایی که پتانسیل صادراتی دارند، ارزش افزوده بیشتری دارند و مورد نیاز اندونزی هستند هم دیده شده است.

تجارت 5 میلیارد دلاری ایران و چین در 4 ماه
گمرک چین از مبادلات 5 میلیارد و 57 میلیون دلاری این کشور با ایران در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.
این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 3 درصدی داشته است. ارزش مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2023 بالغ بر 5 میلیارد و 231 میلیون دلار اعلام شده بود.
واردات چین از ایران در 4 ماهه نخست 2024 با افزایش 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1 میلیارد و 548 میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 1 میلیارد و 523 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
اما ارزش صادرات چین به ایران در 4 ماهه 2024 با کاهش 5 درصدی  مواجه شده و به 3 میلیارد و 509 میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 3 میلیارد و 708 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی