تلاش‌های تهران – مسکو درایجاد نظم نوین جهانی به سرانجام می‌رسد

ضرورت افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه

حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه در شرایط کنونی کمی بیش از چهار میلیارد دلار است که با توجه به ظرفیت موجود، این رقم بسیار ناچیز است و ضرورت دارد مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.
آندری ژیلتسوف سرکنسول فدراسیون روسیه در گفت‌و‌گو با ایرنا، اساس و پایه همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه را تعامل در زمینه اقتصاد عنوان کرد و گفت: کشورهای ما نقش مهمی را در ایجاد نظم نوین جهانی ایفا می‌کنند؛‌ هم روسیه و هم ایران و هم کشورهای دوست ما، ساختن دنیای عادلانه چندقطبی عاری ازسلطه و دیکتاتوری را هدف خود می‌دانند. وی که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، ادامه داد: گروه بریکس، بستر هماهنگی تلاش‌های مشترک در این زمینه است؛ اعضای کنونی این گروه، از جمله ایران، به عنوان قطب‌های تأثیرگذار نظم جهانی چند مرکزی محسوب می‌شوند. ژیلتسوف خاطرنشان کرد:‌ ما باید با تلاش‌های مشترک‌مان، یک استراتژی مشترک برای پاسخ به چالش‌های روز و توسعه یک مدل ژئوپلیتیکی که به طور مساوی تأمین‌کننده منافع همه کشورهای شرکت کننده باشد را ایجاد کنیم.
انجام پرداخت‌ها با ارز ملی
وی یادآور شد:‌ یک سازمان مهم دیگر که به همان اندازه حائز اهمیت می‌باشد، شانگهای است که ایران در سال ۱۴۰۲ به عضویت آن در آمد. از جمله اهداف و وظایف اصلی سازمان، افزایش اعتماد متقابل، دوستی، حسن همجواری میان دولت‌های عضو و همچنین توسعه همکاری چند‌جانبه، رفع موانع، انجام پرداخت‌ها با ارز ملی، تقویت و تحکیم امنیت و مساعدت در ایجاد یک نظم جهانی بین‌المللی دموکراتیک، عادلانه ومنطقی وسیاسی و اقتصادی است.

تلاش برای تدوین نقشه راه
سرکنسول روسیه اظهار داشت: برنامه این سرکنسولگری برای توسعه روابط دوجانبه، شامل کمک به طرفین در گسترش مجموعه‌ای از روابط دوجانبه سودمند میان استان اصفهان و جمهوری تاتارستان، از جمله هماهنگی تدوین نقشه راه همکاری این مناطق است. ژیلتسوف خاطرنشان کرد: در برنامه‌ها همچنین اقداماتی برای افزایش روابط شهرهای خواهرخوانده سن پترزبورگ و اصفهان، نظیر برگزاری جشن به مناسبت بیستمین سالگرد عقد تفاهمنامه خواهرخواندگی در پاییز سال‌جاری، در نظر گرفته شده است. ما قصد داریم در روند توسعه روابط مناطق مختلف روسیه با سایر استان‌های کنسولگری‌مان نظیر یزد و کرمان تحرک ایجاد کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همراهی سفارت‌مان در تهران، با وزارت امورخارجه ایران به منظور گسترش حیطه کنسولگری خود از جمله با استان‌های جنوبی، هماهنگی خواهیم کرد. همچنین درباره برنامه‌های سرکنسولگری روسیه در اصفهان باید اشاره کنم که کار با اتاق‌های بازرگانی، مراکز آموزش عالی و مذهبی در برنامه کاری ما قرار دارد.

خواهرخواندگی روی کاغذ نباشد
ژیلتسوف در پاسخ به پرسشی درباره امکان امضای تفاهمنامه خواهرخواندگی بین اصفهان و شهرهای روسیه گفت: فدراسیون روسیه متشکل از ۸۹ فدرال است که هر کدام به نوعی قابل توجه هست و ویژگی‌های خاص دارند. من معتقدم که همکاری‌ها یا روابط خواهرخواندگی در وهله اول باید میان فدرال‌هایی که نوعاً اشتراکاتی با اصفهان دارند، ایجاد شود. در واقع چیزی که برای دو طرف جالب و سودمند باشد.
وی ادامه داد: این ارتباطات نباید صرفاً در حد یک بیانیه روی کاغذ باشد، اما متأسفانه اغلب همین طور است در صورتی که این ارتباطات باید منافعی به همراه داشته باشد.
سرکنسول روسیه گفت: در حال حاضر اصفهان در حال بسط و توسعه همکاری با شهر خواهرخوانده سن پترزبورگ و جمهوری تاتارستان است. این انتخاب بسیار بجا و درست است. سن پترزبورگ، پایتخت فرهنگی روسیه، شهری با تاریخچه بسیار جالب و یکی از زیباترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سن پترزبورگ یک مرکز صنعتی و علمی قدرتمند با ظرفیت بسیار بالا است.
وی ادامه داد: تاتارستان نیز یکی از مناطق پیشتاز حوزه صنعت در روسیه است. جمهوری تاتارستان دارای صنعت هوانوردی پیشرفته از جمله هواپیماهای مسافربری و انواع مختلف بالگرد است. این منطقه همچنین صنایع معدنی و فرآوری، فناوری اطلاعات، کشاورزی و صنعت گردشگری پیشرفته‌ای دارد. ژیلتسوف گفت: علاوه بر این، تاتارستان بزرگترین منطقه مسلمان‌نشین و کازان مرکز مهم اسلامی است. تعامل پویای استان اصفهان را با این دو منطقه بسیار امیدوارکننده و دارای چشم‌انداز می‌بینم. این همکاری باید همراه با محتوای وزین باشد. در حال حاضر روی این موضوع کار می‌کنیم. وی ادامه داد: توصیه می‌کنم علاوه بر سن پترزبورگ و تاتارستان، امکان برقراری ارتباط با مسکو را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به عقیده من همکاری با پایتخت روسیه می‌تواند منافع زیادی برای طرفین به همراه داشته باشد.
این دیپلمات روس گفت: اصفهان بزرگترین قطب متالورژی است. در این راستا، همکاری در زمینه اکولوژی با شهرهای روسیه که این صنعت نیز در آنجا توسعه یافته، می‌تواند مفید واقع شود. به عنوان مثال شهرهای ناواکوزنتسک و لیپتسک.
وی افزود: ارتباط با شهر تومسک هم خالی از لطف نیست. تومسک یکی از بزرگترین شهرهای علمی روسیه است. یکی از شهرهای پیشنهادی من برای خواهرخواندگی ولیکی نووگوراد شهری با تاریخ بسیار غنی است.
به گفته وی، از طریق ولیکی نووگوراد، مسیر تجاری معروف «از وارنگیان به یونان» می‌گذشت. در این شهر، اولین ساختار دولتی روسیه ایجاد شد. در حال حاضر ولیکی نووگوراد یکی از قطب‌های مسیر گردشگری «حلقه طلایی روسیه» است. فهرست شهرهای پیشنهادی برای همکاری را می‌توانم همین طور ادامه بدهم چرا که کشور ما شهرهای جالب بسیاری را دارد که ازشایستگی لازم برای ارتباط با اصفهان برخوردار هستند.

خانه‌های تجارت ایران در روسیه
سرکنسول روسیه گفت: همچنین باید به فعالیت تجارت خانه‌های ایران در روسیه اشاره کرد. این تجارتخانه‌ها در مسکو، کازان، ماخاچ قلعه و آستراخان دایر شده است و افتتاح چنین مؤسساتی در شهرهای دیگر نظیر ساراتوف و چیلیابینسک در دستور کار است.
وی اظهار داشت: در ایران، تولیدکنندگان محصولات مختلف از چنین فضایی برخوردار نیستند. ابتکار عمل طرف روس در این خصوص البته مهم است. فکر می‌کنم که اینجا هم باید نوعی موازنه و برابری وجود داشته باشد.
ژیلتسوف گفت: یقین دارم که در آینده نزدیک، مسائل حضور متقابل اقتصادی و فرهنگی کشورهای‌مان در راستای توسعه هر چه بیشتر مجموعه ارتباطات ایران و روسیه مرتفع خواهد شد. بی‌شک مشارکت استراتژیک روسیه و ایران به صورت فعال و پویا گسترش خواهد یافت. بستر برای این امر فراهم است و موارد زیادی وجود دارند که ما را به همدیگر نزدیک می‌کند و این تنها معطوف به نزدیکی جغرافیایی نمی‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی