صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

خرید 80 هزار تن برنج توسط بخش خصوصی

کشاورزان نگران انباشت برنج‌ها و آفت‌زدگی محصول‌شان هستند و از سوی دیگر نیاز به منابع مالی برای تأمین هزینه‌های کاشت در سال‌جاری دارند

نفیسه امامی
روزنامه نگار

 تا کمتر از یک ماه آینده فصل برداشت برنج‌های جدید آغاز می‌شود اما همچنان بخشی از برنج‌های سال گذشته روی دست برنجکاران مانده است. یکی از دلایل عمده‌ای که باعث شد امسال کشاورزان با رکود برنج در انبارها مواجه شوند، انتظار به امید بالا رفتن قیمت برنج بود که برای آنها ایجاد شد.
بر اساس محاسبات انجام گرفته یک هکتار زمین 40 تا 50 میلیون تومان هزینه کود، سم، نشاء، آبیاری و شخم زدن دارد که با محاسبه برداشت برنج طارم، هر هکتار 3 تن محصول می‌دهد. در صورتی که کشاورز زمین نداشته باشد، اجاره یک فصل برداشت یک هکتار زمین هم 50 میلیون تومان هزینه دربر دارد.
با توجه به این محاسبات، کشاورزان حاضر به فروش محصول خود به کیلویی 90 تا 100 هزار تومان نشدند در صورتی‌که اکنون با میانگین هر کیلو 70 هزار تومان محصول خود را به فروش می‌رسانند. هر هکتار میانگین 3 تن محصول می‌دهد که با محاسبه فروش 70 هزار تومانی قیمت برای هر کیلو برنج هر هکتار 210 میلیون تومان می‌شود. در صورت محاسبه هزینه‌های کاشت و برداشت، فروش برنج به نرخ 70 هزار تومان هم سود خوبی برای کشاورز به همراه دارد اما آنها حاضر به فروش با این ارقام نبودند.
انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایرانی از اردیبهشت ماه اقدام به خرید برنج از کشاورزان کرده است تا در فصل زراعی جدید، محصول سال گذشته با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری شود. این انجمن با توجه به بضاعت خود درصدد خرید برنج از کشاورزان است تا در 12 هزار فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود. اگرچه باید برای موفقیت بیشتر این طرح سازمان تعاون روستایی، بانک‌ها، اتحادیه‌ها و شالیکوبی‌داران نیز پای کار بیایند.
 برنج‌های خریداری شده را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های توزیع سراسری که در اختیار اعضای انجمن است، متناسب با قیمت روز و سود منطقی و تعیین شده از سوی نهاد ناظر بازار عرضه می‌کنند.

از بحران انباشت برنج عبور کردیم
مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی و پایانه صادرات برنج کشور در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره آخرین وضعیت خرید برنج توسط انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایرانی از کشاورزان گفت: انجمن با هماهنگی استاندار مازندران برای جلوگیری از متضرر شدن برنجکاران در آستانه برداشت برنج‌های جدید، اقدام به خرید برنج‌های سال قبل کرده است. کشاورزان نگران انباشت برنج‌ها و آفت‌زدگی محصول‌شان بودند و از سوی دیگر نیاز به منابع مالی برای تأمین هزینه‌های کاشت در سال زراعی جدید داشتند. اسماعیل یزدان‌پناه افزود: به همین منظور انجمن به خرید برنج از کشاورزان ورود کرد و مراکز خرید را در شهرهای مختلف استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد نمود.
وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه تاکنون بالغ بر 80 هزار تن برنج در مدت بیش از دو ماه از کشاورزان خریداری شده است و ما از بحران جدی عبور کرده‌ایم و تا زمانی که کشاورزان آماده فروش محصول هستند، خرید انجام می‌شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند رفاه، اتکا، افق کوروش و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف هم در خرید برنج مشارکت دارند.
یزدان‌پناه اضافه کرد: اخیراً دولت بودجه 2 هزار و 500 میلیارد تومانی را برای خرید برنج تخصیص داده است تا تعاون روستایی اقدام به خرید برنج از کشاورزان کند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به ورود برنج‌های جدید از اوایل مردادماه گفت: در هفته‌های آینده برنج‌های جدید وارد بازار می‌شود و بازار آنها را جمع‌آوری می‌کند. امسال بخش خصوصی به عنوان وظیفه اجتماعی پای کار آمده تا جلوی متضرر شدن کشاورزان را بگیرد. وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با اتخاذ سیاست‌هایی جلوی انباشت برنج کشاورزان را بگیرد و از سال بعد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان‌ها اقدام به خرید برنج‌های ایرانی کنند.
یزدان‌پناه تصریح کرد: از سوی دیگر باید تعادل در بازار ایجاد شود تا هم کشاورزان متضرر نشوند و هم مصرف‌کنندگان امکان استفاده از برنج با کیفیت ایرانی را داشته باشند.

 

بــرش

قیمت برنج توافقی تعیین می‌شود
دبیر صادرات برنج، با تأکید بر اینکه قیمت برای خرید برنج باید توافقی باشد، افزود: پارامترهای مختلفی برای تعیین قیمت برنج درنظر گرفته می‌شود و نمی‌توان یک رقم مشخص را برای انواع برنج تعیین کرد چون کیفیت‌ها با یکدیگر متفاوت هستند ولی ما قیمت عادلانه را برای انواع برنج‌ها تعیین می‌کنیم. یزدان پناه انتظار برای بالا رفتن قیمت را یکی از دلایل اصلی در انباشت برنج دانست و افزود: کشاورزان از سال قبل با ایجاد انتظار تورمی به دنبال بالا رفتن قیمت برنج بودند به همین علت محصول خود را با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه نکردند. چنانچه وزارت جهاد کشاورزی کف قیمتی برای برنج را اعلام کند بازار هم به آن واکنش نشان می‌دهد و قیمت از آن پایین‌تر نمی‌رود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی