تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها توسط صندوق ضمانت صادرات

حمایت از صنایع دانش‌بنیان چند سالی است که به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی به شمارمی‌آید. برا ین اساس تدابیر مختلفی توسط مسئولان امر برای نهادینه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در روند تجارت داخلی و بین‌المللی مد نظر قرار گرفته است. با توجه به این موضوع، بسته حمایتی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسهیل در تأمین مالی وصول مطالبات صادرکنندگان دانش‌بنیان از خریداران خارجی تدوین شد.

کاهش بوروکراسی
سیدامیر برهانی نائینی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در مراسم رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش‌بنیان گفت: خدمات این بسته حمایتی در قسمت صدور ضمانتنامه با حداقل وثایق به دنبال تضمین تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی سیستم بانکی کشور برای شرکت‌های دانش‌بنیان با حداقل وثایق نوع اول ارائه خواهد شد.
وی افزود: در بخش اعطای سقف سالانه به شرکت‌های دانش‌بنیان با عملیاتی شدن این بسته حمایتی، بوروکراسی اداری کاهش می‌یابد و صرفاً یکبار در سال از این شرکت‌ها مدارک اخذ شده و اعتبارسنجی برای دوره یکساله صورت می‌گیرد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: در بخش انعقاد تفاهمنامه نیز صندوق ضمانت صادرات با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به منظور حمایت از شرکت‌های صادراتی فعال در این حوزه‌ها اقدامات قابل تأملی انجام داده است که می‌تواند برای شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر‌گذار باشد.

صفر شدن درصد وثایق
برهانی بیان داشت: این بسته حمایتی ریسک عدم پرداخت مطالبات صادرکنندگان ایرانی از خریداران خارجی در سررسید قراردادهای تجاری و پیمانکاری از طریق شرکت‌های امین در ابزارهای پرداخت را کاهش خواهد داد. وی اضافه کرد، همچنین با عملیاتی شدن این بسته حمایتی، جبران خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات خریداران یا بانک‌های خارجی نزد شرکت‌های امین صادرکنندگان تسهیل خواهد شد.
 مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، حمایت از توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان را در اولویت این صندوق دانست و افزود: بر این اساس، صادرکنندگان دانش‌بیان می‌توانند با پشتوانه ضمانتنامه‌ای صندوق از سیستم صندوق‌های تأمین‌کننده مالی (crowd funds) سرمایه در گردش تأمین مالی کنند. همچنین در خصوص صدور ضمانتنامه اعتباری بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ده واحد درصد از وثایق نوع اول ایشان کسر خواهد شد. علاوه بر این، شرکت‌هایی که دارای رتبه اعتباری A وB باشند درصد وثایق آنها صفر در نظر گرفته خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی